آموزش علوم عرفانی,گر به خود آیی به خدایی رسی

روش استادان هیپنوتیزم در انتخاب خواب­رو

0

روش استادان هیپنوتیزم در انتخاب «خواب­رو»

پروفسور الیس دانشمند  هیپنوتیزور بزرگی بود که هیپنوتیزم را به جامعه انگلستان معرفی کرد و در سال ۱۸۳۷ در دانشگاه و بیمارستان­های انگلستان از هیپنوتیزم برای اعمال جراحی بدون درد استفاده کرده و در ۱۸۴۶ درباره مسمریسم (مانیه­ تیسم) مطالبی ایراد کرد و در سخنرانی خود گفت: شنوندگان باید بدون تعصب و غرض موضوع مانیه­ تیسم را مورد مطالعه  و تحقیق قرار دهند و درست به اظهاراتش توجه کنند.

44

روش پروفسور «الیس»: پروفسور «الیس» برای انتخاب «خواب­رو» حساس می­گفت که مستقیم بایستد. سر بالا ، دست­ها به طرفین آویخته زانوها چسبیده به هم، با «خواب­رو» صحبت نمی­کرد، در پشت سرش قرار می­گرفت با دو دستش شانه­ های «هیپنوتیزم­ شونده» را مالش می­داد، سپس دستش را به فاصله ده سانتیمتر دورتر از کتف­های «خواب­رو» نگاه می­ داشت اگر خواب­رو به عقب متمایل می­شد که «خواب­رو» حساس است البته دست­هایش را حائل بدن او نگاه می­داشت که به زمین نخورد. شکل بالا

روش پروفسور ژسمن- پروفسور ژسمن جلوی سوژه می­نشست و یا می­ ایستاد سپس دو انگشت شست او را می­گرفت و دستور می­داد دستش را فشار بدهد بیشتر… باز هم بیشتر.بعد با صدای ملایمی می­گفت نمی­توانی دستت را از دست من جدا کنی.

مجدداً با دست چپ دست راست سوژه را مالش می­داد چند دقیقه در همین حال باقی می­ ماند. آن­گاه به روی دست او فوت می­کرد و می­گفت حالا دستت جدا می­شود، اگر «خواب­رو» دستش را پایین می­انداخت متوجه می­شد که حساس است و برای هیپنوتیزمکردن انتخاب می­نمود.

روش کنرادی لاینز در انتخاب «خواب­رو» حساس

کنرادی لاینز یکی از بزرگترین متخصصین هیپنوتیرم نمایشی در انتخاب «هیپنوتیزم­ شونده» حساس از روش قفل کردن دست­ها، استفاده می­کرد نخست در مقابل تماشاچیان می­ ایستاد چند دقیقه بی­حرکت چشم تماشاچیان نگاه می­کرد، سعی می­کرد با نگاه و انتقال فکر خود، همه را ساکت و متوجه چشم­ها و حرکات خود نماید و در این کار به خوبی موفق می­شد، یعنی بدون این­که بگوید: «خواهشمند است توجه بفرمایید» فقط با نگاه و انتقال فکر خود، تماشاچیان را متوجه می­نمود، پس از این­که سکوت همه کس و همه جا را فرا می­گرفت با یک صدای طبیعی ساکت و حالت عادی، بدون عجله و شتاب می­گفت:

خانم­ها و آقایان

من می­خواهم قدرت تولید خواب مصنوعی را به مرحله نمایش بگذارم.

کلمه «هیپنو» یعنی خواب، منظور ما از کلمه «هیپنوتیزم» خواب به وسیله نفس­های عمیق با وزن و آهنگ است.

کسی نمی­تواند خلاف میل خود هیپنوتیزم شود، فقط اشخاص معمولی، صحیح و سالم می­ توانند هیپنوتیزم شوند.

همکاری کامل شما و سکوت در موقع بیان مراحل مختلفه و انجام عملیات ضروری و واجب است.

من برای ایجاد هیپنوتیزم فقط و فقط قانون­های طبیعی را به کار می­برم.

پس از این سخنرانی کوتاه، به همه تماشاچیان می­گفت که برخیزند بایستند. و انگشتان خود را در هم قفل کنند و همه با هم نفس عمیق بکشند سپس به تماشاچیان تلقن می­کرد که پس از این­که من تا شماره ۳ شمردم شما قادر نخواهید بود که انگشتان قفل شده خود را از هم باز کنید بدین ترتیب «خواب­رو» حساس را انتخاب و هیپنوتیم می­­نمود.

دکتر کنرادی لاینز، برای ایجاد تمرکز فکر بیشتر به آزمایش­ شوندگان می­گفت که «بازوهای شما در اختیار و ارده شما است» بدین ترتیب فکر آزمایش ­شوندگان را بیشتر متوجه و متمرکز می­نمود.

دکتر کنرادی لاینز به طرز لباس پوشیدن و حرکات و رفتار «خواب­گر» زیاد اهمیت می­داد معتقد بود که لباس­های هیپنوتیزم­کننده بایستی ساده و بدون زیورآلات باشد تا تماشاچی متوجه لباس­ها نشود، و به حرکات و رفتار که توأم با خونسردی و وقار و متانت و بدون عجله و شتاب باشد زیاد اهمیت می­داد.

روش دکتر «کولین ب­نت» در اتخاب «خواب­رو» حساس دکتر «کولین ب­نت» بدون اطلاع و آگاهاندن «خواب­رو» را انتخاب می­کرد

نویسنده کتاب قدرت هیپنوتیزم، وقتی در یک جمع یا چند نفر دور هم بودند، از یک روش زیرکانه ­ای استفاده می­کرد، یعنی آزمایش در بین جمع انجام می­داد، و سوژه خود را در فکر خود انتخاب می­کرد و در نظر می­گرفت بدون این­که هیچ­کس و حتی خود «خواب­رو» هم متوجه شود.

حالا ببینیم این روش بسیار ساده و در ضمن هوشمندانه چگونه بوده است.

دکتر «ب­نت» در ضمن این­که با عده­ ای دور هم نشسته و صحبت می­کردند موضوع صحبت را به دروغگویی و راستگویی می­ کشانید، البته این عمل را خیلی عادی و طبیعی انجام می­داد. و بعد می­گفت:

«مردی را می­شناختم که هرگز آن­جا که می­توانست دروغ بگوید راست نمی­گفت، و من روزی که دریافتم که در کف دستش موی کوچکی روئیده است هیچ متعجب نشدم و احتمالاً شما هم می­دانید که معمولاً در دست داستان­سرایان و آن­ها که قصه می­گوند موئی می­روید».

دکتر «ب­نت» پس از گفتن این داستان نگاهی به شنوندگان می­کرد، تا ببیند چه کسی پنهانی و یواشکی به کف دست خود نگاه می­کند. و اگر یک یا چند نفر را پیدا می­کرد که دارند به کف دست­شان نگاه می­کنند، به هیچ وجه به روی خود نمی­آورد. و در ظاهر توجهی به آن­ها نمی ­کردولی در باطن آن­ها را زیر نظر می­گرفت پس از مدتی موضوع بحث را به اطراف هیپنوتیزم می­ کشانید، و می­گفت «حالا هر که مایل باشد من حاضرم ایشان را هیپنوتیزم نمایم» البته چند نفر داوطلب می­شدند، نگاهی به چهره آن­ها می­کرد و می­گفت شما و شما ( کسانی را که قبلاً در نظرگرفته بود) برای هیپنوتیزم شدن استعداد بیشتری دارید، و سپس آن یک یا چند نفری را که یواشکی به کف دست­شان نگاه کرده بودند انتخاب و هیپنوتیزم می­نمود.

انتخاب «خواب­رو» حساس به وسیله گرم کردن پشت دست

این روش هم، روش دکتر «ب­نت» است و البته از نوع روش شماره ۱۳ «آزمایش تصور گرما» می­باشد.

دکتر «ب­نت» ابتدا می­گفت که من اطلاعات کاملی درباره هیپنوتیزم کردن دارم، هر کس داوطلب باشد من حاضرم هیپنوتیزم نمایم، سپس یکی از داوطلب­ها را انتخاب می­کرد و نوک انگشت سبابه خود را به پشت دست او می­گذاشت و می­گفت:

«حالا از نوک انگشت من حرارتی وارد پشت دست شما می­شود، ثانیه به ثانیه پشت دست شما در حالی که من انگشتم را گذاشته ­ام گرم­تر خواهد شد».

پس از چند دقیقه تلقین اگر آزمایش ­شونده اقرار می­کرد که پشت دستش داغ شده است متوجه می­شد که «خواب­رو» حساس است و سپس او را هیپنوتیزم می­کرد.

بلند شدن غیرارادی دست هیپنوتیزم­ شونده از روی میز

«دکتر ب­نت» علاوه بر دو آزمایش یاد شده بالا در کتاب خود تحت عنوان «قدرت هیپنوتیزم» (این کتاب به فارسی ترجمه نشده است) آزمایش­های دیگری را ذکر کرده است، از جمله «آزمایش بلند کردن دست به طور غیرارادی و بدون تماس» می­باشد. این آزمایش در واقع نوعی از همان آزمایش حرکت بی ­اراده دست است که دکتر «ب­نت» خواب­رو را در پشت یک میز می­نشاند وسطح میز را کاملاً روشن می­کرد.

از آرنج تا نوک انگشتان «خواب­ شونده» را روی میز قرار می­داد وسپس شروع می­کرد روی دست پاس دادن، آنقدر پاس می­داد و تلقین می­کرد تا دست آزمایش ­شونده از روی میز بلند می­شد.

انتخاب سوژه حساس از طریق عدم توانایی باز کردن چشم

این آزمایش در واقع همان آزمایش پنجم از ۱۹ آزمایش است که قبلاً گفته شده منتها دکتر «ب­نت» به شکل خاص از آن استفاده می­کرد.

دکتر «ب­نت» نوک انگشت دست راست خود را بر فرق سر «خواب­شونده» می­گذاشت و تلقین می­کرد که قادر نیست که چشمانش را باز کند. اگر وژه حساس بود نمی­توانست چشمانش را باز کند.

روش کابوک در انتخاب «خواب­رو» حساس

ایشان در کتابشان مینویسند که من در انتخاب سوژه حساس بنا به موقعیت و اوضاع و احوال روش خاصی را به کار می­برم. اگر عده زیاد باشد، مثلاً در جلسات سخنرانی­های بزرگ از روش قفل کردن دست­ها استفاده می­ نمایم ولی اگر فقط چند نفر باشند، آزمایش انفرادی به کار می­­بردم.

در آزمایش انفرادی، برای تهییج و تشویق سایرین وبرای این که «خواب­رو» ثانیه به ثانیه آمادگی بیشتری پیدا کند از یک روش ترکیبی استفاده می­کنم. بدین معنی که از یک روش ساده که همه می­توانند انجام دهند شروع می­کنم تا به یک تلقین سخت­تر برسم، به این دلیل که «خواب­رو» تلقین ساده را به زودی قبول می­کند و در نتیجه به ترتیب که تلقینات سخت­تر و سنگین می­شوند سوژه همه تلقینات را یکی پس از دیگری قبول خواهد کرد. ولی اگر از همان مرتبه اول با خواب­رو یک آزمایش سنگین شود امکان موفقیت کمتر خواهد بود. به هر حال من دو نوع آزمایش خود را تحت عنوان آزمایش انفرادی و آزمایش دسته جمعی تعریف می­کنم.

۱-   آزمایش انفرادی: اگر بخواهیم از یک نفر آزمایش کنم، نخست به خواب­رو می­گویم که مستقیم بایستد، و به او می­گویم که از شما چهار یا پنج آزمایش خواهم کرد و آزمایش­ها را به ترتیب زیر شروع می­کنم.

آزمایش اولشل بودن دست­ها: به خواب­رو می­گویم، اراده کن که هر دو دست­هایت در دو طرف شل و آویزان باشد، بعد با دو انگشت لبه آستین­های کت و یا نوک دو انگسشت سبابه را می­گیرم و بالا می­آورم و رها می­کنم، و می­بینم که آیا سوژه توانسته است دست­هایش را شل و وانهاده رها کند یا خیر؟ اگر نتوانسته بود برایش توضیح بیشتری می­دهم تا مقصود مرا بفهمد و اگر توانسته بود آزمایش دوم را که یک پله از آزمایش اولی سخت­تر است شروع می­ کنم.

jyjy

آزمایش دوم- کف دست روی کف دست:

در آزمایش دوم هر دو کف دست خود را در مقابل خواب­رو باز می­کنم و به اومی­گویم که هر دو کف دست خود را روی کف دست من قرار دهد و حالا اراده کند که دست­هایش روی دست­های من شل و وانهاده باشد، بعد به طور ناگهانی دست­های خود را پایین می­آورم اگر دست­های سوژه شل و بی­اراده بود آزمایش سوم را شروع می­کنم که یک پله از آزمایش دوم مشکل­تر است. شکل پایین.

آزمایش سوم- شل بودن یک دست

این آزمایش از آزمایش دوم کمی مشکل­تر است زیرا اولاً فقط باید یک دستش را از حالت کنترل خارج کند و ثانیاً با شمارش عمل انجام می­شود بدین ترتیب که مانند شکل بالا با دست راست خود انگشت سبابه خواب­رو را گرفته و بالا می­آورم و به او می­گویم اراده کند که دستش شل و وانهاده باشد و من تا عدد هفت می­شمارم و دستش را رها می­کنم دستش خودش باید بیافتد ولی ضمن شماره در عدد ۴ یا ۵ انگشتش را رها می­کنم، اگر دست خواب­رو شل و بی­اراده رها شد، به آزمایش چهارم می­پردازم.

526

آزمایش چهارم– جذب از عقب: به سوژه می­گویم شما استعداد خوبی برای هیپنوتیزم شدن داری، حالا می­خواهم شما را از عقب مانند آهن­ربا جذب کنم، ولی شرطش این است که مقاومت نکنی و دستور مرا هم ارادی اجرا نکنی، بلکه کاملاً بی­طرف باشی و هر وقت احساس کردی که از عقب کشیده و جذب می­شود مقاومت نکن.

سپس در پشت سوژه قرار می­گیرم و با هر دو دست خود پاس می­دهم و از عدد یک تا هفت می­شمارم تا سوژه به عقب کشیده شود و اگر به سرعت و سریع جذب شد فوراً ایشان را هیپنوتیزم می­نمایم، ولی اگر کمی طول کشیده و جذب خوب انجام نشد و آزمایش پنجم را برای اطمینان خاطر انجام می­دهم.

527

آزمایش پنجم- قفل کردن دست سوژه: در این آزمایش با نگاه به چشمان سوژه و تلقین و شمارش  تا عدد سیزده و اراده می­کنم که دست­های سوژه قفل شود، و اگر دست­ها محکم در هم قفل شدند سوژه حساس بوده و فوراً ایشان را در فاصله ۲ تا ۵ دقیقه هیپنوتیزم می­ نمایم. شکل بالا

به خواب­رو می­توان گفت که دست­های خود را روی سر بگذارد، یا بالای سر نگاه دارد و یا به حالت قفل در روبروی خود نگاه دارد.

برتری این روش ترکیبی این است که ثانیه به ثانیه فکرش متمرکزتر و آماده­ تر می­شود و به علاوه سایر تماشاچیان راغب می­شوند که آزمایش شوند و اظهار می­دارند که ما هم قادریم و می­توانیم دست­های خود را شل نگه داریم.

من  به تجربه دیده­ ام که بسیاری از اشخاص با آن­که میل داشته­ اند و سعی کرده ­اند که دست­های خود را شل و وانهاده در طرفین آویزان کنند ولی نتوانسته ­اند..و در همین موقع چند نفر دیگر داوطلب شده و گفته­ اند این که کاری ندارد، من می­توانم دست­هایم را شل و آویزان نگه دارم، البته در بین آن­ها باز هم کسانی بوده­ اند که نتوانسته­ اند دست­های خود را شل و آویزان نگاه دارند. این دسته از اشخاص دچار مکانیسم­های دفاعی منفی هستند و از طریق عکس عملیات می­توان آن­ها را به زودی و به سهولت هیپنوتیزم نمود.

۲-   آزمایش دسته جمعی: اگر قرار باشد در سالن بزرگی برای عده زیادی درباره هیپنوتیزم سخنرانی کنم و عملاً هم نشان بدهم، وقت خود را دو قسمت می­کنم، در قسمت اول درباره پیدایش و ماهیت و فواید  هیپنوتیزم صحبت میکنم و در قسمت دوم میگویم:حالا میخواهم قدرت تولید هیپنوتیزم را آزمایش کنم خواهش می­کنم چند نفر داوطلب به روی سن تشریف بیاورند. سپس داوطلبین را در یک یا دو یا سه سف نگاه داشته­ و از طریق قفل نمودن دست­ها خواب­روهای حساس را انتخاب و هیپنوتیزم می­نمایم، اکثراً حداقل ۴ تا ۶ و برخی اوقات ۸ نفر را با هم خواب کرده­ ام و به هر یک دستور انجام کاری را داده ­ام که برای تماشاچیان خیلی جالب بوده است. تصویر بالا آزمایش قفل کردن دست­ها را نشان می­دهد.

ادامه دارد…

******************************

با عضو شدن در کانال تلگرام ما هر روز از مطالب علوم عرفانی و ادعیه اذکار و همچنین از مطالب روز روانشناسی هیپنوتیزم و یوگا و موفقیت در گوشی خود در اختیار داشته باشید و در گوشی خود مطالعه کنید.

برای عضویت وارد لینک زیر شوید

http://telegram.me/inapplyoriginal

بعد از کلیک پنجره ای باز میشود و روی دکمه ok کلیک کنید و سپس وارد کانال ما میشوید در این صفحه در پایین صفحه روی دکمه join کلیک کنید تا برای همیشه عضو کانال ما شوید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

متن دوم