آموزش علوم عرفانی,گر به خود آیی به خدایی رسی

آداب زندگی مسلمان درس ۲۶,اهمیت کار و تلاش

0

آداب زندگی مسلمان درس ۲۶,اهمیت کار و تلاش

اهمیت کار و تلاش

اسلام تأکید بر تضمین روزی بندگان از سوی خدای متعالی ، سعی و تلاش توصیه کرده و در قرآن می فرماید :   ( و اَن لَیسَ لِلاِنسنِ اِلّا ما سَعی ) ؛ انسان جز محصول کوشش خویش مالک چیزی نیست .

در بسیاری از روایات از کار و تلاش برای روزی حلال به عبادت برتر تعبیر شده است ؛ امیر مؤمنان (ع) آن را از سحر خیزی در راه خدا کمتر ندانسته و امام رضا (ع) نیز اجرش را بیش از جهاد در راه خدا دانسته و در حدیثی قدسی نه دهم عبادت معرفی شده است .

روایاتی نیز کم همتی را مانع پیشرفت و تنبلی را مایه حقارت و سر بار دیگرن بودن را ناشایست می شمارند ، چنان که در روایاتی دیگر از تلاش توانفرسا و کار مداوم شبانه روزی که باعث نادیده گرفتن حق اعضای بدن شود باز می دارد و آن را حرام می داند [هر چند مال به دست آمده از آن حرام نیست ] .

رسول خدا (ص) می فرماید : اگر مرد بر دوش خود هیزم کشد و نیازش را با آن تأمین کند و بیش از نیاز خود را صدقه دهد بهتر از این است که از دیگری درخواست کند ، زیرا دست دهنده بهتر از دستِ گیرنده است .

رسول خدا (ص) می فرماید : کسی که بر اثر خستگی از کار و تلاش به خواب رود آمرزیده شود و می فرماید : کسی که برای کسب روزی خود و خانواده اش مسافرت کند روز قیمت در سایه عرش خداست .

امیر مؤمنان(ع) می فرماید : اگر جویای رستگاری هستید جدیت و تلاش را پیشه خود سازید .

(برگرفته از کتاب مفاتیح الحیات اثر آیت الله جوادی آملی)

 


نظر دهید


ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

متن دوم