آموزش علوم عرفانی,گر به خود آیی به خدایی رسی

آموزش تصویری یوگا,روز ششم

0

تمرینات ششمین روز یوگا

۱-بر اساس آموخته­ های پنجمین روز، سه بار حرکت «تنفس کامل» را انجام دهید. دقت کنید که وقفه در حرکت شما نباشد، در پایان این حرکت کمی استراحت نمائید. توجه نمائید که طبق دستور آرام عمل «دم و باز دم » را انجام داده و آهسته  و عمیق تنفس نمائید. آماده تمرین بعدی شوید.

۲- آن­چه که قبلاً آموخته ­اید، به تناوب دوباره در قسمت انجام دهید. کمی استراحت نمائید.

۳-دوبار و به تناوب حرکات قبلی را تمرین و سپس کمی استراحت نمائید.

۴- آن­چه را که در رابطه با تمرین ۴ آموخته ­اید، دوباره به تناوب انجام دهید. توجه نمائید که در تمرین امروز ، هر یک از سه حالت، به هنگام خم شدن ده ثانیه متوقف شوید، فاصله در تمرین نیاندازید و دقت نمائید که آرنج راست، و دست و بازو از روی سر تا آن­جا که می­توانید امتداد داشته باشد. آماده تمرین بعدی شوید.

۵- آن­چه را که در رابطه با تصویر ۵ آموخته اید، سه بار بدون مکث انجام دهید. دقت نمائید که ستون فقرات خم نشود.

اگر احساس فشار در عضلات صورت و گردن نمی­کنید، بیشتر به خود فشار آورید.

این حرکت به منظور تقویت عضلات گردن و صورت انجام می شود.

۶-آرام روی پاشنه های پا بنشینید و دستها را روی زانو ها قرار دهید.

۷-آهسته بدنتان را به سمت جلو متمایل سازید

حالا چشمان را باز و زبان را از دهان خارج نمایید.همزمان انگشتان را باز کنید.

توجه: باید حالت یک شیر در حالت حمله را به خود بگیرید.

حال که احساس فشار بر چهره و گردن خود می­نمائید، پانزده ثانیه متوقف شوید. این حرکت را سه بار تمرین کنید و آماده تمرین بعدی گردید.

تمرین پوست سر

تمرین پوست سر

این تمرین برای خوشحال شدن مو­ها و نشاط انجام می­شود.

۸-  چهار زانو بنشینید.

با دست ریشه­ های مو را محکم بگیرید.

۹- حال به مدت ۲۵ ثانیه، یکنواخت پوست سر را به جلو و عقب حرکت دهید. کمی استراحت کنید.

توجه نمائید که پوست سر احساس سوزش و خارش نماید. آماده تمرین بعدی شوید.

این کار برای تقویت پا­ها و قوزک پا­ها انجام می­شود.

۱۰-  آرام روی پاشنه­ های پا بنشینید، زانو­ها را به هم جفت کنید.

یوگا صورت

۱۱- با نوک انگشتان در طرفین بدن زمین را لمس نمائید. بدون آن­که تماس دست شما با زمین قطع شود، بازو­ها را به عقب ببرید «به شکل تصویر».

۱۲- در همین­ حال آهسته سر را به عقب پائین بیاورید.

همزمان ستون فقرات را به طرف داخل انحناء دهید. دقت کنید که روی پاشنه­ های پا نشسته باشید و زانو­ها به هم چسبیده باشد. در همین حال ۲۰ ثانیه متوقف شوید.

اگر نمی­توانید سنگینی وزن را روی پالشنه­ ها تحمل کنید. به حالت تصویر ۱۰ برگردید و آن­گاه بیست ثانیه بشمارید.

توجه نمائید که پس از چند روز تمرین این دشواری را نخواهید داشت.

۱۳- اگر انجام تمرین برایتان مقدور نیست،  تا حدامکان دست­ها را به عقب ببرید، زانو­ها را به هم بچسبانید، سر را در سمت عقب پائین آورده و به ستون فقرات انحناء  دهید.

هنگامی­که احساس کشش کردید به مدت ۲۰ ثانیه متوقف شوید.

حال سر را  بالا آورده، آهسته دست ­ها را به جلو بیاورید و به حالت تصویر ۱۰ برگردید، بی آنکه تغییر حالت دهید به تمرین بعدی مبادرت نمائید.

ایستادن روی سر

این تمرین برای زیبائی چهره، تقویت مو، و بالا بردن سطح هوشیاری و زکاوت انجام می­شود.

حرکات این تمرین به کمک یک متکای کوچک انجام می­شود.

۱۴- آهسته روی زانو­ها بنشینید و انگشتان دست را در هم قلاب نمائید.

۱۵- محکم دست­ها را روی متکا قرار دهید.

۱۶- آرام قسمت بالای سر را روی متکا بگذارید.

با دست­های قلاب شده از پشت، سر را کلاف نمائید.

۱۷ به شکل تصویر، با فشار روی انگشتان پا بدن را بالا بیاورید.

۱۸-  آهسته با جلو آوردن پنجه­ های پا، زانو­ها را تا آنجا که می­توانید به سینه نزدیک کنید. در همین حالت ۲۰ ثانیه متوقف شوید، آن­گاه زانو­ها را به زمین بیاورید.

۱۹- در حالی که سر هم­چنان روی متکا قرار دارد، بیست ثانیه دیگر متوقف شوید.

سپس سر را بالا آورده، چهار زانو بنشینید، پس از کمی استراحت دوباره طبق دستور عمل «تنفس کامل را انجام دهید» و تا تمرینات روز بعد استراحت نمائید.

مطالب یادداشتی روز ششم

تلاش جسمانی ورزش محسوب نمی­گردد

آن­چه برای مشتاقان ورزش«یوگا» باید توضیح داده شود، تفاوت بین فعالیت­های معمولی و ورزش است. به عبارت دیگر باید این موضوع را روشن کنیم که اگر خانم خانه­ داری پس از انجام کار­ها و وظائف روزانه دچار خستگس روحی و جسمس شد و توانست و با انجام حرکات بدنی، این فشار را از خود دور سازد یا با انجام کار­های با تحرک چون نظافت، خرید و بچه ­داری تنوعی ایجاد کند که از خستگی رهائی یابد و به طور کلی از مجموعه تلاش­های جسمانی می شد به جای ورزش استفاده کرد، قاعدتاً دیگر نباید از تحریکات عصبی، بی حوصلگی، چاقی و سرانجام سستی هرگز شکایت داشت!همواره برای خانم­های شاغل- چه در کار­های اداری و چه در کار­های حرفه­ ای- این اشتباه وجوداشته که انجام کار­های روزانه خود نوعی«ورزش» است(سایت هیپنوتیسم دات آی آر) و در پایان تنها به استراحت نیاز دارند. در صورتی­که چنین نیست، زیرا علاوه بر استراحت باید در رفع تحریکات- خستگی، ناراحتی­ های پشت، شانه­ ها و پاها که همگی ناشی از فعالیت­های روزانه است اقدام نمود. برای این منظور چنان­چه امکان بازی گلف و تنیس و ورزش­های مفرح دیگر در تعطیلات پایان هفته وجود ندارد، بهترینن روش­های شناخته شده ورزش «یوگا» می­باشد که در کوتاه­ترین زمان، سلامت و زیبائی را توأم با نشاط به وجود می­آورد و به راحتی می­تواند جایگزین روش­هائی گردد که نیاز به مصرف انرژی دارد. چه در پایان روز هیچکس قادر نیست فارغ از کار روزانه به ورزشی بپردازد که از نیروی جسمی بکاهد.

اما «یوگا» نه تنها از انرژی نمی­کاهد بلکه حرکات زیبا و موزون آن موجب نشاط و هیجان می­ شود. توصیه ما این است که خانم­های خانه ­دار به خصوص پس از اتمام کار روزانه ۵ تا ۱۰ دقیقه وقت خود را به «یوگا» اختصاص دهند و انجام تمرینات انبساط سینه، کشش پشت، چرخش ساده و عمل تنفس کامل، روحیه شاد و سازنده خود را باز یابند.

بیشتر خانم های مشتاق « یوگا » حتی در زمان استراحت بین کار، یک تا دو دقیقه وقت خود را به تمرین کشش پشت و اعضاء بدن و انبساط سینه اختصاص می دهند؛ چرا که معتقد هستند خستگی بدن اثر مستقیم بر مغز و در نتیجه تفکر آنان دارد.

ادامه دارد…(بخش آموزش یوگا در ۳۱ روز)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

متن دوم