آموزش علوم عرفانی,گر به خود آیی به خدایی رسی

آداب زندگی مسلمان درس ۴۵سیره پیامبر در خوردن و آشامیدن

0

آداب زندگی مسلمان درس ۴۵سیره پیامبر در خوردن و آشامیدن

آداب زندگی مسلمان درس ۴۵

سیره پیامبر در خوردن و آشامیدن

امیر مؤمنان (ع) می فرماید : برای پیامبر (ص) غذایی آوردند . آن حضرت انگشت خود را در آن فرو برد و چون دید داغ است فرمود : بگذارید سرد شود که برکتش بیشتر است ؛ خدا داغ به ما نداده است .

امام حسین (ع) می فرماید : هرگاه رسول خدا (ص) غذایی می خورد می گفت : « اللهُمَّ بَارِک لَنَا فِیهِ وَ ارزُقنَا خَیراً مِنهُ ؛ خدایا ! در آن برای ما برکت قرار ده و بهتر از آن را روزیمان فرما » و هرگاه شیری می نوشید می گفت :    « اللَّهُمَّ بَارِک لَنَا فِیهِ وَ ارزُقنَا فِیه ؛ خدایا ! در آن برای ما برکت قرار ده و روزیمان را در آن قرار ده » .

امام صادق (ع) می فرماید : رسول خدا (ص) از هنگام بعثت تا پایان عمر خود هرگز در حال تکیه دادن غذا نخورد و پیوسته مانند برده غذا می خورد و مانند برده می نشست و این کار را برای تواضع و فروتنی در برابر خدا انجام می داد ؛ همچنین می فرماید : پیامبر اکرم (ص) خوردن و آشامیدن و برداشتن چیزی را با دست چپ                نمی پسندید .

راوی گوید : رسول خدا (ص) برای خوردن ، آشامیدن و وضو از دست راست خود استفاده می کرد .

پیامبر (ص) غذای داغ نمی خورد تا سرد و می فرمود : خدا به ما آتش نخورانده است . غذای داغ برکت ندارد پس آن را سرد کنید ، و آن حضرت هرکه غذا می خورد بسم الله می گفت و با سه انگشتش از غذای پیش روی خود می خورد و از غذای جلوی دیگران میل نمی کرد و خوردن غذا را پیش از دیگران آغاز می کرد و با سه انگشت ابهام ( شست ) و انگشت کنار آن ( سبابه ) و انگشت وسط می خورد و گاهی از انگشت چهارم کمک می گرفت و [ گاهی ] با همه کف دستش غذا نمی خورد و می فرمود : با دو انگشت خوردن کار شیطان است .

انس می گوید : هرگز رسول خدا (ص) از غذایی بدگویی نکرد . اگر غذایی را می پسندید آن را می خورد و اگر غذایی را نمی پسندید نمی خورد .

رسول خدا (ص) سیر ، پیاز ، تره فرنگی و عسل آغشته با شیره ای که از درخت در شکم زنبور می ماند نمی خورد، زیرا بوی آن در دهان می ماند .

رسول خدا (ص) ساده و محقر بر سر غذا می نشست و انگشتانش را [ بعد از غذا ] می لیسید و هرگز آروغ          نمی زد و دعوت آزاد و برده را می پذیرفت ، هر چند بر غذایی که از پاچه و سیرابی تهیه می شد و هدیه را        می پذیرفت ، هر چند جرعه ای از شیر باشد و آن را می خورد ؛ ولی صدقه نمی خورد .

امام صادق (ع) می فرماید : غذای پیامبر (ص) نان جو بدون خورشت و روغن بود .

پیامبر (ص) هنگام آب نوشیدن در ظرف آب تنفس نمی کرد و هنگام تنفس ظرف را از دهانش دور می کرد .

 

راوی گوید : هرگاه رسول خدا (ص) غذا می خورد ، به فرد روبه روی خود لقمه تعارف می کرد و هنگام نوشیدن ، به کسی که در سمت راست او بود آب می داد .

با دانلود مجموعه ۱۰۰ باب اسرار الوجود عضو ماه نامه تخصصی آموزش علوم غریبه این اپلای شوید و از آپدیت ماهانه رایگان یک ساله ما بهره مند گردید

0101011-185x185۱۰۰ باب اسرار الوجود اولین و تنها ترین ماه نامه تخصصی آموزش علوم غریبه با مسائل بسیار مهم و کاربردی با توضیحات ساده و روان که به صورت هر ماهه مطالب جدید و کاربردی از کتب خطی و قدیمی تفسیر شده و در آن به صورت به روز رسانی قرار می گیرد با تهیه این مجموعه کلیه آداب و قوائد و اصول علوم غریبه ادعیه و اذکار و همه چیز را در رابطه با علوم غریبه فرا می گیرید.

با وارد کردن کد inapply20 هنگام دانلود محصولات سایت از ۲۰ درصد تخفیف ویژه ما بهره مند گردید.

 


نظر دهید


ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

متن دوم