آموزش علوم عرفانی,گر به خود آیی به خدایی رسی

چشم زخم چیست و راه های مقابله با آن

0

چشم زخم چیست و راه های مقابله با آن

معنای لغوی چشم زخم: چشم زخم از دو کلمه چشم و زخم تشکیل شده است؛ چشم: همان عین عربی است که از مهمترین اعضای بدن انسان است و وسیله ارتباط با عالم اطراف است (برون را به درون و درون را به برون ربط می دهد)؛ زخم: به معناهای متعددی از قبیل حرکت، گوشت فاسد شده گندیده، طعم و بوی بد و بی آبروئی استعمال می شود. در زبان محاوره ای می گوییم: چشمش گیرا و گیرنده است. به فارسی کتابی می گوییم: «شور چشم» و به عربی می گویند: اصابه العین یا عیون یا عین الحسود معنای اصطلاحی چشم زخم: همان طور که روح های پاک می توانند از خود انوار معنوی القاء کنند و عزم ها را در توجه به معنویات زیاد نمایند و در نتیجه انسان قدرت تمرکز در مسائل توحیدی نصیبش شود، بعضی از روح ها چون در مسائل پست متمرکز شده اند، می توانند روح افراد را تحت تأثیر تنگ نظری خود قرار دهند و در نتیجه بدن انسان که تحت تأثیر روح است، آسیب ببیند. بنابراین چشم زخم در اصطلاح عبارت است از تأثیر موج های منفی روح یک فرد، بر اعمال، رفتار و سرنوشت فرد دیگر، که از نگاه فرد شور چشم به دیگری می رسد. بنابراین دقت شود که نفس و روح نگاه کننده اثر می گذارد؛ نه خود چشم! چشم زخم روی چه کسانی اثر می کند؟ اول این که تأثیر آن باذن الله است (و ما هم بضارین به من احد الا باذن الله) (کریمه بقره– شریفه ۱۰۲ به کسی نمی توانند آسیبی برسانند مگر باذن خداوند) و دوم این که بر افرادی که از خداوند دور می شوند، نفس و عقلانیت ضعیف دارند مانند کودکان، سفیهان، اهل خرافات و ساده لوحان اما ممکن است بر افراد قوی نیز از باب آزمون الهی اثر بگذارد کما این که امور طبیعی بر آنان موثر اس

چشم زخم در روایات

      الف) در حدیثى میخوانیم که “اسماء بنت عمیس” خدمت پیامبر (ص) عرض کرد: گاه به فرزندان جعفر چشم میزنند، آیا “رقیه” اى براى آنها بگیرم (منظور از “رقیه” دعاهایى است که مینویسند و افراد براى جلوگیرى از چشم زخم با خود نگه می دارند و آن را تعویذ نیز میگویند). پیامبر (ص) فرمود: نعم، فلو کان شى‏ء یسبق القدر لسبقه العین‏
    “آرى، مانعى ندارد، اگر چیزى می‏توانست بر قضا و قدر پیشى گیرد چشم زدن بود”! (مجمع البیان، جلد ۱۰، صفحه ۳۴۱) ب) پیامبر(ص): چشم زخم حق است و قله کوه را پایین می آورد (شریف رضی، المجازات النبویه، ص ۳۶۷، منشورات مکتبه بصیرتی، قم، بی تا.) ج) پیامبر(ص) فرمود: «چشم زخم» مرد سالم را در قبر و شتر سالم را در دیگ قرار می دهد (در المنثور، ص ۶۵۱). د) و در حدیث دیگرى آمده است که امیرمؤمنان (ع) فرمود: پیامبر براى امام حسن و امام حسین “رقیه” گرفت و این دعا را خواند «أُعِیذُکُمَا بِکَلِمَاتِ اللَّهِ التَّامَّاتِ وَ أَسْمَائِهِ الْحُسْنَى کُلِّهَا عَامَّهً مِنْ شَرِّ السَّامَّهِ وَ الْهَامَّهِ وَ مِنْ شَرِّ کُلِّ عَیْنٍ لَامَّهٍ وَ مِنْ شَرِّ حَاسِدٍ إِذَا حَسَدَ» یعنی: برای شما پناه می جویم به کلمات کامل خداوند و تمام اسماء حسنای او از شر هر ملال آورنده و از شر بزرگان (رهبران و روساء) موجوداتی که با چشم دیده نمی شوند و از شر هر چشم بدی که به انسان می رسد و از شر حسود هنگامی که حسد بورزد… سپس پیامبر (ص) به ما فرمود: اینچنین ابراهیم (ع) برای اسماعیل و اسحاق تعویذ نمود (الکافی، ج ۲، ص ۵۶۹ + حدیث نور الثقلین، جلد ۵ صفحه ۴۰۰) و) در نهج البلاغه نیز آمده است‏: «العین حق و الرقى حق»: “چشم زخم حق است و توسل به دعا براى دفع آن نیز حق است” ( نهج البلاغه، کلمات قصار، جمله ۴۰۰) (این حدیث در صحیح بخارى جلد ۷ صفحه ۱۷۱ باب العین حق نیز به این صورت نقل شده است: العین حق). در “المعجم المفهرس لالفاظ الحدیث النبوى” نیز همین معنى از منابع مختلفى نقل شده است (جلد ۴ صفحه ۴۵۱). ن) از امام صادق(ع) روایت شده است: اگر این قبرها شکافته شود، هر آیینه می بینید که بیشتر مردگان به سبب چشم زخم مرده اند، زیرا چشم زخم حق است. آگاه باشید که پیامبر اکرم(ص) فرمودند: چشم زخم حق است پس هر کس از سیرت و صورت برادر مسلمانش خشنود شد، خدا را یاد کند، زیرا وقتی خداوند را به یاد آورد، ضرری به برادر مؤمنش نمی رسد (بحار الأنوار، ج ۶۰، ص ۲۵). علامه طباطبایی در المیزان می‌نویسد: چشم زخم نوعی از حسد نفسانی است که هنگام مشاهده چیزی که در نظر شور چشم، زیاد و تعجب انگیز است محقق می‌شود. (المیزان ج۲۰ ، ص۳۹۳)

    راه های که برای مقابله با چشم زخم توصیه شده است :
    ۱) استفاده از سنگ فیروزه نیشابوری
    فیروزه برای دورکردن انرژیهای منفی به ویژه چشم زخم و آثار سوء آن بسیار مناسب است. نام دیگر این سنگ ، حجر العین است ؛ به این معنا که برای چشم و جلوگیری از چشم زخم مفید است.

    ۲) استفاده از عقیق یمن
    از زمانهای گذشته ، عقیق را سنگ مقدسی می دانسته اند. سنگی که از آن به عنوان حرز و حامی انسان در مقابل بلا و حادثه یاد می شود . استفاده از عقیق یمن با حکاکی آیات و اسماء متبرک مانند “و ان یکاد” ، ” ماشاء الله … “، برای مصون ماندن و دفع چشم زخم توصیه می گردد .
    ۳) استفاده از نگین عقیق باباقوری
    در قدیم عقیق باباقوری به عنوان چشم زخم و متعادل کننده ی بدن استفاده میشد . در این نوع سنگ ،طرح مشابه چشم که بصورت طبیعی روی نگین نقش بسته است .
    ۴) استفاده از زیورآلات با رنگ آبی و طرح هایی مشابه چشم .

مقابله با چشم زخم از دیدگاه دین :
۱ ) رسول خدا (ص) می فرماید: «چشم زخم حق است. هر کسی از چیزی درباره برادرش به شگفت آمد، باید در آن خدا را یاد کند؛ بی شک اگر خدا را یاد کند، چشم وی آسیبی به برادر دینی اش نخواهد رساند»
این ذکر و یاد خدا شامل : (الله اکبر) یا الحمدلله و عباراتی همانند «ماشاء الله» و «تبارک الله» یا «اللَّهُ اللَّهُ ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّهَ إِلَّا بِاللَّهِ» می شود.
۲ ) پیامبر اکرم (ص) به منظور پیش گیری از چشم زخم برای امام حسن (ع) و امام حسین (ع) چنین دعایی می خواندند:
«أُعِیذُکُمَا بِکَلِمَاتِ اللَّهِ التَّامَّاتِ وَ أَسْمَائِهِ الْحُسْنَى کُلِّهَا عَامَّهً مِنْ شَرِّ السَّامَّهِ وَ الْهَامَّهِ وَ مِنْ شَرِّ کُلِّ عَیْنٍ لَامَّهٍ وَ مِنْ شَرِّ حَاسِدٍ إِذَا حَسَدَ»؛ “شما را به تمام کلمات و اسمای حسنای خداوند از شر مرگ و حیوانات موذی و هر چشم بد و حسود آن گاه که حسد ورزد، می سپارم”
۳ ) در حدیثی امام صادق (ع) برای در امان ماندن از چشم زخم سفارش می­کند که سه بار ذکر «ما شاء الله لا حول و لا قوٌه الٌا بالله العلیٌ العظیم» گفته شود.
۴ ) در احادیث دیگری گفتن «تبارک الله احسن الخالقین اللهم بارک فیه» سفارش شده است.
اسلام برای پیش گیری از تأثیر سوء چشم زخم، علاوه بر استعاذه و یاد خدا صدقه دادن را نیز توصیه کرده است.
همچنین در روایات، خواندن سوره های دیگری، برای دفع چشم زخم مورد تأکید قرار گرفته است، که از جمله آنها قرائت سوره های ناس، فلق، حمد و توحید می باشد.

 

تجربه شخصی من:

مواردی که من خودم(حمید آذر) برای دفع چشم زخم تجربه کردم و صد در صد هم کاربردی و مجربه

۱-انگشتر یا گردنبند  با سنگ فیروزه

۲-داشتن انگشتر عقیق یمنی

۳-هر وقت از خونه میری بیرون آیه الکرسی و چهار قل بخون و به خود و اطرافت فوت کن

۴-هر صبح حداقل به اندازه پول یه قرص نان صدقه بده بیرون(خواهشا توی صندوق صدقات نزارید به شخص بدید)

۵-اسپند دود کردن که داخل ان کمی نمک و پوست سیر بریزید

۶-نماز سر وقت خوندن

۷- هر وقت توی جمع احساس کردین  چشم میخورید کاری کنید همه صلوات بفرستند(مثلا بگید برای سلامتی خودتون یه صلوات بلند بفرستید)هر کس صلوات بفرسته چشم اون باطل میشه

******************************

با عضو شدن در کانال تلگرام ما هر روز از مطالب علوم عرفانی و ادعیه اذکار و همچنین از مطالب روز روانشناسی هیپنوتیزم و یوگا و موفقیت در گوشی خود در اختیار داشته باشید و در گوشی خود مطالعه کنید.

برای عضویت وارد لینک زیر شوید

http://telegram.me/inapplyoriginal

بعد از کلیک پنجره ای باز میشود و روی دکمه ok کلیک کنید و سپس وارد کانال ما میشوید در این صفحه در پایین صفحه روی دکمه join کلیک کنید تا برای همیشه عضو کانال ما شوید.

 

چشم زخم چیست و راه های مقابله با آن

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

متن دوم