آموزش علوم عرفانی,گر به خود آیی به خدایی رسی

اولین کنگره بین‌المللی هیپنوتیزم تجربی و درمانی

0

سایر دانشمندان هیپنوتیزم و اولین کنگره

بین‌المللی هیپنوتیزم تجربی و درمانی

 دکتر «لیبوو» «برنهایم»

«لیبوو» دانشمند فرانسوی گوشه‌گیری  بود، در انزوا، بدون سر و صدا و بدون هو و جنجال مدت بیست سال به معالجات بیماران از طریق هیپنوتیزم و آزمایشات هیپنوتیزمی پرداخت.

«لیبوو» در سال ۱۸۶۶ کتابی درباره هیپنوتیزم و تلقین منتشر نمود، گرچه ازا ین کتاب فقط دو نسخه به فروش رفت، ولی نظرات علمی ارزنده، صریح و روشنی در این کتاب ارایه شده بود، که موجب اعتبار و شهرت وی شد.

«لیبوو» نخستین محققی است که برای اولین‌بار تلقین شفاهی را برای بهبود بیماران روانی به کار برده است و از مخالفین جدی و سرسخت سیاله مغناطیسی است، ولی  در کتاب‌های دیگری که در سال‌های بعد نوشت در نظریه خود تعدیل نمود و پذیرفت که عمل هیپنوتیک ممکن است از تأثیر پسیکولوژیک و یا عمل عصبی مستقیم  از انسانی به انسان حاصل شود.

در سال ۱۸۸۲ دکتر «لیبوو» یکی از بیماران «برنهایم» را که شش ماه تحت معالجه و هیچ‌گونه نتیجه‌ای حاصل نشده بود معالجه کرد، و این موضوع نظر «برنهایم» را سخت به خود متوجه نمود، به طوری که برای مشاهده روش درمان دکتر «لیبوو» به نانسی آمد، پس از مشاهده روش کار از پیروان صمیمی «لیبوو» شد و هر دو با هم دوستانه مشغول کار شدند.

«برنهایم» کتب و نوشته‌های دکتر «لیبوو» را در سال‌های ۱۸۸۴ و ۱۸۸۶ به چاپ رساند، این کتب بر عکس اولین کتاب «لیبوو» شهرت و موفقیت زیادی عاید «لیبوو» نمود و نظریات و تحقیقات «لیبوو» را به جهانیان عرضه داشت، در نتیجه عده زیادی از پزشکان از اطراف و اکناف به منظور مشاهده و تعلیم هیپنوتیزم و روش کار «لیبوو» به نانسی  آمدند، لذا «لیبوو» پیروان و شاگردان زیادی پیدا کرد و این موضوع موجب تشویق و دلگرمی «لیبوو» شد، حالا «لیبوو» همان دانشمندی بود که بیست سال پیش اکثر پزشکان او را حقه‌باز و شارلاتان می‌خواندند.

پیروان و هواداران همان‌هایی هستند که به نام مکتب نانسی  معروف شدند.

شارکو (۱)

شارکو یکی از پی‌شناسان  معروف فرانسه بود، که در کلینیک سالپتریر پاریس  مشغول تحقیقات درباره هیستری و هیپنوز بود.

در ایران کمتر کسی است که نام فروید را، نشنیده باشد، شارکو یکی از استادان فروید  است، زیرا فروید در سال ۱۸۸۶ برای تکمیل مطالعات خود و استفاده از تعالیم شارکو از وین به فرانسه رفت.

100

دکتر شارکو,عضو هیئت علمی فرانسه

«شارکو» فروید را دانشجویی ممتاز و صاحب‌نظر یافته بود. شارکو معتقد بود که بیماری هیستری و هیپنوز هر دو متشابهند ، زیرا ضمن تجربه و عمل دریافته بود که هر دو گروه حرکات و اعمال غیرعادی انجام می‌دهند، احساس و تخیل هر دو شدید و زیاد می‌شود، خاطرات سنین گذشته و دور، دوران کودکی که در حال بیداری و عادی کاملاً فراموش شده است در حال هیپنوز و هیستری دقیقاً به یاد هر دو گروه می‌آید.

شارکو معتقد  بود که بیماری  حمله یا همان هیستری به علت یک ارگانیک، یا عضوی نیست، بلکه به علت داخلی و روحی است، لذا به وسیله هیپنوتیزم، این قبیل بیماران را شفا می‌داد.

«شارکو» با هیپنوتیزم کردن اشخاص سالم حالت لمسی و فلجی در دست و پای خواب شده به وجود می‌آورد و بدین طریق ثابت می‌کرد که هیستری «حمله» علل عضوی ندارد، بلکه روحی و داخلی است.

«شارکو» نیز پیروان و هواداران زیادی  به دست آورد. روش استفاده شارکو از هیپنوتیزم و سایر اقدامات او و پیروانش موجب پیدایش مکتب «سالپتریر» شد.

ژانه- ژانه در صفحه ۱۵۱ جلد اول کتاب خود به نام معالجات بیماری‌های روانی که در سال ۱۹۱۹ در پاریس  منتشر شد، درخصوص عقیده و عمل شارکو درباره هیپنوز و هیستری می‌نویسد: «بی‌گمان شارکو می‌دانست که در این حالات پدیدده‌های روانی عجیب و فوق‌العاده مهم وجود دارد او از اهمیت تلقین آگاه بود، هنگام احتیاج تلقین را به کار می‌برد. ولی  معذالک همیشه می‌گفت که این پدیده‌های روانی بسیار پیچیده‌اند و شناختن آن  یعنی «هیپنوز» مستلزم بررسی بسیار دقیقی است.»

در سال‌های ۱۸۸۰ تا ۱۸۹۰ که شارکو زنده بود، عصر درخشانو طلایی هیپنوتیزم در فرانسه نامیده می‌شود، زیرا در این تاریخ کلیه پزشکان فرانسه در بیمارستان‌ها مجذوب علم هیپنوتیزم بوده و از آن شبانه‌روز در معالجه بیماری‌های عصبی استفاده می‌کردند و دانشکده پزشکی فرانسه رسماً هیپنوتیزم  و کاربرد آن را در امور درمانی شناخته بود.

******************************

با عضو شدن در کانال تلگرام ما هر روز از مطالب علوم عرفانی و ادعیه اذکار و همچنین از مطالب روز روانشناسی هیپنوتیزم و یوگا و موفقیت در گوشی خود در اختیار داشته باشید و در گوشی خود مطالعه کنید.

برای عضویت وارد لینک زیر شوید

http://telegram.me/inapplyoriginal

بعد از کلیک پنجره ای باز میشود و روی دکمه ok کلیک کنید و سپس وارد کانال ما میشوید در این صفحه در پایین صفحه روی دکمه join کلیک کنید تا برای همیشه عضو کانال ما شوید.

اولین کنگره بین‌المللی هیپنوتیزم تجربی و درمانی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

متن دوم