آموزش علوم عرفانی,گر به خود آیی به خدایی رسی

تشخیص دفاع از طریق تظاهر در هیپنوز

0

تشخیص دفاع از طریق تظاهر

این نوع دفاع به وسیله سرعتی که در انجام تلقینات به خرج داده می‌شود مشخص می‌گردد. اگر هیپنوتیزم با روش جنبش و حرکت غیرارادی دست انجام شود، حتی در تلقین‌پذیرترین سوژه‌ها، باید لااقل دو یا سه مرتبه تلقین سبک بودن و بالا‌ آمدن دست تکرار شود تا دست کم کم بالا بیاید. پس اگر  سوژه با یک مرتبه تلقین فوراً و به سرعت دست خود را بالا بیاورد هیپنوتیزم کننده متوجه خواهد شد که این بالا آمدن دست کاملاً ارادی  و ظاهری است و در واقع یک نوع دفاع و تظاهر است که از طرف سوژه به عمل می‌آید. در جنبش حرکت غیرارادی دست‌ها، معمولاً دستها به کندی بالا می‌آیند، حرکت دست‌ها با مقدار قابل ملاحظه‌ای کشش و لرزش انجام می‌شود. در ضمن چشمان بیمار با نگاهی خیره و بدون زدن پلک‌ها به دستهایش متمرکز می‌گردد. وقتی بیمار با تظاهر از خودش دفاع می‌کند، حرکت دست‌هایش تند بوده و معمولاً کشش و لرزش مشاهده نمی‌شود و نگاه خیره چشم‌ها نیزبه آن شکل که گفته شد وجود ندارد. پلک‌ها گاه و بی‌گاه باز و بسته می‌شوند و نگاه خیره چشم‌ها ممکن است به دکتر معطوف گردد.

وقتی این دفاع تشخیص داده می‌شود، اشتباه است که آن را به بیمار  خاطر نشان کرده و کار از سر شروع شود، بلکه بهترین راه این است که از دفاع بیمار بر ضد خودش استفاده شود، تا دفاعش به صورت وسیله‌ای برای تلقین هیپنوز  در دست پزشک  در آید.

۱-  تظاهر به خواب طبیعی به عنوان دفاع

قبلاً گفتیم گاهی از دفاع‌های گوناگون بیمار، می‌توان علیه خودش به نفع وی استفاده کرد و سوژه را هیپنوتیزم نمود و حالا باید متوجه باشیم که ممکن است گاهی اوقات «سوژه» از این اصل علیه هیپنوتیز استفاده نماید، بدین ترتیب که «خواب شونده» با نشان دادن عکس‌العمل جدی  و کامل در مقابل «عامل» و تلقینات  بعدی از خودش دفاع کند.

این موضوع ممکن است توأم با خواب رخ دهد. به سوژه تلقین می‌شود که دست‌ها، پاها و تمام بدنش وانهاده است و سپس تلقین می‌شود که به خواب  برود. در این هنگام ممکن است گاهی تلقین خوابیدن آنقدر کامل و جدی به وسیله سوژه پذیرفته شود که سایر تلقینات تحت‌الشعاع آن قرار گیرند. حال مجدداً به بیمار تلقین (سایت هیپنوتیسم دات آی آر)می‌شود که «شما کاملاً خواب هستی.» این  تلقین را «سوژه» به خوبی می‌گیرد و جذب می کند. اگر در چنین وضعی بیمار به خواب رفته باشد، موفق شده و نجات یافته است زیرا بیمار دیگر متوجه سایر تلقینات نیست، زیرا تمام حواسش متوجه کلمه «خوابیدن» شده است.

در طبابت بالینی، وقتی با استفاده از حرکت عمل القاء اجرا می‌شود، چنین وضعی غالباً پیش می‌آید. به بیمار گفته می‌شود که به دست‌هایش نگاه کند و در ضمن به وی تلقین سبکی دست داده می‌شود که ناگهان «سوژه» در خوابی عمیق فرو رفته و به جلو می‌افتد. این دفاع معمولاً در مواردی رخ می‌دهد که قبل از تعداد کمی تلقین حرکت دست درباره رهاسازی خود داده شده، بیمار از این ایده به عنوان یک وسیله دفاعی در مقابل پزشک  استفاده می‌نماید.

مفهوم این رفتار به وضوح این است که عملاً می‌گوید: می‌بینید که من کاملاً  خود را ول و رها کرده‌ام، من به خواب رفته‌ام.

ادامه دارد…

******************************

با عضو شدن در کانال تلگرام ما هر روز از مطالب علوم عرفانی و ادعیه اذکار و همچنین از مطالب روز روانشناسی هیپنوتیزم و یوگا و موفقیت در گوشی خود در اختیار داشته باشید و در گوشی خود مطالعه کنید.

برای عضویت وارد لینک زیر شوید

http://telegram.me/inapplyoriginal

بعد از کلیک پنجره ای باز میشود و روی دکمه ok کلیک کنید و سپس وارد کانال ما میشوید در این صفحه در پایین صفحه روی دکمه join کلیک کنید تا برای همیشه عضو کانال ما شوید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

متن دوم