آموزش علوم عرفانی,گر به خود آیی به خدایی رسی

سازوکارهای دفاعی,ناخودآگاه بیماران,علیه هیپنوتیزم

0

سازوکارهای دفاعی «ناخودآگاه» بیماران علیه هیپنوتیزم

همه کس را می‌توان هیپنوتیزم کرد.

در گذشته هر وقت سوژه هیپنوتیزم نمی‌شد، هیپنوتیزور  می‌گفت که این شخص استعداد تلقین‌پذیری ندارد. در چنین وضعی (اسن طور) معتقد بودند که برای رسیدن به نتیجه باید با نشان دادن قدرت بیشتر و تکرار دائمی همان تلقینات اولیه بر سوژه مسلط شد و بالاخرههیپنوتیزم نمود. در پروت «فرضیه تسلسلی» می‌توان به این نکته پی برد که چگونه چنین اقداماتی در مجبور کردن بیمار به اتخاذ سیر قهقرایی موثر می‌افتد. به هر حال چنین روشی نتیجه چندانی به دست نمی‌داد و مخالفت درونی و ناخودآگاه سوژه را از بین نمی‌برد.

تا زمانی که هیپنوتیزم شدن بیمار صرفاً و فقط به حساب فقدان تلقین‌پذیری سوژه گذاشته می‌شد پیشرفتی در علم  هیپنوتیزم حاصل نگردید.

در سال ۱۹۵۴ دکتر «مایرز» مقاله‌ای منتشر کرد و در آن مقاله دفاع‌های ناخودآگاهی که در عمل مانع هیپنوتیزم شدن سوژه می‌گردید بیان نمود. نتیجه چنین است که عبارت  «استعداد تلقین‌پذیری» یک عامل ثابت در شخصیت درونی و روان سوژه نیست که موجب خواب شدن یا مانع خواب رفتن سوژه باشد، بلکه علت خواب نرفتن برخی از بیماران یک نوع عمل «تحریک روانی» و مخالفت‌های ناخودآگاه درونی است. با در نظر گرفتن این مطلب ایده کلی ما درباره بیماری که هیپنوتیزم کردنش مشکل یا غیرممکن است، عوض می شود پس ما متوجه شدیم که چنین سوژه‌هایی که در ظاهر به خواب نمی‌روند، ناخودآگاه در مقابل هیپنوتیزور مخالفت یا دفاع می‌کنند، ما باید جبهه‌های دفاعی بیمار را بشکنیم و یا راهی برای دور زدن آنها پیدا نماییم.

علت و انگیزش  دفاع

هیپنوتیزم کردن از طریق «غیرآمرانه» مستلزم این است که سوژه، آگاهانه خود را کاملاً‌تسلیم هیپنوز نماید، به طور ارادی و اختیاری دستورات را باطناً اطاعت کند، خود را شل و رلکس نماید، در نتیجه تمایلی برای قبول تلقینات به طور خودکار پدید می‌آید.

فقدان کنترل «خودآگاه» تهدیدی است به وسیله «ناخودآگاه» یعنی وقتی «خودآگاه» هیچ مخالف و ممانعتی در مقابل هیپنوتیزم به عمل نمی‌آورد «ناخودآگاه» ممکن است بترسد و به وحشت(سایت هیپنوتیسم دات آی آر) بیافتد، بنابراین ممکن است در عمل مشاهده شود که «خودآگاه» طبق فرمان «ناخودآگاه» در مقابل هیپنوز به طور گوناگون تلاش و دفاع می‌کند.

تشخیص دفاع‌هایی که هنگام هیپنوتیزم ظاهر می‌شوند، برای اتخاذ اقدامات لازم و مناسب علیه آنها حائز اهمیت می‌باشد، پاره‌ای اوقات مقهور کردن این حالات دفاعی کار آسانی است، ولی بهتر و عاقلانه‌تر آن است که قبل از بروز آنها پیش‌بینی‌های لازم به عمل آید به طوری که بعداً خواهیم دید، در شرایط  مناسب بخصوصی ممکن است همین دفاع‌ها به عنوان وسیله خوب و اسلحه نیرومندی برای هیپنوتیزم کردن سوژه به کار رود.

ادامه دارد…

******************************

با عضو شدن در کانال تلگرام ما هر روز از مطالب علوم عرفانی و ادعیه اذکار و همچنین از مطالب روز روانشناسی هیپنوتیزم و یوگا و موفقیت در گوشی خود در اختیار داشته باشید و در گوشی خود مطالعه کنید.

برای عضویت وارد لینک زیر شوید

http://telegram.me/inapplyoriginal

بعد از کلیک پنجره ای باز میشود و روی دکمه ok کلیک کنید و سپس وارد کانال ما میشوید در این صفحه در پایین صفحه روی دکمه join کلیک کنید تا برای همیشه عضو کانال ما شوید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

متن دوم