آموزش علوم عرفانی,گر به خود آیی به خدایی رسی

مقدمه ای بروضعیت های یوگا

0

مقدمه ای بروضعیت های یوگا

پتانجلی در سوترا”وضعیت های یوگا”را,قرار گرفتن در وضعیت استوار و راحت معنی کرده است.بر حسب این تعریف آساناها برای بالا بردن توانایی بدن جهت نشستن در یک وضعیت ثابت و استواری,به مدت زیاد تمرین می شوند,ظرفیتی که افزایش آن برای مراقبه لازم است.راجایوگا نیز وضعیت های یوگا را برای رسیدنبه توانایی لازم برای نشستن در یک حالت ثابتو استوار تعریف کرده است.

هاتایوگا هدف از آساناها را قرار گرفتن در یک وضعیت ثابت و استواربرای باز کردن کانالهای انتقال انرژی و مراکز روانی می داند.

هاتیوگیست ها دریافته اند که کنترل بدن که در پی انجام تمرینات بدست می آید پرتوجو را در کنترل ذهن و انرژی توانا می سازد.به عبارت دیگر آساناها سبب می شوند که ذهن کنترل شود و انسان به آگاهی بالاتر برسد.ایجادیک ساختار متعادل برای همتهنگی بدن,تنفس و ذهن و حالتهای بالا لازم است,به این دلیل تمرین آساناها در متون ها تایوگا مانند هاتایوگا پرادی پیکامقدم بر مراحل اولی یوگا معرفی شده اند.

در متون مقدس ذکر شئه آساناهای یوگا شامل ۸۴۰۰۰۰۰حرکت است که اشاره به عبور از مراحل تولد و مرگ دارد و در هر هویتی از آن عبور کرده و این امر به نام چرخه تولد و مرگ خوانده سده است.

این آساناها اشاره مجدد است به پیشرفت تدریجی ساده ترین و ضع حیات تا تکامل وجود مقام انسانی.این تعداد آساناها به وسیله ریشی ها و یوگی ها در طی قرون متمادی تقلیل داده شده اند تا اینکه امروز به رقمی کمتر از صد رسیده است.هر فردی می تواند با تمریناتش جریان کار ما را متوقف کند و مرحله به مرحله تکامل یابد. از میان این حرکات تنها ۸۴حرکت اصلی و مفید تشخیص داده شده که به تفصیل شرح داده شده اند.

حالت حیوان

اکثر آساناهایی که در این کتاب شرح داده شده است گرفته شده از رسوم و عادات حیوانات است.ریشی های مقدس با مطالعه عمیق روی حیوانات دریافتند که آنها در یک هماهنگی با محیط خود زندگی می کنند.آنها متوجه شدند حرکات و وضعیت هایی که حیوانات به خود می گیرند تاثیر شگفت انگیزی روی هورمونها و دستگاه تولید مثل دارد. به عنوان مثال با تقلید از حرکات خرگوش در تمرین”شاشانگ آسانا=وضعیت خرگوش”افزایش آدرنالین خود را که مسئول مکانیزم دفاعی است,ملاحظه کردند.از اینرو

سعی کردند که برای تندرستی انسان از حرکات طبیعی و خودبخودی حیوانات تقلید کنند.

وضعیت های یوگا و پرانا

پرانا نیروی حیاتی است که در علم پزشکی چین به نام”کی”یا”چی”نام گذاری شده است.این نیرو در تمام سطح بدن توزیع شده و برای حرکت ,مسیرهای خاصی دارد که این مسیرها به عنوان “نادی”و به معنی کانال انتقال انرژی نامیده می شوند و از وظایف آن مسئو لیت فعالیت های درون سلولی است.هنگام خستگی و یا سستی یا عدم انجام وظیفه ارگانه ,انرژی در این مسیرها بلوکه می شود و مواد سمی تولید می کند.وقتی پرانا در بدن جریان می یابد این سموم را که مانع تندرستی هستند تصفیه و از بدن بیرون می کند.آنگاه بدن استحکام و حالت طبیعی را که حصولش مشکل به نظر می رسید به دست می آورد.

وقتی کیفیت پرانا تا حد عالی افزایش می یابد وضعیت های حقیقی و آساناها و مودراها و پرانایام به خودی خود از طیب خاطر حاصله در بدن نیرو گرفته و انجا میگیرند.(برای اطلاع بیشتر به تالیفات مدرسه بیجار یوگا در زمینه پرانا مراجعه کنید)

وضعیت های یوگا و کندالینی

مهم ترین هدف یوگا,بیدار کردن انرژی کندالینی شاکتی یا نیروی فیزیکی در مرد است.تمرین آسانا ها,مراکز انرژی را پیدا می کند.این بیداری به آزادی انرژی کندالینی کمک می کند.سی و چهار آسانای ویژه روی مراکز روانی اثر مستقیم دارند و به بیداری چاکرا کمک می کنند.به عنوان مثال وضعیت کبرا روی چاکرای مانی پورا(سطح ناف)تاثیر می گذارد.ایستادن روی شانه برای ویشودهی (حفره گلو).ایستادن روی سر برای مرکز ساهاسرارا(تاج سر)و غیره.آساناهای دیگر مسئول پاکسازی و خالص کردن نادیها هستند تا جریان پرانا را در بدن تسریع بخشند.

یکی از موضاعات مهم هاتایوگا ایجاد هماهنگی بین سیستم های داخلی(بدن فیزیکی)و بدن پرانیک و بدن روانی است.که مهمترین اثر آن بیداری کانال سوشوامنا (کانال انتقال نیروی روحی)است.این کانال که در راستای ستون فقرات قرار داردعامل انتقال نیروی کندالینی به ساهاسرارا(شیوا)یا آگاهی مطلق است.آگاهی برتر بعد از اتحاد این دو نیرو حاصل می شود.

بنابراین هاتایوگا در جهت استحکام و تندرستی بدن نمی کوشد بلکه در تحریک و بیداری مراکز روانی برای رسیدن به آگاهی مطلق بسیار موثر است.

رابطه یوگا با بدن و ذهن

جسم و ذهن از یکدیگر جدایی ناپذیرند.بین اعمال و ذهن ما رابطه مستقیم وجود دارد.بدن شکل ناویژه ذهن است.تمرین یوگا این دو بدن ویژه و ناویژه را هماهنگ می کند.این دو بدن جایگاه اصلی تنش ها و عقده ها هستند.هر عقده روانی یک مطابقت فیزیکی با عقده های عضلانی دارد.به عبارت دیگر تنش های روانی و عضلانی نسبت به هم تاثیر متقابل دارند.

هدف آساناها رها کردن این عقده هاست.آساناها با متعادل کردن آنها در یک سطح فیزیکی,اختلالات روانی را باکار کردن روی آنها از طریق ذهن کاهش می دهد یا مرتفع می کند.به عنوان مثال تنش های هیجانی و سرکوب کردن آنها می توانند باعث گرفتگی و بلوکه شدن انرژی در ریه ها و دیافراگم و جریان تنفس بشوند و بیماری چون آسم را فراهم کنند.

گروه های عضلانی می تواند در هر کجای از بدن رخ دهد.مانند انقباضات گردن و بیماریهای مربوط به مهره های گردن و ستون فقرات.گروهی از آساناها همراه با پرانایام,تمرینات نظافتی و مراقبه و یوگانیدرا,تاثیر زیادی در رفع این اختلالات در سطح جسمانی و روانی دارند.

در نتیجه حرکت انرژیهای خفته,بدن سرشار از انرژی حیاتی و قدرت می شود,ذهن روشن و خلاق می شود و تعادل ایجاد می گردد.

تمرینات منظم آساناها ساختار و موقعیت بدن را استحاله می کند و تندرستی بدست می آید. در طول انجام آساناها انرژی های خفته بیدار می شوندو اثرات آن در تمام مظاهر حیات مشاهده می گردند.

 

hatayoga

******************************

با عضو شدن در کانال تلگرام ما هر روز از مطالب علوم عرفانی و ادعیه اذکار و همچنین از مطالب روز روانشناسی هیپنوتیزم و یوگا و موفقیت در گوشی خود در اختیار داشته باشید و در گوشی خود مطالعه کنید.

برای عضویت وارد لینک زیر شوید

http://telegram.me/inapplyoriginal

بعد از کلیک پنجره ای باز میشود و روی دکمه ok کلیک کنید و سپس وارد کانال ما میشوید در این صفحه در پایین صفحه روی دکمه join کلیک کنید تا برای همیشه عضو کانال ما شوید.

 

 

مقدمه ای بروضعیت های یوگا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

متن دوم