آموزش علوم عرفانی,گر به خود آیی به خدایی رسی

پدیده­ های انتقال در هیپنوتیزم

0

پدیده­های (انتقال) در هیپنوتیزم

گرچه «پدیده انتقال» در هیپنوتیزم مانند روانکاوی توسعه نیافته است، معذالک «پدیده انتقال» در هیپنوتیزم پیوسته پیش می­آید. به عنوان مثال، اتخاذ حالت «آمرانه» توسط پزشک باعث به وجود آمدن «سیر قهقرائی» در بیمار می­شود. موقعی که هیپنوتیستآمرانه رفتار و عمل می­کند. سوژه درباره او مانند آن چه درباره پدرش احساس می­کرد، احساس می­نماید و این موضوع به نوبه خود باعث می­شود که بیمار احساس کند به صورت فرزندی (یا طفلی) درآمده است، «سیر قهقرائی» ممکن است از طریق عمل این مکانیسم «انتقال» شروع شود.

«پدیده انتقال» ممکن است در حال هیپنوتیزم به شکل تخلیه هیجانی ظاهر شود بیمار ممکن است در حال هیپنوتیزم نفرت خود را از پدرش ظاهر کند و سپس به سرعت آن را به دکتر انتقال بدهد. ضمن معالجه از طریق هیپنوز بهترین کار اجتناب از به وجود آوردن چنین وضعیت­هایی است هنگامی که بیمار شروع به تخلیه روانی می­کند. پزشک معالج برای اجتناب از یک حالت انتقال نامطلوب خود را از نظر عاطفی به بیمار نزدیک­تر می­کند.

۱-    رابطه (هیپنوتیکی)- «رابطه هیپنوتیکی» عبارت از یک ارتباط عاطفی بسیار صمیمانه نزدیک بین عامل و معلول می­باشد، بایستی بین رابطه صمیمانه هیپنوتیکی و رابطه «پزشک – بیمار» فرق قائل شد. برابطه هیپنوتیزمی عبارت از یک پدیده هیپنوتیزمی دائمی است، و بستگی به این که روش عامل «آمرانه» یا «ملایم» بوده ندارد، و همچنین با روش به خصوصی که برای القاء هیپنوز به کار برده می­شود بی­ ارتباط است.

«رابطه عاطفی هیپنوتیکی» به وسیله آمادگی زیادی که بیمار نسبت به تلقینات پزشک نشان می­دهد مشخص می‌گردد. در ضمن، بیمار نسبت به تلقینات یا فرامین دیگران بی­ تفاوت و ناآگاه باقی می­ماند.

رابطه «هیپنوتیکی» مانند «پدیده انتقال» عبارت از یک رابطه عاطفی یک جانبه است. «معمول» دارای یک رابطه عاطفی شدید نسبت به «عامل» می­باشد. ولی عامل به هیچ وجه خودش در آن سهیم و درگیر نیست. پاره ­ای اوقات یک حالت «فداکاری حیوان مانند» و رابطه صمیمانه هیپنوتیکی وجود دارد، که بی شباهت به واکنش­های عاطفی سگ گله نیست، که پیوسته مشتاق انجام اوامر و پیشنهادات(سایت هیپنوتیسم دات آی آر) آقا و اربابش یعنی چوپان است. این جنبه اولیه رابطه صمیمانه هیپنوتیکی با فرضیه تسلسلی ماهیت هیپنوز توافق کامل دارد.

رابطه  «هیپنوتیکی» در «اتوهیپنوتیزم» وجود ندارد، زیرا در حالت «هیپنوتیزم» بیمار سیر قهقرائی تسلسلی را بدون کمک تلقینات خارجی در خود به وجود می­آورد.

فقدان رابطه (هیپنوتیکی): در عمل کلینیکی برای برقراری رابطه صمیمانه هیپنوتیکی اقدامات مخصوصی لازم نیست. زیرا به سادگی از طریق فرایند القاء به وجود می­آید. نکته اصلی این است که رابطه «هیپنوتیکی» در سراسر جریان اعمال هیپنوتیزمی حفظ و نگهداری می­شود. اگر رابطه «هیپنوتیکی» از بین برود بیمار تلقینات خواب­گر را نمی­پذیرد و خواب­گر نیز کنترل خود را بر روی بیمار از دست می‌دهد. این یک وضعیت جدی و وخیم است. در هیپنوتیزمطبی این موضوع خیلی کم اتفاق می­افتد، و آن موقعی است که بیمار هیپنوتیزم شده مدت زیادی بدون تلقین به حال خود گذاشته شود، یا موقعی که بیمار در حال تخلیه انرژی است بدون تماس عاطفی با پزشک به حال خود رها می­شود.

خلاصه

۱-    در رابطه «پزشک- بیمار» بیمار برای پزشک احترام خاص قائل است و پزشک نیز طبق مقررات و عرف و عادات پزشکی با بیمار رفتار می­نماید…

۲-    در رابطه «صمیمانه» پزشک اقداماتی انجام می­دهد، که بیمار وی را دوست صمیمی خود تصور کند. بنابراین در رابطه «صمیمانه» بیمار پزشک را صمیمی­ترین دوست خود می­داند، و در نتیجه همه آرزوها، درد دل­ها و ناراحتی­های خود را بدون هیچگونه پرده ­پوشی برای پزشک بازگو می­کند، رابطه صمیمانه یک رابطه عاشقانه نیست.

۳-    رابطه «انتقال»: در رابطه انتقال بیمار ناخودآگاه دوستی یا دشمنی، شخص دیگری را که با وی آشنایی داشته یا دارد به پزشک منتقل می­کند.

۴-    رابطه «هیپنوتیکی»: در رابطه هیپنوتیکی بیمار دارای وضع روحی خاصی است که تلقینات وی بیشتر از سایرین در بیمار اثر می­کند.

ادامه دارد. . .

******************************

با عضو شدن در کانال تلگرام ما هر روز از مطالب علوم عرفانی و ادعیه اذکار و همچنین از مطالب روز روانشناسی هیپنوتیزم و یوگا و موفقیت در گوشی خود در اختیار داشته باشید و در گوشی خود مطالعه کنید.

برای عضویت وارد لینک زیر شوید

http://telegram.me/inapplyoriginal

بعد از کلیک پنجره ای باز میشود و روی دکمه ok کلیک کنید و سپس وارد کانال ما میشوید در این صفحه در پایین صفحه روی دکمه join کلیک کنید تا برای همیشه عضو کانال ما شوید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

متن دوم