آموزش علوم عرفانی,گر به خود آیی به خدایی رسی

آداب زندگی مسلمان درس ۳۲ عوامل تباهی عقل

0

آداب زندگی مسلمان درس ۳۲ عوامل تباهی عقل

آداب زندگی مسلمان درس ۳۲

عوامل تباهی عقل

مستی شراب : خدا در قرآن می فرماید : ای کسانی که ایمان آورده اید ، جز این نیست که شراب و قمار و        سنگ های نصب شده برای قربانی ها که مشرکان به آن ها تبرک می جویند و تیرهای قمار که بت پرستان گوشت دام ها را با آن ها قسمت می کنند ، همه پلیدی هایی هستند که برایش به آن ها برخسته از وسوسه های شیطان است … .

امام رضا (ع) فرمود : همانا خدا شراب را از آن رو حرام کرده است که موجب تباهی و تغییر خردهای نوشندگان آن است .

مستی گناه : امیر مؤمنان علی (ع) فرمود : بر عاقل است که خود را از مستی ثروت ، مستی قدرت ، مستی علم ، مستی مدح و مستی جوانی نگه دارد ، زیرا برای هر یک از این ها بوی پلیدی است که عقل را می زداید و وقار را کاهش می دهد .

همان گونه که شرابخواری عامل مستی و زوال عقل و تعطیل نیروهای ادراکی آدمی است گناه نیز باعث مستی شدیدتری است که عقل را معزول و انسان را از ادراک سالم محروم می کند ، از این رو نه تنها شراب ، بلکه هر مسکری حرام است .

امام موسی (ع) فرمود : خدای متعالی شراب را به سبب نام آن حرام نکرده است ، بلکه آن را به سبب پیامد آن حرام کرد ، پس هر چیزی که همان اثر و پیامد را داشته باشد شراب است .

همچنین فرمود : هر کس سه چیز را بر سه چیز مسلط کند گویا به نابودی عقل خود کمک کرده است : ۱٫ کسی که نور اندیشه خود را با آرزوی دراز تاریک کند . ۲٫ کسی که رهاورد حکمتش را با گفتار بیهوده اش محو و زایل سازد . ۳٫ را با آن که نور پند آموزی را با خواهش های نفسانی خویش خاموش کند .

خود پسندی ( عُجب ) : امیر مؤمنان (ع) فرمود : خودپسندی یکی از حسودان خِرَد است [ و تباهی آن را در پی دارد ] .

همراهی با نادانان : امیر مؤمنان (ع) فرمود : هر کس با نادانی همراه گردد از عقلش کاسته شود .

گوش ندادن به نصایح خردمندان : امیر مؤمنان (ع) فرمود : هر کس از خردمندان نشنود عقلش بمیرد .

بیهودگویی: امیر مؤمنان (ع) فرمود : هر کس بیهودگی بر او چیره شود عقلش تباه گردد .

شوخی فراوان : امیر مؤمنان (ع) فرمود : هر کس زیادی شوخی کند احمق شمرده می شود .

فقر و تنگدستی : امیر مؤمنان (ع) فرمود : پسرم ! هر کس گرفتار تنگدستی شود به چهار مصیبت دچار مصیبت دچار می شود : ضعف یقین ، کاهش عقل ، سستی دین ، پررویی ( کم حیایی ) ، پس از فقر به خدا پناه می بریم.

زیاده روی در خوردن گوشت : امام رضا (ع) فرمود : هر کس چهل روز گوشت نخورد اخلاقش بد و عقلش تباه  می شود .

پرهیز از خوردن گوشت : امام صادق (ع) فرمود : هرکس چهل روز گوشت نخورد اخلاقش بد و عقلش تباه         می شود .

با دانلود مجموعه ۱۰۰ باب اسرار الوجود عضو ماه نامه تخصصی آموزش علوم غریبه این اپلای شوید و از آپدیت ماهانه رایگان یک ساله ما بهره مند گردید

0101011-185x185۱۰۰ باب اسرار الوجود اولین و تنها ترین ماه نامه تخصصی آموزش علوم غریبه با مسائل بسیار مهم و کاربردی با توضیحات ساده و روان که به صورت هر ماهه مطالب جدید و کاربردی از کتب خطی و قدیمی تفسیر شده و در آن به صورت به روز رسانی قرار می گیرد با تهیه این مجموعه کلیه آداب و قوائد و اصول علوم غریبه ادعیه و اذکار و همه چیز را در رابطه با علوم غریبه فرا می گیرید.

با وارد کردن کد inapply20 هنگام دانلود محصولات سایت از ۲۰ درصد تخفیف ویژه ما بهره مند گردید.


نظر دهید


ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

متن دوم