آموزش علوم عرفانی,گر به خود آیی به خدایی رسی

زیبا ترین دعا

0

زیبا ترین دعا

 زیبا ترین دعا

با سلام به همه دوستان

همیشه با مطالعه نظرات و مشکلات شما کاربران عزیز در این فکر هستم که چه ادعیه ایی را برایتان در سایت قرار دهم که با توسل به آنها و دست آویختن به دامان

ائمه معصومین و احادیث و متن زیبای قرآن گره از مشکلات همه مومنین باز شود تا این که با مطالعه در ادعیه از معصومین و متن قرآن و بر آن شدم تعدادی از ادعیه را

برایتان دسته بندی کنم و تحت عنوان زیبا ترین دعا برایتان قرار دهم که در واقع شما با یک تیر چند نشان را زده باشید و در واقع خیر و برکت را در دنیا و آخرت برای خود

خریده باشید انشا الله و از آنجایی که هیچ دعایی بهتر است خواستن عاقبت به خیری نیست و هیچ عاقبت به خیریی بدون راهنما نمی شود و طبق ضرب المثل معروف

که بی پیر به خرابات نرو یعنی همه بار رسیدن به سعادت باید راهنمایید شوند و بهترین دعا دعای هدایت شدن به راه راست است .

دعایی برای هدایت ؟

چرا این دعا مهم است و شاید مهمترین دعایی باشد که شخص مومن در ارتباط با خدا درخواست میکند ؟

در سوره حمد که همه ما هر روز در نمازهایمان قرائت میکنیم ، از خداوند درخواست میکنیم : ما را به راه راست هدایت فرما ، به راه کسانی که به ایشان نعمت عطا کرده ای و نه راه گمراهان و کسانی که مورد خشم تو اند .

پس نتیجه میگیریم ، هدایت شدگان دو خصیصه دارند : اول اینکه  عاقبت به خیر هستند و دوم در نعمتند .پس دعای درخواست هدایت از خداوند زیباترین و کاملترین دعایی است که یک بنده از خداوند درخواست میکند .

حال میپردازیم به خود دعاها : پیامبر بزرگوار اسلام میفرماید : من انذاردهنده هستم و علی(ع) هادی است؛ أَنَا الْمُنْذِرُ، وَ عَلِیٌّ الْهَاد .

ضمنا در حدیث ثقلین پیامبر بزرگوار وصیت کردند که : دو امانت در میان شما میگذارم ، قرآن و اهل عترت .

از این دو موضوع در میابیم که برای هدایت از دو طریق میتوانیم از خداوند درخواست کنیم ، اول آیات قرآن و دوم هدایت از طریق روایتهای بدست آمده از پیامبر و امامان و پیشوایان .

دو نمونه  دعایی که از آیات قرآن میتواند استخراج کرد عبارت اند از :

آل‏عمران : ۸ رَبَّنا لا تُزِغْ قُلُوبَنا بَعْدَ إِذْ هَدَیْتَنا وَ هَبْ لَنا مِنْ لَدُنْکَ رَحْمَهً إِنَّکَ أَنْتَ الْوَهَّابُ

(آنان مى‏گویند) پروردگارا، دل‏هاى ما را پس از آنکه ما را راهنمایى کردى منحرف مگردان، و از جانب خود رحمتى به ما مبذول دار، زیرا که تویى که بسیار بخشنده‏اى.

و دعایی که هر روز در نمازهایمان از خداوند درخواست میکنیم درسوره حمد ، البته قرآن پر است از هدایت و بنده فقط به همین دو مورد بسنده میکنم .

دوم دعاهایی از پیامبر و امامان بزرگوار :

امام صادق(ع) می‌فرماید:«هر کاری را ترک کردی، این کار را ترک نکن و صبح و شب این دعا را بگو: …خدایا مرا هدایت کن در مسیر کسانی که هدایت‌شان کردی؛ مَهْمَا تَرَکْتَ مِنْ شَیْ‏ءٍ فَلا تَتْرُکْ أَنْ تَقُولَ فِی کُلِّ صَبَاحٍ وَ مَسَاء:…اللَّهُمَّ اهْدِنِی فِیمَنْ هَدَیْتَ»

پیامبر گرامی اسلام(ص) نیز می‌فرماید: «در تعقیبات همۀ نمازهایت این دعا را بخوان: خدایا مرا هدایت کن، از نزد خودت آن هدایت خاص را به من برسان…؛ تَقُولُ فِی دُبُرِ کُلِّ صَلاهٍ اللَّهُمَّ اهْدِنِی مِنْ عِنْدِکَ وَ أَفِضْ عَلَیَّ مِنْ فَضْلِکَ وَ انْشُرْ عَلَیَّ مِنْ رَحْمَتِکَ وَ أَنْزِلْ عَلَیَّ مِنْ بَرَکَاتِک»

امام صادق علیه السلام فرمود: به زودی زمانی خواهد آمد که بدون نشان و راهنما می مانید و نجات نمی یابد مگر کسی که دعای غریق را بخواند. راوی عرض کرد: دعای غریق چگونه است؟ فرمود:
یا اللهُ یا رَحمانُ یا رَحِیمُ یا مُقَلِّبَ القُلُوبِ ثَبِّت قَلبِی علی دِینکَ.
پس من گفتم: «یا الله یا رحمن یا رحیم یا مقلب القلوب و الابصار ثبت قلبی علی دینک» حضرت فرمود: درست است که خداوند، مقلب القلوب و الابصار است، اما تو همانگونه که من گفتم بگو، نه کم نه زیاد.

همچنین ذکرهای ( یاهادی ۲۰ ، یا لطیف ۱۲۹  ،یا ولیُّ ۴۶ ،یا بصیر ۳۰۲ ،یا باطن ۶۲ ) به عدد خود ذکر یا مجموع ابجد نام و نام مادر ذاکر نیز بسیار مفید است .

و در نهایت شما را به مداومت در ذکر سفارش می کنم که بسیار بسیار در آرامش دل و رسیدن به همه خواسته هایتان یاریتان می نماید و چنان دلگرمی به شما میدهد که میتوانید کوه را جابجا کنید و آن ذکر چیزی نیست جز

صلوات بر محمد و آل محمد (الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم )

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

balatarin


cloob


Donbaler


viwio


Donbaleh


Twitter


Facebook


Google Buzz


Google Bookmarks


Digg


yahoo


Technorati


delicious

نظر دهید


ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

متن دوم