آموزش علوم عرفانی,گر به خود آیی به خدایی رسی

آداب زندگی مسلمان درس ۶۰ آداب سفر

0

آداب زندگی مسلمان درس ۶۰ آداب سفر

آداب زندگی مسلمان درس ۶۰

آداب سفر

دعا و صدقه : رسول خدا (ص) هنگامی که به سفر می رفت ، چنین دعا می کرد : « اللَّهُمَّ إنِّی أعُوذُ بِکَ مِن وَعثَاءِ السَّفَرِ المُنقَلَبِ وَ سُوءِ المَنظَرِ فِی الأهلِ وَ المَالِ وَ الوَلَدِ ؛ خدایا ! از سختی سفر و اندوه رودی و سرگردانی و دربدری و بد منظری درباره خاندان و مال و فرزند به تو پناه می برم ».

امیر مؤمنان (ع) هنگام سفر می گفت : « … اللَّهُمَّ أنتَ الصَّاحبُ فِی السَّفَرِ وَ أنتَ الخَلیفَهُ فِی الأهلِ وش لا یَجمَعُهُمَا غَیرُکَ ؛ لأنَّ المُستَخلَفَ لا یَکُونُ مُستَصحَباً وَ المُستَصحَبُ لا یَکُونُ مُستَخلَفاً » .

در فقه الرضا (ع) آمده است که : هرگاه قصد سفر حج کردی خاندانت را گردآور و دو رکعت نماز بگزار و خدا را تمجید کن و بر پیامبر (ص) درود فرست و دستانت را به دعا بلند کن و بگو :« اللَّهُمَّ إنِّی أستَودِعُکَ الیَومَ دِینِی وَ نَفسی وَ مَالِی وَ أهلِی وَ وُلدِی وَ جَمِیعَ جِیرَانِی وَ إخوَانِنَا المُؤمِنِینَ الشَّاهِدَ مِنَّا وَ الغَائِبَ عَنَّا ؛ خدایا ! من مروز دینو جان و مال و خاندان و فرزندان و همه همسایگان و برادران مؤمن حاضر و غایب را به تو می سپارم » .

امام صادق (ع) می فرماید : سفرت را با صدقه آغاز کن و آیه الکرسی بخوان .

زمان سفر : رسول خدا (ص) می فرماید : شبانه مسافرت کنید ، زیرا زمین آن گونه که در شب پیموده می شود در روز طی نمی شود .

رسول خدا (ص) سفر دریایی را هنگام طوفان ناپسند می شمرد .

امام صادق (ع) می فرماید : رسول خدا (ص) از اینکه مردی شبانه از سفر نزد خانواده اش بازگردد نهی فرمود ، نگر اینکه پیش تر آنان را خبردار کند .

امام صادق (ع) می فرماید : مسافر ، روز شنبه مسافرت کند ؛ حتی اگر سنگی در روز شنبه از کوهی فرو غلتد ، خدا آن را به جایش بازگرداند .

لوازم سفر : رسول خدا (ص) می فرماید : نشانه شرافت و شخصیت فرد این است که هنگام سفر توشه اش خوب و دلپسند باشد .

رسول خدا (ص) می فرماید توشه مسافر خواندن سرود و شعر است ، مادامی که یاوه و بیهوده نباشد .

راوی گوید : هرگاه پیامبر (ص) مسافرت می کرد پنج چیز را همراه می برد : آیینه ، سرمه دان ، شانه ، مسواک و قیچی .

به فرموده امام صادق (ع) ، لقمان به پسرش سفارش کرد : ای پسرم ! در مسافرت این وسایل را همراه داشته باش: شمشیر ، کفش ، عمامه ، چادر (خیمه ) ، مشک ، نخ و سوزن خیاطی ، ابزار و داروهای مورد نیاز خود و همراهان.

امام صادق (ع) می فرماید : از آداب و لوازم سفر ، به همراه داشتن توشه فراوان و خوب و بخشش آن به همسفران است و نیز راز پوشی پساز سفر و شوخی هایی که موجب خشم خدا نباشد .

خداحافظی : رسول خدا (ص) می فرماید : هرگاه سفر می کنید با برادران دینی خود خداحافظی کنید ، زیرا خدا در سایه دعای آنان برایتان برکت قرار می دهد .

امیر مؤمنان (ع) می فرماید : هنگام مسافرت با برادران دینی خود وداع کنید [ و آنان را معطل نکنید ] چرا که مسافر باید برود و بدرقه کننده نیز باید برگردد.

دعای بدرقه : رسول خدا هنگامی که جعفر طیار را به سوی حبشه بدرقه می کرد این کلمات را توشه راهش قرار داد: « اللَّهُمَّ العَسِیِرَ العَسِیِرِ عَلَیکَ یَسِیرٌ ، اِنَّکَ عَلی کُلَّ شَیءٍ قَدِیرٌ ، أساَلُکَ َلَهُ الیُسرَ وَ المُعَافَاهَ الدَّائِمَهَ فِی الدُّنیَا وَ الآخِرَهِ ؛ خدایا ! در حل مشکلات و سختی ها به او عنایت کن ، زیرا آسان ساختن سختی بر تو آسان است و تو بر هر چیزی توانایی از تو برای او آسایش و عافیت دائم در دنیا و آخرت می خواهم » .

هرگاه رسول خدا (ص) با مسافری وداع می کرد دست او را می گرفت و این چنین برایش دعا می کرد : « أحسَنَ اللهُ لَکَ الصِّحَابَه وَ قَرَّبَ لَکَ البَعیدَ وَ کَفَاکَ المُهمَّ وَ حَفِظَ لَکَ دِینَکَ وَ أمانَتَکَ وَ خَوَاتسمَ عَمَلِکَ وَ وَجَّهَکَ لِکُلِّ خَیرٍ ، عَلَیکَ بِتَقوَی اللهِ استَودِعِ اللهَ نَفسَکَ سِر عَلَی بَرکَهِ اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ ؛ خدا برای تو همراهی و مصاحبت را خوش و نیکو قرار دهد و به طور کامل تو را یاری کند و ناهمواری ها را برایت آسان سازد و دور را برایت نزدیک گرداند و نیازهایت را بر آورد و امانت و دینت را حفظ کند و پایان کارت را نیکو گرداند ، و تو را به هر خیری رهنمون سازد . به تقوای الهی خود را به خدا بسپار و به امید برکت خدای بزرگ حرکت کن ».

توقف کوتاه بین راه : رسول خدا (ص) می فرماید : هرگاه به مسافرت می روید در منزلگاه ها توقفی کوتاه داشته باشید .

امام باقر (ع) می فرماید : هرگاه در زمین سر سبز و خرم سفر می کنید به آرامی سیر کنید و هر گاه زمین خشک و بی حاصل را می پیمایید به سرعت بگذرید .

تقسیم هزینه در سفر گروهی : رسول خدا (ص) می فرماید : از آداب سفر این است که همسفران هزینه سفر را پیشاپیش جدا و مشخص کنند که مایه آرامش خاطر و نیکخوبی آن هاست .

همسطحی همسفران به لحاظ مالی : حسین بن آبی علاء گوید : گروهی بیست و چند نفره از مؤمنان به قصد مکّه خارج شدیم و در میاه راه ، در هر منزلی که توقف می کردی ، برایشان گوسفندی می کشتم . وقتی به محضر امام صادق (ع) رسیدم فرمود : ای حسین ! تو مؤمنان را خواری کردی ! عرض کردم : از چنین کاری به خدا پناه می برم . فرمود : به من خبر رسید که تو در هر منزلگاهی برای آن ها گوسفندی می کشتی ؟ گفتم : من جز خدا مقصودی نداشتم . فرمود : مگر مالی نداشتند و این ، موجب ششد او نزد خود احساس خوای کند ؟ گفتم : از خدا مغفرت می طلبم و تکرار نمی کنم.

امام باقر (ع) می فرماید : با همسطح خود همسفر شو ، زیرا سفر با کسی که هزینه تو را می دهد مایه خواری مؤمن است .

امام صادق (ع) می فرماید : با کسی مسافرت کن که او مایه زینت تو باشد ؛ نه اینکه تو مایه زینت او باشی .

امام صادق (ع) می فرماید : همسفرانی برگزینند که دخل و خرجشان با شما همسانی داشته باشد تا خوار نشوید.

نکته : پیام این گونه احادیث این است که در صورت امکان ، هر کسی با همسطح اقتصادی خود سفر کند .

سوغات : امام صادق (ع) می فرماید : هنگام بازگشت از سفر برای خانواده خود سوغات بیاورید ؛ هر چند قطعه سنگی باشد .

با دانلود مجموعه ۱۰۰ باب اسرار الوجود عضو ماه نامه تخصصی آموزش علوم غریبه این اپلای شوید و از آپدیت ماهانه رایگان یک ساله ما بهره مند گردید

0101011-185x185۱۰۰ باب اسرار الوجود اولین و تنها ترین ماه نامه تخصصی آموزش علوم غریبه با مسائل بسیار مهم و کاربردی با توضیحات ساده و روان که به صورت هر ماهه مطالب جدید و کاربردی از کتب خطی و قدیمی تفسیر شده و در آن به صورت به روز رسانی قرار می گیرد با تهیه این مجموعه کلیه آداب و قوائد و اصول علوم غریبه ادعیه و اذکار و همه چیز را در رابطه با علوم غریبه فرا می گیرید.

با وارد کردن کد inapply20 هنگام دانلود محصولات سایت از ۲۰ درصد تخفیف ویژه ما بهره مند گردید.

 


نظر دهید


ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

متن دوم