آموزش علوم عرفانی,گر به خود آیی به خدایی رسی

پاوان موکت آسانا وضعیت های مراقبه

0

پاوان موکت آسانا وضعیت های مراقبه

هدف اصلی از تمرینات یوگا,آماده ساختن داوطلب برای قرار گرفتن در وضعیت مراقبه به مدت طولانی است.تنها زمانی که بدن به حالت مجسمه بی حرکت در آمده است و می تواند برای مدتی در حالت بماند مراقبه تجربه خواهد شد.
در بعضی از تمرینات پیشرفته یوگا لازماست که فرد چندین ساعت در این حالت بماند بدون اینکه به بدن حرکتی دهد و یا اینکه احساس ناراحتی کند.
در حقیقت اشخاصی می توانند د رانجام تمرین مراقبه توفیق یابند که توانایی حفظ بدن را در پی حرکتی کسب کرده باشند.تمرینات مخصوص مراقبه این استقامت را به بدن می دهد,در حالی که پاره ای از آساناها به مدت طولانی انجام شوند اما معمولا پس از مدتی بدن احساس ناراحتی می کند.
از خصوصیت های قرار گرفتن در حالت مراقبه این است که بدن باید مستقیم و ستون فقرات راست و محکم باشد و کنترل بر ماهیچه از دست نرود.از ویژگیهای وضعیت آسانای مدیتیشنی این است که بدن را در وضعیت ثابت نگه دارد و تسلط بر ماهیچه ها را حفظ می کند.
افراد مبتدی برای بدست آوردن تجربه اولیه مراقبه می توانند در حالت راحت بنشینند.
در هر صورت افراد مبتدی حتما باید تمرینات ماقبل مراقبه(آمادگی برای مراقبه)را که در قسمت قبلی توضیح داده شد,به طور جدی انجام دهند تا بدن آنها به تدریج برای آساناهای کلاسیک مراقبه ماند لوتوس و حالت استاد آماده گردد.
سوامی شیواناندا در ریشی کش گفته است:”شما باید قادر به نشستن در یکی از آساناهای مراقبه برای حداقل سه ساعت باشید.فقط در این صورت است که واقعا می توانید بر حالتهای پرانایام و جدایی از محسوسات مسلط شوید(آسانا سیدهی).
بدون ثابت ماندن در یک آسانا نمی توانید در مراقبه پیشرفت داشته باشید.هر چه شما در آسانای خود بی حرکت و ثابت تر باشید تمرکز شما بهتر و ثابت تر می شود.اگر در یکی از این حالات بتوانید حتی برای مدت یک ساعت ثابت بمانید قادر خواهید بود ذهنی متمرکز به دست آورید و آرامش و صفای درونی خود را احساس کنید.”
در آغاز,اغلب اشخاص برای نشستن در یک وضعیت به مدت زیاد با مشکل مواجه خواهند شد.هرچند که در میان تمرینهای منظم ماقبل وضعیت های مراقبه که شرح داده شد,ساق های پا و عضلات ران به اندازه کافی راحت می شوند و می توانند در یک وضعیت ثابت باقی بمانند.
آساناهای ماقبل مراقبه:تمرینات منتخب بخش پاوان موکت آسانا مفید ترین تمرینات برای آماده کردن بدن جهت قرار گرفتن در وضعیت مراقبه پیشنهاد شده اند.
الف-نیم پروانه.
ب-پروانه کامل.
ج-خارج کردن گاز.
د-راه رفتن کلاغ.
ه-وضعیت پیچ شکم.
و-حالت حیوان به بخش پاوان موکت آسانا مراجعه کنید.
ثبات:موقعی که در وضعیت مراقبه قرار می گیرد با خود بگوئید”من به استحکام و ثبات یک صخره هستم,یا من بی حرکت مانند یک تکه سنگ هستم.”وضعیت شما مانند سنگ محکم و بی حرکت خواهد شد و برای مدتی زیاد راحت خواهید بود.این تمرین تلقین به خود,تمام بدن را بی حرکت می نماید.
وضعیت های دیگر:از مجموع وضعیت های مراقبه که شرح داه شده است چهار وضعیت هستند که برای بسیار سود مندند.آنها در بخش واجرآسانا شرح داده شده اند:
الف-واجرآسانا(رعدیا وضعیت لگن) vajerasana
ب-آندانا مادیرآسانا.(وضعیت مدهوشی سعادت) ananda madirasana
ج-پادهیر آسانا(وضعیت تعادل نفس) padadhirasana
د-بهادرآسانا,(وضعیت فیض بخشی) bhadrasana
آساناهای دیگر مثل مولا باند آسانا.ممکن برای مراقبه مفید باشند اما آنها تمریناتی هستند که برای پیشرفت به کار گرفته می شوند.انجام آنها برای زمان طولانی راحت نیست.این آساناها در قسمت آساناها در فصول بعدی شرح داده شده اند.
احتیاط:اگر ناراحتی یا دودی در ساق پاها بعد از نشستن مدتی در وضعیت مراقبه احساس می شود,آهسته پاها را باز کنید و آنها را ماساژدهید.موقعی که جریان خون عادی شد و دیگر درد وجود نداشت به حالت آسانا بر گردید.آگاه باشید که زانوهاخیلی ظریف اند و مورد استعمال زیاد قرار می گیرند و و نباید اذیت شوند,مخصوصا موقعی که در وضعیت مرقبه به داخل و خاج حرکت می کنند ,نباید مطلقا فشار یا رنجی برای آنها در وضعیت مراقبه حاصل شود.
ساق پای راست چپ:در تمام آسانا های بحث شده در این دراین کتاب تفاوت نمی کند که پای راست یا چپ در سطح بالای ران قرار گیرد.به کارگیری ساق پا مربوط است به وضعیت بدنی شما.از ساق پایی ابتدا شروع کنید که راحت تر هستید تا بتوانید توازن را در هر دو پا که با زمین تماس دارند ایجاد کنید.
تذکر تمرین:برای انجام راحت تر این آساناها بهتر است یک بالش نازک زیر باسن قرار دهید.
ساعتی در خود فرو رفتن بر هفتاد سال عبادت فضیلت دارد.

——————————————————————————————————

hatayoga

******************************

با عضو شدن در کانال تلگرام ما هر روز از مطالب علوم عرفانی و ادعیه اذکار و همچنین از مطالب روز روانشناسی هیپنوتیزم و یوگا و موفقیت در گوشی خود در اختیار داشته باشید و در گوشی خود مطالعه کنید.

برای عضویت وارد لینک زیر شوید

http://telegram.me/success786

بعد از کلیک پنجره ای باز میشود و روی دکمه ok کلیک کنید و سپس وارد کانال ما میشوید در این صفحه در پایین صفحه روی دکمه join کلیک کنید تا برای همیشه عضو کانال ما شوید.

پاوان موکت آسانا وضعیت های مراقبه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

متن دوم