آموزش علوم عرفانی,گر به خود آیی به خدایی رسی

اشاره به شرح اسماء الله

0

اشاره به شرح اسماء الله

در مجمع از پیغمبران رویات کرده اِنَّ للهِ تِسعَتهَ و تِسعَینَ اِسمامَن اَحصاها دَخَلَ الجَنَّتهَ همانا برای خداوند نود و نه اسم است هر کس آنها را با معانی احصا کند(و عمل نماید) بهشت رود. حضرت رضا فرمودند خدا را نود و نه اسم است که جامع همه آنها نامهای الهی است و هر که خدا را به آنها بخواند دعایش مستجاب و هر که آنها را شمارد  داخل بهشت شود.

توضیح

البته باید دانست که مقصود از سخن پیغمبر و امام بشمار آوردن الفاظ آنها نیست بلکه مراد معرفت خداوند است به معانی این اسمائی که مشعر از صفات پروردگار است چنانکه عبدالله بی سنان گوید از امام هشتم از اسم پرسیدم که آنها چیست فرمود صفت است برای موصوف یعنی اسم مظهر صفت اوست زیرا اسماء الهی متعدد و صفاتش ذات اوست پس مراد از نود و نه اسم خداوند مظاهر صفات الهی می باشد هر کس خدا را بشمردن این اسماء بشناسد بهشت می رود یعنی خدا را به صفاتش بوسیله اسماء بشناسد و آنها را بشمار آورد بهشت می رود.

بدان اسماء الهی دو قسمند جلالیه و آن اسمی است تنزه (پاکی ذات از هر عیب و نقص) خدا و بیرون شدن ذات مقدسش از حد بطلان و تشبیه. دلالت کند مثل عزیز و سبوح و جلیل و مانند آنچه بر بی نیازی او از غیرش و شباهت نداشتن ذات مقدسش به خلق دلالت کند و جمالیه آن است که بر چیزی ای کمالات خدا دلالت کند مثل علیم و قدیر و سمیع بصیر از آنچه دلالت بر قدس او نماید و جلال او عین کمال و کمالش عین جلال او و هر دو عین ذات اوست ولکن تعدد در عالم اسماء باشد پس اسما جلالیه مظاهر عالم عزت اند و جمالیه مظاهر عالم عظمت اند و عالم عظمت عالم وجود است که آن سایه عالم عزت می باشد امام صادق فرمود به خدا قسم مائیم اسماء الحسنی که خدا از کسی چیزی را قبول نمی کند مگر شناختن ما پس خدا را بما بخوانید.

البته حضرت ادم به سبب تعلیم اسماء مسمیات معلم ملائکه شد چنانکه ذات مقدس حق فرمود ۲-۹۲ وَعَلَّمَ آدَمَ الأَسْمَاء کُلَّهَا ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَی الْمَلاَئِکَهِ نامها را تماماً به آدم آموخت و مسلم مقدم بر اسامی و سرآمد همه آنها اسماء حسنی بوده که مفتاح معرفت اسامی دیگر است و سبب توجه و تقرب به سوی پروردگار می باشد.

اله(۳۷) معبودی که از حواس نهان است و خلایق از درک ذات و وصف او عاجز و خلایق در او حیران و سرگردانند و بیشتر با ضافه بکار می رود مانند یا الهی و اله العالمین و هر روز ۳۷ بار یا اله الاوَّلینَ و الآخَرینَ گفتن اکسیر است و ما در اله وَالله وَ هُوَ مشترک است که دال بر هویت ذات بسیط نامحدود می کند. اِهیّا، اشراهیّا یونانی است یعنی ازلی که بر او چیزی سبقت ندارد و اکنون آهِیّا شراهیّا(غلط) تلفظ می کنند.

الله(۶۶) به فرمایش امام ششم از اله مشتق و نام است برای ذاتی که مستجمع صفات کمالیه است و لفظ الله در ۲۸۰۷ جا از قرآن مذکور است و اکابر از قرآن دلیل آورده اند که اسم اعظم خدای تعالی آن است بالله شروع و به هو ختم شود و نقطه ندارد اگر چه معرب باشد در پنج  جا از قرآن آمده

اول در سوره بقره دو آیه اللّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ لاَ تَأْخُذُهُ سِنَهٌ وَ لاَ نَوْمٌ دوم در سوره آل عمران آیه ۲  الم اللّهُ لا إِلَـهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ. سوم در سوره نساء آیه ۸۹ اللَّهُ لا إِلَهَ إِلّا هُوَ لَیَجْمَعَنَّکُمْ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَهِ لا رَیْبَ فِیهِ وَ مَنْ أَصْدَقُ مِنَ اللَّهِ حَدِیثاً .چهارم در سوره طه آیه ۷  اللَّهُ لا إِلَهَ إِلّا هُوَ لَهُ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَى . پنجم در سوره تغابن ۱۳-۶۴ اللَّهُ لا إِلَهَ إِلّا هُوَ وَ عَلَى اللَّهِ فَلْیَتَوَکَّلِ الْمُؤْمِنُونَ و هر روز این پنج آیه را خواندن جهت امور کلی و جزئی است.

هر صبح و عصر و بعد از نمازها و آخر شب ۶۶ بار گفتن الله بسیار مجرب است. امام صادق فرموده هر کس ده بار یا الله بگوید به او گفته می شود حاجتت چیست و در سجده ده بار گفتن یا ربّ یا الله خیلی سودمند است جهت کسب یقین در یک شبانه روز هزار بار گفتن یا الله یا هُوَ بسیار مفید است. علی علیه السلام فرمود هر گاه اثر عظیم در دین یا دنیا رخ دهد (معروفی را منکر کنند یا منکر بر معروف)وضو بگیرد و دستها را بردار هفت بار یاالله بگو بعد حاجت بخواه (مکارم ۳۹۹) و اگر هر صبح بر هفت مویز ۲۱ بار بخواند هُوَالله الّذی لا اله الّا هُوَ ناشتا بخورد تیز فهم گردد.

محکومی را بپای دار می بردند از بزرگی تقاضای اسم اعظم کرد فرمود با کسی سخن مگوی و هزار بار بگو الله الصَّمَد اگر تمام نشد مهلت تمام بخواه او مشغول شد هنوز بپای دار نرسیده بود قادر متعال اسباب تبرئه او را فراهم کرد خبر فتح رسید و مژده خلاصی آمد.

******************************

با عضو شدن در کانال تلگرام ما هر روز از مطالب علوم عرفانی و ادعیه اذکار و همچنین از مطالب روز روانشناسی هیپنوتیزم و یوگا و موفقیت در گوشی خود در اختیار داشته باشید و در گوشی خود مطالعه کنید.

برای عضویت وارد لینک زیر شوید

http://telegram.me/inapplyoriginal

بعد از کلیک پنجره ای باز میشود و روی دکمه ok کلیک کنید و سپس وارد کانال ما میشوید در این صفحه در پایین صفحه روی دکمه join کلیک کنید تا برای همیشه عضو کانال ما شوید.

*****************************

اشاره به شرح اسماء الله

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

متن دوم