آموزش علوم عرفانی,گر به خود آیی به خدایی رسی

هیپنوز طبی و هیپنوز روی سن نمایش

0

هیپنوز طبی و هیپنوز روی سن نمایش

لازم است  گفته شود بین هیپنوتیزم طبی و هیپنوتیزم نمایشی  فرق کلی وجود دارد. برخی بیماران که نمایش هیپنوتیزم را در روی صحنه نمایش دیده اند ممکن است تصور کنند که هیپنوز عبارت از روش و عملی است که شامل تحقیر شخص هیپنوتیزم شونده شده و یا لااقل موجب مضحکه و مسخره نشان دادن او می‌گردد. توضیحی که در این‌باره به بیمار می‌دهیم باید متناسب با طرز تفکر و شخصیت بیمار باشد. ما روش و رفتار عمومی خود را این‌طور به بیمار تفهیم می‌کنیم که تمامیت وجود بیمار مورد احترام ما است و از آن تیپ اشخاصی نیستیم که کسی را که به ما اعتماد کرده مورد تحقیر یا وسیله خنده و مضحکه دیگران قرار بدهیم. برای بیمار توضیح می‌دهیم که هیپنوتیزم ممکن است به طریق مختلف به کار برده شود. ممکن است هم در  معالجه و شفای بیماران به کار برده شود و هم برای سرگرم کردن مردم در نمایشات نشان داده شود. هم چنین خاطر نشان می کنیم کههیپنوتیستی که روی سن نمایش می‌رود تنها به چندنفری که تلقین‌پذیری کافی برای نمایش او دارند اکتفاء و اتکاء می‌کند، در حالی که پزشک هیپنوتیست هر کسی را که احتیاج به کمک از طریق هیپنوز داشته باشد هیپنوتیزم می‌نماید.

تأکید می‌کنم در حقیقت هر کس که واقعاً بخواهد، می‌تواند خود را در آغوش هیپنوتیزم رها کند. بیماران غالباً تصور می‌کنند که هیپنوتیزم شدن علامت ضعف است، هرگونه گفتاری درباره اظهار این عقیده توسط بیمار باید پیش‌بینی شده  و برایش توضیح دهیم که افراد نیرومند و سالم، ساده‌تر  از هر کس دیگر هیپنوتیزم می‌شوند، زیرا به خود مطمئن هستند و می‌گذارند که هنگام هیپنوز از خود بی خود شوند، سایر اشخاص احتیاج به کمی کمک و راهنمایی دارند،اما هر شخص عادی که شخصاً و باطناً مایل باشد می‌تواند خود را در آغوش هیپنوز رها سازد. دو یا سه نکته وجود دارد که احتیاج به تأکید بخصوصی برای بیشتر بیماران دارد.

هیپنوتیست فقط سوژه را راهنمایی می‌کند.

 در کلیه حالاتی که در نظر داریم نوع «غیرآمرانه» هیپنوتیزم را به کار بریم و هم‌چنین در بسیاری از حالاتی که هیپنوتیزم به طریق «آمرانه» انجام می‌شود، احتیاج داریم که برای بیمار توضیح دهیم که ما کاری به او نداریم.

او خود هر کاری را انجام می‌دهد، ما فقط راهنمایی می‌کنیم. در روش غیرآمرانه، حتماً باید بیمار این نکته را بداند. وقتی هیپنوتیزم شروع می‌شود با ارتباط صامت و بدون استفاده از کلمات و حرف، بلکه فقط با اعمال و حرکات و نگاه این ایده را به طریقی تقویت می‌کنیم که بگذاریم بیمار از فرصت خود استفاده کرده و خودش برخی کارها را انجام دهد.

خواب هیپنوتیکی و خواب طبیعی

 برای بیمار باید توضیح دهیم که خواب هیپنوتیک با خواب طبیعی و معمولی فرق  دارد زیرا در خواب هیپنوتیکی بیمار، صدای پزشک را در تمام مدت خواب می شنود در حالی که در خواب طبیعی تا مادامی که خواب است صدای آهسته اشخاص را نمی‌شنود.

آیا مبارزه و کشمکشی بین هیپنوتیزکننده و هیپنوتیز شونده وجود دارد؟

 برخی از مردم معتقدند که هیپنوتیزم عبارت از تسلیم زوری به اراده دیگری است این نوع ترس‌ها را معمولاً با روش غیرآمرانه خود و تأکید روی این موضوع که ضمن طبابت پزشکی بیمار فقط به خودش اجازه می‌دهد که وارد هیپنوز شود آرام می‌نماییم.

یک توضیح مهم و موثر این است که به بیمار تفهیم کنیم که او  وپزشک معالج هر دو طالب یک چیز هستند. چند بار به بیمار یادآور می‌شویم که او مایل است به خواب هیپنوز برود، تا از حالتی که از آن رنج می‌برد خلاصی یابد پزشک نیز مایل است که او به خواب هیپنوز برود در حقیقت پزشک او را راهنمایی و کمک می‌نماید.

به بیمار می‌گوییم: «در این جریان ما هر دو باهم هستیم، هر دو مایلیم که هیپنوز به آسانی و همواری هر چه تمام‌تر پیش آید. هیچ‌گونه مبارزه‌ای بین ما وجود ندارد. اصلاً چنین چیزی وجود ندارد که تو طالب یک چیز هستی و من طالب چیز دیگر، اصلاً چنین چیزی نیست که من بخواهم شما را به زور هیپنوتیزم کنم و شما بخواهید مقاومت نمایید. ما هر دو طالب یک چیز و یک هدف هستیم.»

این نوع توضیح گرچه در ظاهر ساده جلوه می‌کند ولی نتیجه آن در این مورد بخصوص بسیار موثر بوده و در مقدمه شروع هیپنوز  از طریق «غیرآمرانه» کاملاً لازم است.

به محض این‌که مرحله اول هیپنوتیزم شروع می‌شود دربسیاری از بیماران «رفتار منفی‌کاری اگاهانه» پدید می‌آید گاهی اوقات به نظر می‌رسد که گفتن آنچه که بیمار باید انجام دهد، تولید یک رنجش  یا نفرت درونی می‌کند، باید به یاد داشت که در گذشته خصوصیت پدیده هیپنوتیک تحت(سایت هیپنوتیسم دات آی آر) تأثیرات فرهنگ اجتماعی تغییرات زیادی پیدا کرده است. سایر نویسندگان و دانشمندان هیپنوتیزم روی این رفتار منفی کاری توجه و تأکید نمی‌کنند. فرد استرالیایی نوعاً نسبت به هر نوع اقدامی که باعث دستور دادن به او و یا گفتن این‌که چکار بکند بسیار حساس است. در نتیجه تنفز و مقاومت به زودی در وی با هم جمع و بسیج می‌شوند. ممکن است از نظر تجربیاتی که من (دکتر مایرز) کسب کرده‌ام، این نوع رفتار منفی‌کاری و مخالف درونی نتیجه طرز تربیت در « شرایط فرهنگی خاص»  باشد، لذا از این جهت می‌تواند کاملاً مخالف تجربه «برنهایم» در مورد سربازان باشد که تصور می‌کرد، چون به اطاعت از دستورات عادت کرده‌اند، لذا به سهولت هیپنوتیز می‌شوند. وقتی مواجه با افرادی می‌شویم که این افراد در محیطی تربیت شده‌اند که عادت کرده‌اند در مقابل مقاومت و مخالفت با اجرای دستورات احساس غرور و افتخار کنند، این گفتار که هر دو توأماً مایل به انجام یک هیپنوز ساده هستند، بسیار موثر است.

ادامه دارد…

******************************

با عضو شدن در کانال تلگرام ما هر روز از مطالب علوم عرفانی و ادعیه اذکار و همچنین از مطالب روز روانشناسی هیپنوتیزم و یوگا و موفقیت در گوشی خود در اختیار داشته باشید و در گوشی خود مطالعه کنید.

برای عضویت وارد لینک زیر شوید

http://telegram.me/inapplyoriginal

بعد از کلیک پنجره ای باز میشود و روی دکمه ok کلیک کنید و سپس وارد کانال ما میشوید در این صفحه در پایین صفحه روی دکمه join کلیک کنید تا برای همیشه عضو کانال ما شوید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

متن دوم