آموزش علوم عرفانی,گر به خود آیی به خدایی رسی

تصورات ناصحیح درباره هیپنوتیزم

0

تصورات ناصحیح درباره هیپنوتیزم

ولی مثل همیشه که بعد از باز شدن دری به سوی مجهولات، اشخاص کنجکاو و تماشاچی و حقه‌باز و شارلاتان ، در قفای دانشمندان می‌افتند و وارد عرصه جدید می‌شوند، این دفعه نیز یک مشت مردم کنجکاو و بیکار و بی‌خیال همین‌که شنیدند، که اگر شخصی به خواب مصنوعی برود ممکن است سوالاتی از او کرد و پاسخ‌هایی شنید، تصور کردند که هر سوالی را می‌توان از او کرد، و محل دفن گنج‌های   سلیمان را از او پرسید و یا اسرار اولین و آخرین را از دهان او شنید.

مردم خیال‌پرور، تصور کردند شخصی که به خواب مصنوعی فرو می‌رود بلافاصله استعداد غیب‌گویی پیدا می‌کند و آنچه پنهان است در نظرش آشکار می گردد.

«شویرت» موسیقی‌دان معروف می‌گفت: آنهایی که  به خواب  مصنوعی می‌روند دارای غریزه جدیدی می‌شوند که ما از آن محرومیم و همان‌طور که پرندگان از روی اقیانوس‌های پهناور پرواز می‌نمایند و لانه خود را پیدا می‌کنند، و یک غریزه ذاتی که ما از آن محروم هستیم، آنان را هدایت می‌نماید شخصی هم که خواب مصنوعی فرو رفته دارای غریزه جدیدی می‌شود که هر چه از او بپرسند پاسخ می‌دهد.

خیال‌پروران، و آنهایی که در مورد مانیتیزم مبالغه می‌کردند، می‌گفتند آنهایی که به خواب مصنوعی فرو می‌روند حوادث آینده را پیشگویی می‌کنند و حجاب‌ها از پیش چشمشان برداشته می‌شود و همه جا را می‌بینند و همه چیز و حتی صدای انسان‌های اعصار قدیم را هم می‌شنوند و به طریق اولی می‌توانند امراض را تشخیص  بدهند و داروی بیماری‌ها را بیان نمایند و به زبان‌هایی که هیچ تحصیل نکرده‌اند صحبت کنند و غامض‌ترین مسایل ریاضی را حل نمایندو با چشم بسته کتاب‌ها رابخوانند و تبهکارانی را که ده و یا بیست سال قبل مرتکب قتل شده‌اند معرفی نمایند.

چون انتظار هر اعجاز را از خفتگان داشتند آنها را به جستجوی  گنج وامی‌داشتندو  به سرداب‌هایی می‌برند که تصور می‌کردند در آن گنج است و حتی خفتگان را لخت می‌نمودند و تا کمر در زمین جای می‌دادند که با زمین تماس داشته باشند و گنج را بهتر پیدا کنند و یا با چشم بسته آنها را به دکان دوافروشی می‌بردند که غریزه و استعداد خارق‌العاده آنها داروی فلان بیماری را تشخیص دهد.

تمام چیزهایی که ما امروز درخصوص عملیات روحی و ذاتی می‌شنویم از قبیل احضار ارواح، و گرداندن میز، و خواندن خط، و انتقال فکر و تحمیل اراده، و پیش‌بینی حوادث آینده و غیره،‌ناشی از همان نهضت نخستین و علاقه‌ای است که مردم به هیپنوتیسم نشان دادند و خیلی راجع به آن غلو کردند.

پیدایش شغل جدید

طولی نکشید که شغل جدیدی به نام شغل خواب کننده « هیپ نو تیزور» پیدا شد و در هر خیابان تابلویی  جلب توجه می‌کرد، که فلان شخص، به وسیله خوای مصنوعی «هیپ نوتیسم» آتیه مشتریان را پیش‌بینی خواهد کرد و این دکانداران، با انواع وسایل، از سادگی مردم استفاده می‌کردند. هنوز دو سالی از کشف «هیپنوتیسم» نگذشته بود که به وسیله «هیپنوتیسم» روح قیصر روم «ژول سزار» و حواریون حضرت مسیح را احضار می‌کردند.

یک مشت از اشخاص پرمدعی اما بی‌سواد و کم اطلاع  هم برای استفاده و یا برای این‌که انتقام عقب‌افتادگی خود را در علوم از دانشمندان بگیرند، مبلغ و پروپاکاندچی این شغل جدید شده بودند و هر روز شهرت داده می‌شد که به وسیله «هیپنوتیسم» اعجاز  جدیدی روی داده است.

این است که نباید حیرت کرد،  که چرا دانشمندان حقیقی توجهی به «هیپنوتیسم» نکردند، زیرا در قبال این همه غوغا و جنجال  طبعاً ظنین می‌ش دند و وقتی دیدند که هیاهوی عوام خیلی شد به کلی بی‌اعتنایی کردند.

همین بی‌اعتنایی دانشمندان که ناشی از مبالغه مریدان نادان هیپنوتیسم و یا حقه‌بازها و شارلاتان‌ها بود سبب گردید که در قرن نوزدهم میلادی هیپنوتیسم به کلی از نظر افتادو اکنون که قرن بیستم است هنوز «هیپنوتیسم» کفاره‌های غوغا و جنجال و هیهوی مریدان نادان و یا حقه بازانو  کلاهبردان را پس می‌دهد تا بعد از جنگ بین الملل  دوم مجدداً نظر دانشمندان و روان پزشکان بزرگ به طرف هیپنوتیزم معطوف شده است و در این مدت کوتاه گام‌های بلندی برداشته شده است ولی در ایران تاکنون جنبشی درباره  هیپنوتیزم دیده نشده است، شاید این کتاببتواند نخستین پایه‌گذار هیپنوتیزم علمی و عملی در ایران باشد، باشد که شاید دانشمندان به این علم ارزنده نظری معطوف دارند.

خلاصه مطالب تا این بخش

۱-    یکی  از شاگردان مسمر به نام «کنت ماکسیم  دو پویسکور» نظریه استاد را به طور عملی‌تری  اثبات می‌نماید.

۲-    اولین عمل مانیه‌تیزم آزمایشی و عملی در تاریخ به وسیله «پویسکور» انجام می‌شود.

۳-    عده‌ای از دانشمندان معروف جهان مانند «گوته»، «شلینگ»، «هگل»، «شوپنهاور»، «بالزاک» و برخی دیگر درباره مانیه‌تیزم طی مقالاتی اظهار نظر نموده و آن را تأیید کردند.

۴-    تصورات ناصحیح و غیرعلمی نظیر احضار روح از طریق هیپنوتیزم، پیشگویی و غیب‌گویی و نظایر آن به وسیله یک عده کلاهبردار، شارلاتان و بی‌اطلاع درباره هیپنوتیزم رایج و شایع شده بود. در نتیجه هیپنوتیزم به همان اندازه که مورد قبول عامه واقع شده بود دانشمندان و علماء واقعی نسبت به آن بدبین شده و با سوءظن به هیپنوتیزم نگاه می‌کردند، حتی امروزه هم در ایران عده‌ای از طبقه تحصیل کرده بخصوص آنهایی که تحصیلاتشان در طبقه بالاتری قرار دارد، بدون این که درباره هیپنوتیزم مطالعات صحیح علمی داشته باشند، هیپنوتیزم را در ردیف شعبه‌بازی می‌دانند. یکی از دلایل امر این است که می‌بینند از هیپنوتیزم اشخاص غیر علمی و یا شعبده‌بازها استفاده می‌نمایند.

******************************

با عضو شدن در کانال تلگرام ما هر روز از مطالب علوم عرفانی و ادعیه اذکار و همچنین از مطالب روز روانشناسی هیپنوتیزم و یوگا و موفقیت در گوشی خود در اختیار داشته باشید و در گوشی خود مطالعه کنید.

برای عضویت وارد لینک زیر شوید

http://telegram.me/inapplyoriginal

بعد از کلیک پنجره ای باز میشود و روی دکمه ok کلیک کنید و سپس وارد کانال ما میشوید در این صفحه در پایین صفحه روی دکمه join کلیک کنید تا برای همیشه عضو کانال ما شوید.

تصورات ناصحیح درباره هیپنوتیزم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

متن دوم