آموزش علوم عرفانی,گر به خود آیی به خدایی رسی

تمرین های یوگا برای تقویت چشم

0

تمرین های یوگا برای تقویت چشم

چشم,ظریف ترین و حساس ترین عضو بدن است که در کسب دانش بزرگترین بهره را به انسان رسانده است.از این رو مراقبت از چشمها یک امر ضروری و حیاتی است تا این عضو حساس دچار ضعف یا بیماری نشود.اغلب افراد برای جبران ناتوانی های چشم از عینک یا عدسی(لنز)استفاده می کنند.در حقیقت عینک قادر نیست که شفا دهنده اختلالات دید باشد,بلکه در بعضی مواقع استفاده از عینک خود مشکل زا می گردد و لزوم استفاده از عدسی های قوی تر را پیش می آورد.
مهم ترین عواملی که سبب اختلالات چشم می گردند عبارتند از:
استفاده از نورهای مصنوعی نامتناسب باچشم,تماشای طولانی برنامه های تلویزیونی,رژیم غذایی نارسا,ضعف عضلانی چشم که نتیجه کار طولانی در اداره,محل کارو یامحل تحصیل باشد,تنش ها و اضطرابهای عصبی و فکری و بالاخره شرایط و موقعیت های زهر آلود ناشی از خستگی بدن و پیشرفت سن.
مشکلات بینایی باید با دقت بررسی گردد.مصرف غذا با تمام مسائل پیچیده اش نه تنها در سلامت کلی بدن موثر است بلکه در سلامت چشمها عامل در خور اهمیتی است.محدودیت های غذایی و پرهیز از چاقی مفرط و اجتناب از مصرف غذاهای سنگین و چرب که عموما دیر هضم هستند,مانند غذاهای گوشتی نیم پز و کنسرو شده و تنقلات می توانند باعث ضعف بینایی شوند رژیم های گیاه خواری در مقایسه با رژیم های غیر گیاهخواری کم تر می توانند عامل ضعف بینایی باشند.
علیرغم اعتقادات عامه,مطالعه طولانی به بینایی آسیب نمی رساند.مغز و اندام بینایی بر هم اثر متقابل دارند.زمانی مطالعه به چشم آسیب می رساند که شرایط هیجانی و غیر دلخواده وجود داشته باشد,در این صورت مطالعه کوتاه مدت نیز می تواند بر بینایی اثر نا مطلوب داشته باشد.
کوشش کنید که مطالعه در شرایط مساعد مغزی باشد تا به افزایش قدرت مطالعه کمک کرده باشید.اگر قبل از مطالعه احساس کردیدکه هیجان و اضطراب فکری,عضلات چشمها را تحت فشار قرارداده اند,وضعیت ماه را انجام دهید.این آسانا در ایجاد آرامش مغزی موثری است.زمانی که مغز و ذهن آرام می شوند,چشمها هم آرام می شوند.
کوشش کنید از عینک کمتر استفاده کنید . زمانی از عینک استفاده کنید که احساس کنید لازم است,در غیر این صورت آن را از چشم بردارید زمانی که چشم بدون عینک است,چشمها به وظیفه طبیعی خود عمل می کنند.
عمل دیگری که برای چشم و اختلالات عضوی آن موثر است. قدم زدن در یک وضعیت آرام با پای برهنه روی چمن ها,سنگ یا خاک در صبح زود یا غروب آفتاب است.
این قدم زدن نوعی داد و ستد بین پاشنه های پا و سطح بینایی در مغز است و برای اشخاصی که پاهای خود را با پوشیدن کفش زندانی می نمایند,انجام این تمرین توصیه می شود.
تمرین دیگری که برای اصلاح و وانهاده کردن عضلات چشم معمول است نگاه به فضای باز می باشد.روش چنین است که در یک فضای باز با پاهای از هم جدا بایستید,ستون فقرات را راست و محکم نگاه دارید و به یک سمت خیره شوید,آنگاه پاشنه های پا را در جهت مخالف هم بلند کنید و برای چند دقیقه به جلو و عقب بر گردید.در حالی که چشمها به فضا دوخته شده اند آنها را آرام نگاه دارید .توصیه شده که پرتوجو هنگام طلوع خورشید موقعی که اشعه طلایی حدود۱۵درجه از افق را روشن کرده است این تمرین را انجام دهد.
پس از چند دقیقه تمرین چشمها را ببندد و از تصویری که در ذهن او ظاهر می شود آگاه گردد.
در یک حالت ایستاده یا نشسته ,با ستون فقرات راست,حالت ۳از تمرین۱۷مرحله اول پاوان موکت آسانا(گردش گردن)را انجام دهید و به طرفین شانه ها نگاه کنید بعد کف دستها را ببندید و تماشاگر تصویری باشید که در حوزه بینایی از مرکز به بیرون و از محیط به مرکز می رود.
با چشمهای بسته حمام ساده آفتاب بگیرید ,چشمها را وانهاده کنید تا اشعه ماوراء بنفش را احساس کنید.
تمرینات درمانی یوگا:به استثنای بیماریهای آب سیاه,تراخم و آب مروارید,بیشتر اختلالات چشمی با عضلات چشم در رابطه هستند و از این طریق شدت می یابند.اضطراب های مزمن جسمی و روانی تشدید دهنده و اغلب علت بیماری می باشند.
تمرینات ساده یوگا اگر به طور منظم انجام شود در جبران عملکرد بد عضلات چشم در بیماریهای پیر چشمی و لوچی کمکی موثرند.
تمرینات چشم که در سیستم یوگا توصیه شده است باید به طور مرتب و منظم انجام شود اما نباید انتظار سریع سلامت داشته باشید زیرا بیماریی که عارض چشمها شده,طی مدت زمان زیادی شکل گرفته بنابراین اصلاح آن نیز مشمول زمان خواهد بود.
ماهها طول می کشد تا شما پیشرفت قابل ملاحظه ای را در پی تمرین مرتب و منظم مشاهده کنید.
آمادگی:قبل از شروع تمرین چند مرتبه چشمها را با چند قطره آب سرد ماساژ دهید ,آب را کف دست بریزید,دست را مقابل چشمها قرار دهید.و آب را به مژه ها بپاشید.بعد از انجام این عمل برای ۱۰مرتبه تمرین را انجام دهید.این عمل حرکت خون را معمولا در چشمها سریع و جریان آنرا حمایت خواهد کرد.
ممنوعیت:افرادی که بیماری های آب سیاه,تراخم,آب مروارید,التهاب عنبیه و قرنیه رنج می برند نباید تمرینات یوگا را انجام دهند.مگر آنکه با یک چشم پزشک متخصص مشورت نمایند.پرهیز از آساناهای معکوس و کنجال کریا لازم است.انطباق دادن زندگی با زندگی یک یوگی ممکن است بسیار سودمند گردد.
تذکر تمرین:مهم ترین نکته که رعایت آن ضروری است وانهاده کردن چشمها و پرهیز از ناراحتی و خستگی چشمهاست.باید عضلات چشم و مژه ها ماسا/ز داده شوند و وانهاده شوند.بعد از هر تمرین باید چشمها بسته شوند و برای نیم ساعت استراحت داده شوند.هنگام انجام تمرینات چشم استفاده از عینک ممنوع است.

——————————————————————————————————

hatayoga

******************************

با عضو شدن در کانال تلگرام ما هر روز از مطالب علوم عرفانی و ادعیه اذکار و همچنین از مطالب روز روانشناسی هیپنوتیزم و یوگا و موفقیت در گوشی خود در اختیار داشته باشید و در گوشی خود مطالعه کنید.

برای عضویت وارد لینک زیر شوید

http://telegram.me/inapplyoriginal

بعد از کلیک پنجره ای باز میشود و روی دکمه ok کلیک کنید و سپس وارد کانال ما میشوید در این صفحه در پایین صفحه روی دکمه join کلیک کنید تا برای همیشه عضو کانال ما شوید.

تمرین های یوگا برای تقویت چشم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

متن دوم