آموزش علوم عرفانی,گر به خود آیی به خدایی رسی

چه کسانی بیشتر و بهتر هیپنوتیزم می­شوند؟

0

چه کسانی بیشتر و بهتر هیپنوتیزم می­شوند؟

درباره این که چه کسانی بهتر هیپنوتیزم می­شوند عقاید مختلفی بین مردم وجود دارد برخی معتقدند که زن­ها بیشتر و بهتر از مردها هیپنوتیزم می­شوند، برخی معتقد هستند که کسانی که اراده ­ای ضعیف دارند بهتر هیپنوتیزم می­شوند، بعضی معتقد هستند که لاغرها بهتر از چاق­ها هیپنوتیزم می­شوند، برخی معتد هستند که اشخاص ورزشکارهیپنوتیزم نمی­شوند و برخی­ ها سن را عامل مؤثر می­دانند.

حالا اجازه بفرمایید ببینیم دانشمندان هیپنوتیزم در این خصوص چه عقایدی دارند.

۱-   تأثیر سن در هیپنوتیزم- «آندره ام- ویت ذن هافر» در کتاب ارزنده خود به نام هیپنویزم و مسئله تلقین­ پذیری می­نویسد: عقیده عموم دانشمندان هیپنویزم بر  این است که نوجوانان بهتر از اشخاص مسن هیپنوتیزم می­شوند، برامول یکی از بزرگترین متخصص هیپنوتیزم آمریکایی با این عقیده موافق است. بیشتر محققین جدید هیپنوتیزم نیز معتقدند که نوجوانان به خصوص حداکثر تا سن ۱۸ سالگی استعداد و آمادگی بیشتری برای هیپنوتیزم شدن دارند. ری مرت و کوهن از طریق آزمایش سیزده تصور گرما نیز به همین نتیجه رسیده­ اند سایر دانشمندان هیپنوتیزم نظیر: ژیلیرت، رز، جیراوند، پاپف، شیرمن، بی­نت و جودی نیز معتقدند که نوجوانان بهتر از بزرگسالان هیپنوتیزم می­شوند تنها کسی که مخالف با این عقیده است هورلوک می­باشد که معتقد است استعداد هیپنوتیزم شدن نوجوانان  با سایرین اختلاف چندانی ندارد. هال و کافین به این نتیجه رسیده ­اند که حداکثر استعداد برای هیپنوتیزم شدن از سن ۸ یا ۹ سالگی شروع شده و تا سن ۲۰ سالگی ادامه می­یابد، و از سن بیست سالگی به بعد به نسبت تعداد اشخاص استعداد هیپنوتیزم شدن کمتر می­شود.

من نیز در عمل و تجربه به این نتیجه رسیده­ ام که نوجوانان به  خصوص سن ۱۶ تا ۱۸ استعداد بیشتری برای هیپنوتیزم شدن دارند و علت آن را عدم اشتغال فکری نوجوانان و تمرکز فکر بیشتر آن­ها می­دانم.

۲-   تأثیر جنسیت در هیپنوتیزم شدن: در بین عموم مردم و عموم هیپنوتیست­ کنندگان عقیده بر این است که زن­ها بیشتر و بهتر و زودتر از مردان هینوتیزم می­شوند.

«اوتیز- ام- ا» در کتاب «بررسی هیپنوتیزم روی نوجوانان » به این نتیجه رسیده است که دختران نوجوان بهتر و بیشتر هیپنوتیزم می­شوند ولی این اختلاف بسیار جزیی است.

«هال» از طریق آزمایش «نوسان بدن به جلو یا عقب» بر روی ۱۳۰۰ نفر به این نتیجه رسید که خانم­ها کمی بیش از آقایان استعداد هیپنوتیزم شدن دارند. چند نفر از محققین دیگر نظیر: اینگوارسون و لیندبرگ، براون، کاسون، و گروکی و رووچ نیز پس از آزمایش و تحقیقات زیاد به همین نتیجه رسیده­ اند که که زن­ها بهتر از مردها هیپنوتیزم می­شوند.

اولینگ وهار گریوز در آزمایشات علمی خود نتیجه گرفتند که بین خانم­ها و نوجوانان از نظر استعداد هیپنوتیزم شدن فرق وجود ندارد.

ولی تحقیقات علمی و دقیق­تر بعدی نشان داد که نوجوانان دختر بیش از نوجوانان پسر استعداد هیپنویتزم شدن دارند.

ولی «آی سنگ» گزارش داده است که بین پسران و دختران به حد بلوغ بلوغ رسیده از نقطه نظر استعداد هیپنوتیزم شدن نتوانسته است اختلافی پیدا کند.

داویس و هازبند معتقدند که استعداد هیپنوتیزم شدن مربوط به حساس بودن است و چون خانم­­ها حساس­تر از آقایان هستند، لذا استعداد خانم­ها برای هیپنوتیزم شدن بیشتر است.

این عقیده به وسیله دانشمندانی نظیر فریدلندر و ساربین، براون، لادج و سی­پور تأیید شده است.

پاپف و منزر معتقد هستند که بین زن و مرد از نقطه نظر استعداد استعداد هیپنوتیزم شدن فرقی نیست.

 از زمانی که من به کار مطالعه هیپنوتیزم مشغول هستم، هیچ گاه به شکل علمی تحقیقاتی انجام نداده­ ام، یعنی هیچ وقت نتوانسته­ ام لااقل صد نفر زن و صد نفر مرد که در حدود یک سن معین جمع­ آوری(سایت هیپنوتیسم دات آی آر) نمایم و آن­ها را با یک میزان و ملاک ازمایش نمایم و اما در عمل چون من با آقایان بیشتر تماس  داشته ­ام و هر چه هیپنوتیزم کرده­ ام بیشتر آقایان بوده ­اند لذا آن­چه را که من در عمل و در تجربه محیط خود دیده ­ام این است که آقایان استعداد بهتر و بیشتری از خانم­ها برای هیپنوتیزم شدن دارند 

دخترها در حضور جمع و افراد خانواده خود ناخودآگاه می­ترسیده­ اند هیپنوتیزم شوند، زیرا می­ ترسیده ­اند که شاید مبادا حرفی بزنند و یا اسراری از درون خود را فاش کنند، زیرا عقیده عمومی بر این است که هر کس هیپنوتیزم شود، هر چه بپرسند جواب خواهد داد، در حالی که این طور نیست، یعنی خواب­شونده به همه سوالات پاسخ نخواهد داد.

نتیجه: به طور کلی نتیجه بدست آمده از تحقیقات و آزمایشات دانشمندان بزرگ هیپنوتیزم جهان این بوده که دخترها و زن­ها استعداد بیشتری برای هیپنوتیزم شدن دارند.

تأثیر هوش در هیپنوتیزم شدن: آن­هایی که در مورد هیپنوتیزم مطالعاتی ندارند بنا بر تصورات شخصی خودشان می­گویند که اشخاص کم­ هوش و بی­ اراده خیلی زود هیپنوتیزم می­شوند و اشخاص باهوش و با اراده و قوی هیپنوتیزم نمی­شوند، ولی آزمایشات و تحقیقات درباره هیپنوتیزم درست خلاف این موضوع را اثبات می­کند.

به طور کلی ما هنگام هیپنوتیزم کردن با سه دسته از اشخاص روبرو هستیم، یک دسته سالم که دارای هوش متوسطی هستند و یک دسته بیماران روانی یا کسانی که دچار ناراحتی­های عصبی هستند  و یک دسته اشخاص کودن و کم­هوش، که هر یک از این سه دسته در درجات متفاوتی از هوش هستند.

اشخاص خیلی کودن و کم­هوش را نمی­توان هیپنوتیزم کرد، اشخاصی که دارای اختلالات عصبی هنگام هیپنوتیزم باید از ساز و کارهای دفاعی آن­ها استفاده کرد و آن­ها را هیپنویتزم نمود که در مبحث هیپنوتیزم معالجی به طور مفصل در این باره بحث خواهیم کرد. ولی همه دانشمندان هیپنوتیزم عقیده دارند که کسانی که سالم و باهوش هستند اگر خودشان مایل باشند به خوبی هیپنوتیزم خواهند شد.

در این خصوص دکتر «وان پلت» در کتاب (اسرار هیپنوتیزم) می­نویسد: کسانی می­گویند من هیپنوتیزم نمی­شوم، معنی­ اش این است که می­گویند من آدم احمق و کودنی هستم».

اشخاصی که افکار عمومی، آن­ها را با اراده می­دانند، این دسته نیز یا واقعاً و باطناً می­خواهند هیپنوتیزم بشوند و یا این که نمی­خواهند، اگر کسی نخواهد که هیپنوتیزم بشود هیچ هیپنوتیزم وری به زور او را هیپنوتیزم نخواهد کرد  و او هم هیپنوتیزم نخواهد شد، مگر به دو شرط: یکی این که جزو ۲۰ تا ۳۰ درصد اشخاصی باشند که استعداد هیپنوتیزم شدنشان به طور غریزی و فطری زیاد است و دیگر این که چندین مرتبه هیپنوتیزم شده باشند که در این دو صورت امکان دارد بتوان(سایت هیپنوتیسم دات آی آر) آنها را برخلاف میل درونیشان هیپنوتیزم کرد، و البته باز هم شرط هیپنوتیزم شدنشان این است که لااقل حاضر به همکاری‌های اولیه باشند. حتی اشخاص بسیار مستعد هم اگر واقعاً مایل نباشند هیپنوتیزم نخواهند شد.

دکتر «وان پلت» اساس هیپنوتیزم را تمرکز فکر می‌داند بنابراین معتقد است چون اشخاص احمق و کودن و دیوانگان یعنی بیماران شدید روانی یا روانپریشان‌ها دارای تمرکز فکر نیستند هیپنوتیزم نخواهند شد و لی اشخاص سالمو باهوش  که دارای حواس جمع و متمرکز  هستند اگر خودشان مایل باشند هیپنوتیزم خواهند شد.

ادامه دارد…

******************************

با عضو شدن در کانال تلگرام ما هر روز از مطالب علوم عرفانی و ادعیه اذکار و همچنین از مطالب روز روانشناسی هیپنوتیزم و یوگا و موفقیت در گوشی خود در اختیار داشته باشید و در گوشی خود مطالعه کنید.

برای عضویت وارد لینک زیر شوید

http://telegram.me/inapplyoriginal

بعد از کلیک پنجره ای باز میشود و روی دکمه ok کلیک کنید و سپس وارد کانال ما میشوید در این صفحه در پایین صفحه روی دکمه join کلیک کنید تا برای همیشه عضو کانال ما شوید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

متن دوم