آموزش علوم عرفانی,گر به خود آیی به خدایی رسی

فرق هیپنوتیزم و مانیه‌تیزم

0

فرق هیپنوتیزم و مانیه‌تیزم

از آنچه که درباره تاریخچه هیپنوتیزم تا این‌جا بیان کردیم می‌توان فرق مانیه‌تیسم را با هیپنوتیزم فهمید.

مسمر معتقد بود که دو نوع مغناطیس وجود دارد. مغناطیس معدنی و  مغناطیس حیوانی. همان‌طور که مغناطیس معدنی یا آهن‌ربا، آهن را به طرف خود جذب می‌کند، همان‌طور هم مغناطیس حیوانی یعنی مغناطیسی که در ساختمان بدن انسان وجود دارد، و در اشخاص کم و زیاد است می‌تواند در اشخاص دیگر اثر کرده، وی را معالجه یا خواب کند، این عقیده و نظر پیروان زیاد داشت و حالا هم اکثریت مردم طرفدار این عقیده هستند که در چشم‌ها و دست‌های اشخاص نیرویی وجود دارد که در سایر مردم اثر می‌گذارد، به هر حال مسمر معتقد بود که در انسان‌ها هم نیروی مغناطیس وجود دارد که می‌توان با آن نیرو بیماران را شفا داد و آن را مانیه‌تیسم نامید.

هیپنوتیزم به معنی خواب کردن است و معنی مغناطیس حیوانی یا مانیه‌تیسم را نمی‌دهد، جیمز برید پزشک و جراح عالی‌قدر انگلیسی به مانیه‌تیسم اعتقاد نداشت و می‌گفت در چشم‌هاو دست‌های اشخاص چنین نیرویی وجود ندارد که دیگران را خواب یا معالجه کند، اشخاص رابا وسایل فیزیکی نظیر گلوله بلورین و شئ شفاف و برق هم می‌توان خواب کرد، لذا این قبیل خواب کردن را جیمز برید هیپنوتیزم نامید پس اگر کسی با نگاه به چشم و حرکت دست بخواهد شخصی را خواب کند و عقیده داشته باشد که در چشم‌هایش نیرویی وجود دارد که می‌تواند دیگری را خواب نماید می‌گویند مانیه‌تیسم می‌کند.

ولی اگر کسی بخواهد با شمع روشن یا گلوله بلوری یا هر شئ شفاف و نورانی شخصی را خواب کند می گویند هیپنوتیزم می‌نماید، به جای اسباب و اشیاء فیزیکی می‌توان از چشم هم استفاده کرد، مشروط بر این‌که هیپنوتیزم کننده معتقد به مغناطیس و نیروی چشم‌هایش نباشد.

خلاصه تاریخچه هیپنوتیزم تا این بخش

۱-    کلمه «هیپنوتیزم» را نخستین‌بار در سال ۱۸۴۲ جراح انگلیسی به نام جیمز برید در سخنرانی خود به کار برد.

۲-    در سال ۱۸۱۴ کشیشی  به نام «آ به فاریا» که درباره مانیه‌تیزم مطالعه می‌کرد، اظهار عقیده نمود که مانیه‌تیزم جنبه ذهنی دارد، بنابراین آمادگی فکری و ذهنی  خواب شونده در نتیجه عمل، بسیار موثر است.

۳-    «جیمز برید» با اشیاء براق توأم با تلقین اشخاص را هیپنوتیزم می‌کرد.

۴-    فرق مانیه‌تیزم با هیپنوتیزم این است که مانیه‌تیزم عبارت از خواب کردن به وسیله مغناطیس بدن است که از دست‌ها و چشم‌ها خارج می‌شود، ولی هیپنوتیزم عبارت از خواب کردن با اشیاء و تلقین می‌باشد.

******************************

با عضو شدن در کانال تلگرام ما هر روز از مطالب علوم عرفانی و ادعیه اذکار و همچنین از مطالب روز روانشناسی هیپنوتیزم و یوگا و موفقیت در گوشی خود در اختیار داشته باشید و در گوشی خود مطالعه کنید.

برای عضویت وارد لینک زیر شوید

http://telegram.me/inapplyoriginal

بعد از کلیک پنجره ای باز میشود و روی دکمه ok کلیک کنید و سپس وارد کانال ما میشوید در این صفحه در پایین صفحه روی دکمه join کلیک کنید تا برای همیشه عضو کانال ما شوید.

فرق هیپنوتیزم و مانیه‌تیزم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

متن دوم