آموزش علوم عرفانی,گر به خود آیی به خدایی رسی

نکات مهم در تمرینات هاتا یوگا

0

نکات مهم در تمرینات هاتا یوگا

تمرینات ساکن و جنبشی

حرکات تند و جنبشی اغلب از نوع حرکات انرژیکی در بدن می باشد که در پرورش ماهیچه بی اثرند اما استواری و ثبات را در ساختار جسمی تامین کرده,انرژی بلوکه شده یاخون مرده ایرا که در ماهیچه ها ذخیره شده اند به گردش وا می دارد و بین پوست و ماهیچه ها هماهنگی ایجاد می کند و در نتیجه باعث تقویت شش ها و دستگاه هاضمه می گردد.

تمرینات تحرکی معمولا به وسیله افراد مبتدی انجام می شود و شامل وضعیت هایی مانن گروه پاوان موکت آسانا,سلام بر خورشید,سلام بر ماه,گاو آهن و …می باشند.

تمرینات ثابت و ساکن بیشتر برای افرادی است که تمرینات گروه متوسط را انجام می دهند.این تمرینات قوی هستند و بیشتر روی سیستم تنفسی و مغزی اثر دارند.تمرین هایی که در سکون انجام می شوند نیاز به توقف مدت طولانی در وضعیت تمرین دارند.تاثیر آنها مستقیما روی سیستم های داخلی بدن,غدد و ماهیچه هاست,که آرامش را در سیستم عصبی ایجاد می کنند.این گروه از آساناها پرتوجو را برای نشستن در حالتمراقبه آماده می کنند.

تذکر مهم برای پرتوجو

به منظور استفاده و بهره مندی زیادتر از انجام تمرینات,نکات مهمی وجود دارد که پرتوجو باید به آنها توجه دقیق داشته باشد.

تنفس :

تنفس همیشه از سوراخ بینی باید انجام شود مگر در مواردی که استاد راهنما ذکر می کند.برای این مراحل آساناهای مشخصی در نظر گرفته شده است.

آگاهی :

یکی از مهمترین اهداف انجام آساناها ایجاد توازنو هماهنگی در سطوح مختلف فیزیکی ,تنفسی,روانی و روحی است.در ابتدا به نظر می رسد که آساناها تنها برجنبه های فیزیکی بدن تاثیر دارند به این دلیل که سر و کار ظاهری آساناها با عضلات و اندام فیزیکی بدن است در صورتی که آساناها همراه با توسعه آگاهی هستند و اثرات آنها در تمام جوانب زندگی قابل ملاحظه می باشند.آگاهی فضای وسیعی را که شامل حرکات فیزیکی,تنفسی,تفییراتاحساسی,حرکات انرزیکی ,در نقاط مشخص بدن یا مراکز روانی می باشند در بر می گیرد.و مهم تر از همه دخالت تفکر و احساس در تمرینات است.

در واقع آگاهی,پذیرش احساس و تفکری است که در طول تمرینات به وجود می آید بدون آنکه درباره آنها قضاوت به عمل آید زیرا که هیچ چیز فی نفسه خوب یا بد نیست بلکه این خود ما هستیم که براعمال خود برچسب خوب یا بد بودن می زنیم.فکر,نوعی انرژی است چه خوب باشد و چه بد.در تحلیل نهایی انرژی نه خوب است و نه بد.این عامل مهم که باعث می شود سود بیشتری از آساناها نصیب گردد,آگاهی است.

وانهادگی :

شاو آسانا باید همراه و در طول انجام آساناها تمرین شود به ویژه زمانی که پرتو جواز لحاظ فیزیکی و روانی احساس خستگی می کند .شاوآسانا می تواند کامل کننده آسانا باشد.

سلسله مراتب یوگا :

بعد از تمرینات نظافتی,آساناها,تمرینات تنفسی,جدایی ذهن از امور محسوس,تمرکز پرتوجو به سوی مراقبه سوق داده می شوند.

تعادل :

هنگامی که پرتوجو آساناهای مقدماتی و متوسط را انجام می دهد باید به طور جدی برنامه مدونی را برای خود تنظیم کند و توجه داشته باشد که این نکته بسیار مهم است.به عنوان مثال اگر مشغول انجام آساناهای خم شدن به جلو هستید باید متعاقب آن ,آسانای برگشت به عقب را انجام دهید.در واقع قاعده براین است که اگر تمرینی با یک طرف بدن انجام شد باید حتما همان تمرین با همان کیفیت با طرف دیگر بدن انجام شود.تا تعدل در بدن حفظ گردد.

تمرینات تعادلی در این کتاب شرح داده شده اند و مشخص کرده اند که در چه مواردی قرینه سازی لازم نیست.

زمان انجام تمرین :

شما می توانید آساناها را در هر وقت از روز انجام دهید جز بعد از صرف غذا.بهترین زمان برای انجام آساناها دوساعت قبل از طلوع خورشید یا مقارن طلوع خورشید است.در اصطلاح سانسکریت این زمان”براهمامورتا”نامیده می شود.پرتوجویان پیشرفته برای این زمان اهمیت ویژه ای قایل اند.در این زمان هوا ناخالص و پاک است,سیستم های بدنی استراحت کرده,غدد درون ریز در حال استراحت اند و هیچ تنش یا استرسی بر بدن فشار نمی آورد .ذهن از هر نوع فکری خالی است و خود را برای کارهای روز بعد آماده میکند.پرتوجویان متوجه خواهند شد که عضلات بدن از انقباض کمتری برخوردارند. به طور خلاصه انتخاب این ساعت برای تمرین مطلوب ترین زمان است.

مکان انجام تمرین :

آساناها باید در یک اتاق آرام و ساکت انجام شوند.در محیط و درمکان آرام و زیبا,پوشیده شده از درختان و منظره گلها انجام آساناها اشکالی ندارد اما باید مراقب بود که در جریان باد با هوای سرد و آلوده قرار نگیرید که بسیار ناخوشایند است.در مکانهای پر از وسایل و اسباب ,انجام آساناهای بخصوص نظیر آساناهای ایستادن روی سر و شانه و غیره جایز نیست ,چون ممکن است با حوادث نامطلوبی مواجه شوید.نباید تمرین آساناها در کنار وسایل گرم یاسرد کننده انجام شود.

زیر انداز :

در انجام آساناها باید به طور جدی از برخورد بدن و زمین ممانعت شود از اینرو باید از زیر انداز مناسب که مانع این برخورد باشد استفاده گردد. تشک های نازک و تشک هایی که باباد پر می شوند مناسب نیستند.

لباس :

بهترین رنگ لباس برای انجام آساناها رنگ نارنجی یا رنگ روشن است.در حین تمرین استفاده از ساعت ,جواهرات و وسایل غیر ضروری جایز نیست.لباس یاید پیراهن و شلوار از جنس کتان و گشاد باشد.

دوش گرفتن :

گرفتن دوش آب سرد قبل از انجام آساناها کمکی موثر به تمرین است.

شکم خالی :

قبل از تمرین آساناها,باید شکم و دستگاه گوارش تخلیه شده باشد.قبل از تمرین می توانید دو لیوان آب نمک ولرم(۹در هزار)بخورید و این آساناها را انجام دهیدوشست و شوی روده,وضعیت قله,وضعیت درخت,چرخش کمر,وضعیت پیچ کبرا,و پیچ شکم برای رفع یبوست موثر است.

قبل از آساناها باید شکم و روده ها را کاملا تخلیه کنید و اگر توانستید با تمرین های پاوان موکت آسانا به بدن آرامش نسبی بدهید,زمانی را در روز قبل از آساناها انتخاب کنید که به توالت بروید.بعد از چند هفته این حالت عادت بدن می شود.کوشش کنید که حتی الامکان از دارو و مسهل استفاده نکنید.

آساناهای یوگا را با شکم خالی انجام دهید مراقب باشید که بعد از ۳الی ۴ ساعت که غذا صرف شده تمرین را شروع کنید.یکی از دلایل مهم برای انجام آسانا هنگام طلوع خالی بودن شکم است.

رژیم غذایی :

به پرتوجو رژیم غذایی خاص توصیه نمی شود اما تاکید براستفاده از غذاهای طبیعی,زیاد است.یوگا درباره گیاهخواری تعصب ندارد ولی در تمرینات سطح بالا و پیشرفته آنرا توصیه می کند.در باره مقدار غذا توصیه می کند که همواره نیمی از ظرفیت معده را از غذا پر کنید و ربع آنرا از آب و ربع دیگر را برای هوا خالی نگه دارید.غذا را برای رفع گرسنگی بخورید و نگذارید صرف غذا موجب سنگینی و رخوت گردد.همواره این شعار را در برابر خود داشته باشید که”خوردن برای زنده ماندن است نه زندگی برای خوردن “,از خوردن غذاهای چرب و سنگین و دیر هضم به ویژه هنگام تمرینات روحی پرهیز کنید .غذاهای اسیددار و کنسرو شده برای معده مناسب نیست و پرتوجو باید از خوردن آنها اجتناب کند.

نسبت به رژیم های غذایی که برای درمان توصیه شده است وفادار باشید.

اجتناب از فشارهرگز:

بیشتر از توانایی جسمی به خود فشار نیاورید.غالبا پرتوجویان مبتدی با درد در ماهیچه ها انسجام واقعی خود را بدست می آورند.

محدودیت های سنی :انجام آساناها برای هر گروه سنی مناسب است و محدودیت ندارد.

درمان بدون دارو :افرادی که به بیماری مفاصل ,تنگی عروق یا زخم معده دچار هستند قبل از عمل جراحی باید با استاد راهنمای یوگا و پزشک مشورت کنند.

پایان آسانا:

اگر در هر قسمت از بدن درد مشخصی وجود داشته باشد که آساناها آن را تشدید کنند باید سریعا از انجام آن آسانا خودداری گردد.

آساناهای معکوس :اگر گاز در روده وجود دارد آساناهای معکوس را انجام ندهید.بیماران مبتلا به فشار خون و بانوان باردار باید از آساناهای معکوس پرهیز کنند.باید مراقب بود که سموم خون به مغز نرود.

حمام آفتاب :

در زمانی که به طور طولانی حمام آفتاب گرفته اید آساناهای یوگا را انجام ندهید زیرا که باعث گرمای زیادی می شود.

 

hatayoga

******************************

با عضو شدن در کانال تلگرام ما هر روز از مطالب علوم عرفانی و ادعیه اذکار و همچنین از مطالب روز روانشناسی هیپنوتیزم و یوگا و موفقیت در گوشی خود در اختیار داشته باشید و در گوشی خود مطالعه کنید.

برای عضویت وارد لینک زیر شوید

http://telegram.me/success786

بعد از کلیک پنجره ای باز میشود و روی دکمه ok کلیک کنید و سپس وارد کانال ما میشوید در این صفحه در پایین صفحه روی دکمه join کلیک کنید تا برای همیشه عضو کانال ما شوید.

 

 

نکات مهم در تمرینات هاتا یوگا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

متن دوم