آموزش علوم عرفانی,گر به خود آیی به خدایی رسی

آیا مانیه‌تیسم وجود دارد یا نه؟

0

آیا مانیه‌تیسم وجود دارد یا نه؟

با این سوال که آیا مانیه‌تیسم وجود دارد یا نه؟ کمیته علمی جواب منفی داد و منکر مانیه‌تیسم شد، زیرا در مقابل اثبات وجود مانیه‌تیسم این سوالات مطرح می‌شد:

آیا ممکن است قوه مرموز مانیه‌تیسم را وزن کرد؟

آیا می‌توان آن را  اندازه گرفت؟

آیا ممکن است آن را لمس کردو  چشید؟

 و آیا می‌توان به وسیله میکروسکوپ معاینه کرد؟

پاسخ تمام سوالات بالا منفی بود، بنابراین مجمع علمی گفت: «اگر مانیه‌تیسم وجود داشته باشد نمی‌توان آن را به وسیله حواس ظاهری احساس کرد.»

اثر مانیه‌تیسم بر روی اعضای آکادمی علوم فرانسه

اعضای مجمع علمی فرانسه تصمیم گرفتند که تأثیر مانیه‌تیزم را در وجود خودشان مشاهده نمایند و خودشان را مانیه‌تیزه کنند. نتیجه منفی بود زیرا، در هیچ یک از آنها تحریکی پیدا نشد که بتوانند آن را مربوط به مانیه‌تیسم بدانند و همین قدر گفتند که یکی از ما قدری تحت تأثیر قرار گرفت ولی بحران تولید نشد.

اعضای هیأت علمی  فرانسه وقتی دیدند که نیروی مانیه‌تیسم در آنها تأثیری نکرد، ظنین شدندو  تصمیم گرفتند بیماران را با دقت بیشتری مورد بررسی و آزمایش قرار دهند  و حتی برای بیماران دام گستردند و آنها را فریب دادند و  با فنجانی که مانیه تیزه شده بود به آنها آب نوشاندند و این آب هیچ اثری در بیماران نکرد و ان وقت بر اعضای آکادمی فرانسه ثابت شد که مانیه‌تیزم در تصور و خیال خود بیماران است.

ولی با این وصف این حقیقت را قبول کردند که همین‌که مسمر ظرف آبی به بیماران می‌داد و با دست روی سرشان می‌کشید در بیماران تحریک ایجاد می‌شد.

حق این بود که صاف و صریح قبول کنند، که تأثیر  مانیه‌تیزم وقتی ظاهر می‌شود که بین عامل و معمول ارتباط وجود داشته باشد و به طریقی مخصوص، این دو با یکدیگر تماس حاصل کنند.

لیکن اعضای مجمع به تحقیق این موضوع اصلی را کنار گذاشتند، که ممکن است بر اثر القاء و یا انتقال اراده عامل تأثیرات و تحریکاتی در معمول پیدا شود و گفتند چون در این عمل  انسان هیچ چیزی نمی‌بیند و  هیچ چیز را لمس  نمی‌کند در این صورت غیر از تصور خیال چیزی وجود ندارد و لذا مانیه‌تیزم مسمر جز فکر و خیال خود بیمار چیز دیگری نیست.

وقتی اعضای آکادمی فرانسه زیر وجود مانیه‌تیزم زدند و با موجودیت آن مخالف بودند، بدیهی است که موضوع فایده و یا ضرر مانیه‌تیزم اصلاً مطرح نمی‌شود و به میان نمی‌آید، زیرا چیزی که وجود نداشت نفع و ضرری  هم ندارد، اما چون بحران ناشی از این عمل را به چشم هخود دیده بودند  گفتند، اثر مانیه‌تیزم جز فکر و خیال چیز دیگری نیست اما اثار ناشی از این  تفکر و تصور ممکن است مسری و مزمن و زیان بخش باشد و عین اظهارات اعضای آکادمی فرانسه در این خصوص از این‌قرار است:

نظر به این‌که اعضای انجمن تحقیق دریافتند که مانیه‌تیزم را نمی‌توان با هیچ یک از حواس ظاهری درک کرد و چون دانستند که مانیه‌تیزم در وجود انها تأثیری نمی‌کند و در بیماران هم که مورد آزمایش اعضای انجمن قرار گرفتند تأثیر نکرد و چون تماس‌ها و پاس‌های دکتر مسمر، جز در بعضی از موارد، اثری در بهبودی بیماران نکرده و در عوض همگی دچار انقلابات و  تشنجات سخت شده‌اند و بالاخره چون تأثیر مانیه‌تیزم فقط ناشی از تصور است و اگر تصور و تخیل در بین نباشد، مانیه‌تیزم تأثیری نخواهد داشت در صورتی که بدون مانیه‌تیزم  و فقط به نیروی تصور می‌توان تحریکاتی  به وجود آورد.

لذا عقیده دارند که یک موج و سیل مخصوصی  ناشی از  مغناطیس  حیوانی وجود ندارد که دارای تأثیر نیکو ر تداوی امراض باشد و تأثیراتی که مشاهده می شود فقط ناشی از تخیل و تصور می‌باشد و فکر و خیال بیماران را واداشته است که به نیروی خیال در اعصاب و احساسات خود تحریکاتی به وجود آورند.

ضمناً کمیسیون تحقیق عقیده دارد که این تحریکات و انقلابات چون ناشی از تخیل  و تصور می‌باشد، ممکن ایست نتیجه ناگوار داشته و  باعث اختلال و از بین رفتن سلامت مزاج شود.

گزارش مخفی شاه

این  گزارشی  بود که کمیسیون تحقیق  در یازدهم اوت ۱۷۸۴ میلادی منتشر  کردو علاوه بر این راپرت علنی، گزارش دیگری که پنهانی بود، تهیه نمود و برای شاه فرستاد و در آن گزارش پنهانی اشعار داشت که چون بیماران مرد و زن به طور مختلط نزد دکتر مسمر معالجه می‌شوند و دچار بحران می گردند و نظر به این‌که در ضمن معالجه، اعصاب آنها به شدت تحریک می‌شود، لذا دوام این وضع با حسن اخلاق و عفت و عصمت منافات دارد.

از این مشت ریاست جوی رعنا هیچ نگشاید

                مسلمانی ز سلمان جوی و درد دین ز بودردا   

******************************

با عضو شدن در کانال تلگرام ما هر روز از مطالب علوم عرفانی و ادعیه اذکار و همچنین از مطالب روز روانشناسی هیپنوتیزم و یوگا و موفقیت در گوشی خود در اختیار داشته باشید و در گوشی خود مطالعه کنید.

برای عضویت وارد لینک زیر شوید

http://telegram.me/inapplyoriginal

بعد از کلیک پنجره ای باز میشود و روی دکمه ok کلیک کنید و سپس وارد کانال ما میشوید در این صفحه در پایین صفحه روی دکمه join کلیک کنید تا برای همیشه عضو کانال ما شوید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

متن دوم