آموزش علوم عرفانی,گر به خود آیی به خدایی رسی

عقیده فروید راجع به هیپنوتیزم

0

عقیده فروید راجع به هیپنوتیزم

هیپنوتیزم مهم‌ترین وسیله درمان

پزشکان مکتب نانسی برخلاف مکتب وین و پاریس به علل ارگانیک (عضوی) توجهی نداشتند، تلقین و هیپنوتیزم را مهم‌ترین وسیله درمان امراض روانی می‌پنداشتند و مدعی بودند که هیپنوتیزم از عهده معالجه همه‌گونه ناخوشی روانی بر می‌آید.

   عقیده فروید راجع به هیپنوتیزم

فروید پس از سال‌ها  تجربه و آزمایش و پس از این‌که مدت‌ها نزد پزشکان نانسی کار می‌کرد، برخلاف عقیده علمای نانسی که هیپنوتیزم را مهم‌ترین وسیله معالجه می‌دانستند، متوجه شده بود که ارزش درمانی هیپنوشتیسم نامحدود نیست و هیپنوتیسم دارای دو عیب می‌باشد:

اولاً: همه کس به سهولت هیپنوتیزم نمی‌شود

ثانیاً: تلقینات در حال هیپنوتیزم ناپایدار و محدود به زمان کوتاهی است و اکنون من راجع به دو ابراد فروید مفصل‌تر بحث می‌کنم.

اول: همه به سهولت هیپنوتیزم نمی‌شوند.

زمانی که فروید می‌گفت همه کس به سهولت هیپنوتیزم نمی‌شوند، سال ۱۸۸۹ بود، و تا امروز که سال ۱۹۷۴ می‌باشد ۸۵ سال از ان تاریخ می‌گذرد، امروزه هیپنوتیست‌های معروف نظیر «انسیلی مایرز» رییس «انجمن بین‌المللی هیپنوز بالینی و تجربی» و دکتر «کارلومارچزی» و دکتر «وان پلت» و عده زیادی از هیپنوتیزورهای امریکا و فرانسه و شوروی قادر هستنذ ۹۵ درصد افراد را هیپنوتیزم کنند. در زمان فروید فقط ۲۰ تا ۳۰ درصد از اشخاص قابل هیپنوتیزم بودند، و البته اکنون نیز مانند سابق حساسیت و استعداد یا به عبارت دیگر تلقین‌پذیری اشخاص برای هیپنوتیزم شدن متفاوت است.

دکتر «وان پلت» در کتاب اسرار هیپنوتیزم می‌نویسد: … آزمایش و امار نشان می‌دهد که تا ۹۵ درصد از مردم قابل هیپنوتیزم شدن هستند. حساسیت یا استعداد هیپنوتیزم شدن اشخاص به ترتیب زیر است:

۱-    کسانی که اصلاً هیپنوتیزم نمی‌شوند ۵ درصد

۲-    کسانی که «خیلی سبک» هیپنوتیزم می‌شوند ۱۰ درصد

۳-    کسانی که «سبک» هیپنوتیزم می‌شوند ۲۵ درصد

۴-    کسانی که «متوسط» هیپنوتیزم می‌شوند ۳۵ درسد

۵-    کسانی که «سنگین» یا عمیق هیپنوتیزم می‌شوند ۲۵ درصد

جمع ۱۰۰ درصد

معنی جدول یاد شده این نیست که حساسیت و استعداد اشخاص همیشه بهم هین نحو ثابت است. برخی اشخاص که در جلسه اول هیپنوز سبک می‌شوند، ممکن است پس از چند  جلسه خوابشان به مرحله عمیق برسد، زیرا هیپنوتیزم از قوانین تشکیل عادت پیروی می‌کند، در هر جلسه هیپنوتیزم از جلسه قبل سنگین‌تر و بهتر انجام می‌شود. با توجه به جدول مذکور ۹۵ درصد از اشخاص به نظر «وان پلت» قابل هیپنوتیزم هستند.

دوم- اثر هیپنوتیزم کوتاه و ناپایدار است

دلیل دومی که موجب شد فروید هیپنوتیزم را کنار بگذارد این بود که، ضمن برخی معالجات بیماری‌های روانی از قبیل هیستری مشاهده می‌کرد که بیمار در حال هیپنوز یعنی در حال خواب مصنوعی کاملاً خوب می‌شود، و بعد از بیداری هم تا چند ساعت یا حداکثر  تا چند روز خوب است ولی بعداً بیماری عود می‌کرد و ناراحتی بیمار به حال سابق باقی می‌ماند.

مثلاً به علل عوارض هیستری دست بیماری فلج بود، این بیمار وقتی هیپنوتیزم می‌شد، در حالت هیپنوتیزم دستش خوب می‌شد و تا چند ساعت و یا چند روز بعد از بیماری هم دستش سالم بود، ولی بعداً دوباره دستش به حال فلج اولیه بر می‌گشت.

علت بی‌اثر بودن هیپنوتیزم در این قبیل بیماری‌ها این است که ممکن است علت فلج دست بیمار مربوط به عقده‌ها و بحران‌های تلخ و غم‌انگیز دوران گذشته باشد که به شکل فلج دست ظاهر شده است، لذا تا وقتی که بیمار درد دل‌های خود را به زبان نیاورد، و تا مادامی‌که خاطرات رنج‌آور مربوط به فلج بودن دست به زبان بیمار نیاید بیمار به سهولت معالجه نخواهد شد، کم اثر بودن هیپنوتیزم فقط درباره برخی از بیماری‌هایی که منشء تعارضی دارند صدق می‌کند؛ به طوری که در  فصل مربوط به خود بحث خواهیم نمود. هسپنوتیزم  قادر است بسیاری از بیماری‌ها را که ناشی از عقده‌های روانی نبوده بلکه در اثر تکرار و عادت به وجود آمده معالجه کند، بنابراین به دلایل چندی  نظر فروید رد می‌شود.

******************************

با عضو شدن در کانال تلگرام ما هر روز از مطالب علوم عرفانی و ادعیه اذکار و همچنین از مطالب روز روانشناسی هیپنوتیزم و یوگا و موفقیت در گوشی خود در اختیار داشته باشید و در گوشی خود مطالعه کنید.

برای عضویت وارد لینک زیر شوید

http://telegram.me/inapplyoriginal

بعد از کلیک پنجره ای باز میشود و روی دکمه ok کلیک کنید و سپس وارد کانال ما میشوید در این صفحه در پایین صفحه روی دکمه join کلیک کنید تا برای همیشه عضو کانال ما شوید.

عقیده فروید راجع به هیپنوتیزم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

متن دوم