آموزش علوم عرفانی,گر به خود آیی به خدایی رسی

گذری بر تاریخچه هیپنوتیزم

0

گذری بر تاریخچه هیپنوتیزم

دیر زمانی است که انسان در خود به وجود نیروی خارق‌العاده‌ای پی برده و از آن استفاده می‌کند، این نیروی معنوی هر چند که در نظر انسان اسرارآمیز می‌باشد، برعکس تصور، نیرویی است طبیعی و چون دیگر علوم، مبادی و قواعدی را داراست و به همین جهت هر کس می‌تواند آن را کسب  نماید.

این قوای طبیعی از ابتدای ظهور تمدن بشتری مورد توجه قرار گرفته و با دوران باستانی ملل مختلف جهان چون هندیان، مصریان، یونانیان و رومیان عجین بوده، ولی قبل از قرن وزدهم میلادی این نیرو، و تحقیق در آن، مبحث روشن و جداگانه‌ای نداشت و پیش از این قرن به افسون، سحر، جذبه و شوق نامیده شده.

در موزه بریتانیا ستونی ات که در روی آن هیکل دو نفر را برجسته نقس کرده‌اند که علایم خواباندن در آنها دیده می‌شود؛ درباریان و کاهنین در کاخ‌های  سلطنتی و معابد بیماران را به توسط این نیرو تداوی می‌کرده‌اند. از اواخر قرون وسطی تداوی روحی در نتیجه آزمایش‌های متعدد دانایان این فن پیشرفت کرده است در صورتی که از قدیم‌الایام بشر اصول آن را می‌دانسته و تمدن امروزی  فقط آن را در تحت قواعد مخصوصی در آورده است.

در قرن هفدهم میلادی دانشمندانی  چند از انگلستان، فرانسه و آلمان در این علم کوشیدند ولی متأسفانه جادوگران، چشم‌بندان و بالاخره کشیشان متعصب که آن زمان در اروپا حکم‌روایی داشتند، مانع از پیشرفت آن شدند.

در سال ۱۷۷۴ میلادی «فردریک آنتون مسمر »که روش او را «مسمریزم» می‌نامند، رساله دکترای خود را  راجع به موضوع و نظریه نفوذ ستارگان در بدن انسان نوشت و در ۱۷۷۵ مبلادی با فرهنگستان‌های علمی جهان درباره این موضوع مکاتبه کرد که متأسفانه پیشنهادهای او رد گردید، فقط دو نفر از اعضای فرهنگستان “باواریا” به نظریه او روی موافقت نشان دادند آن هم به دلیل آن که در “وین” طرفدارانی داشت، ولی متأسفانه پزشکان با این شخص موافقت نمی‌کردند و مانع پیشرفت  مقاصد او می‌شدند تا این‌که بالاخره مجبور به ترک شهر وین شده و به پاریس رفت و در آنجا با سطلی که به “سطل مسمر” مشهور است شروع به معالجه بیماران نمود. در پاریس نیز مورد حملات سخت محافل علمی واقع گردید و به همین جهت برای بررسی آزمایش‌های خود خواستار کمیسیونی شد ولی متأسفانه اعضای آن به طور کلی از اشخاص مفسده  جو و متعصب تشکیل شده بود(سایت هیپنوتیسم دات آی آر) و در نتیجه مسمر در حالی که طرفداران زیادی داشت پاریس را هم ترک نمود. بالاخره به اصرار دوستان و آشنایان و طرفداران خود بار دیگر به پاریس رفت ولی باز آنجا را ترک کرده و به آلمان رفت و در سال ۱۸۱۵ میلادی در شهر “سالزبورگ” در سن ۸۱ سالگی بدرود حیات گفت.

بعد از مسمر دانشمندانی چون “پوی زگور”، “فاریا” و “دلوز” در این علم کار کردند. در سال ۱۸۲۰ میلادی “بارون دوپوته” سر  وصورت تازه‌ای به این علم داد و در سال ۱۸۳۷ میلادی “دوبرا” تا می‌توانست این علم را از حقه‌بازی تفریق کرد و در سال ۱۸۴۵ میلادی بود که نخستین روزنامه در مورد «علم مغناطیس» منتشر شد.

در سال ۱۸۵۴ میلادی “مولفورد” با افکار جدید خود اساس تداوی روحی را پدید آورد و بالاخره “جیمز برید” طریقه هیپنوتیزم کردن و دکتر “لیه بو” نتایج مفید تلقین و القا را کشف کردند.

“شارکو” موسس مکتب «سالپتریه»  و “برنهایم” بانی مکتب «نانسی» درا ین علم تحقیقاتی کردند. “شارل ریشه” اراده را دراین علم دخالت داد و “آنتوان” در تداوی روحی اصولی که به نام خود ایشان به «آنتواتیسم» موسوم است  به وجود آورد.

“دورویل” و پسرانش پروفسور مان، پروفسور مرسلی، لافونتن و دانشمندان دیگر بسی سعی کردند تا این‌که از شصت سال بدین طرف ریشه اوهام و  خرافات از این علم منفک شد و امروز  این علم چون ریاضیات و طب از علوم مثبته بشمار می‌رود.

******************************

با عضو شدن در کانال تلگرام ما هر روز از مطالب علوم عرفانی و ادعیه اذکار و همچنین از مطالب روز روانشناسی هیپنوتیزم و یوگا و موفقیت در گوشی خود در اختیار داشته باشید و در گوشی خود مطالعه کنید.

برای عضویت وارد لینک زیر شوید

http://telegram.me/inapplyoriginal

بعد از کلیک پنجره ای باز میشود و روی دکمه ok کلیک کنید و سپس وارد کانال ما میشوید در این صفحه در پایین صفحه روی دکمه join کلیک کنید تا برای همیشه عضو کانال ما شوید.

گذری بر تاریخچه هیپنوتیزم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

متن دوم