آموزش علوم عرفانی,گر به خود آیی به خدایی رسی

آموزش حرکات یوگا,روز هجدهم

0 12

تمرینات هجدهمین روز

پوست سر

۱- بیست و پنج بار آنچه را که آموخته­ اید طبق دستور انجام داده و سپس کمی استراحت نموده و آماده تمرین بعدی شوید.

حرکت شیر

۲- سه بار حرکت شیر را که قبلاً آموخته ­اید انجام داده و در پایان هر حرکت پانزده ثانیه متوقف شوید. کمی  استراحت نموده و آماده تمرین بعدی گردید.

تاب گردن

این حرکات به منظور تقویت پوست سر، صورت و گردن انجام می­شود.

۳- در حالت چهارزانو، اهسته و آرام سر را راست و بدون خمیدگی پایین آورده تا با سینه برخورد نماید.

حال چشم­ها را بسته  و ده ثانیه متوقف شوید.

۴- آهسته تا آنجا که امکان دارد سر را به سمت چپ خم نمایید.

در این حرکت بدن بی­حرکت و راست باشد.

حالا ده ثانیه متوقف شوید.

۵- آرام تا آنجا که امکان دارد سر را  به عقب خم کنید. هنگامی که کشش در عضلات چانه و گردن احساس کردید، ده ثانیه متوقف شوید.

حال تا آنجا که می­توانید سر را بدون آن که بدن تکان بخورد به سمت راست خم نمایید . سپس به شکل تصویر شماره ۳ سر را آهسته به جلو بیاورید. همه این حرکات را یک بار انجام دهید.

ایستادن  روی شانه

۶، ۷- یک بار به طور کامل حرکت ایستادن روی شانه را طبق دستورات قبلی انجام داده و در پایان حرکت بیش از دو دقیقه متوقف شوید.

حال بدن را پایین آورده و یک دقیقه استراحت نمایید.

توجه داشته باشید که: به شکل تصویر شماره ۷، چانه به سینه فشار آورد چه این حرکت موجب تغذیه بیشتر غده تیروئید می­گردد.

ایستادن روی سر

۸، ۹- به شکل تصویر شماره ۹ آنچه را که قبلاً آموخته­ اید انجام داده و در پایان حرکت بیست ثانیه متوقف شوید.

اگر باز هم قادر به انجام این حرکت نیستید به شکل تصویر شماره ۸ متوقف شده و یک دقیقه در همین حال بمانید.

توجه داشته باشید که اگر به شکل تصویر شماره ۸ قرار گرفتید زانوی خم شده به سینه نزدیک است.

توصیه می­شود که برای ایجاد تعادل و توازن بیشتر، آرنج­ها را نزدیک­تر به بدن قرار دهید.

در این حرکات خون به سوی صورت، گردن و پوست سر جریان بیشتری پیدا می­کند و این افزایش جریان موجب  سلامتی بیشتر و زیبایی این قسمت­ها می­گردد.

حالت تعادل

این تمرین به منظور توازن و تعادل انجام می­شود.

در این قسمت برای توازن و تعادل بهتر به اجرای  سه تمرین اصلی می­پردازیم.

۱۰- ایستاده، پاها را به یکدیگر بچسبانید و دستها را به حالت آویزان در آورید حال دست راست را بلند کرده و بالای سر نگه دارید.

۱۱- وزن بدن را روی پای راست آورده و پای چپ را از پشت خم نموده و با دست آن را بگیرید.

حال دست راست را به جلو حرکت دهید تا تعادل ایجاد شود.

۱۲- آرام با دست راست پای چپ را به شکل تصویر بالا ببرید.

سر را به عقب کشیده تا چشم­ها بالا باشند.

در همین حال پنج ثانیه توقف نموده و سپس آرام دست و پا را پایین آورده به شکل تصویر شماره ۱۰ در آیید.

دوبار این حرکات را تکرار نمایید.

۱۳- حالا حرکاتی را که آموختید با قسمت دیگر بدن، سه بار انجام داده و سپس استراحت نمایید.

توجه داشته باشید که: انجام این حرکات برای توازن و تعادل بهتر، ابتدا کمی دشوار به نظر می­ آید، اما هیچ­گاه نومید نشوید و هرگاه احساس کردید که نمی­توانید تعادل خود را حفظ کنید، به حالت عادی برگردید و پس از کمی استراحت مجدداً تمرین را آغاز نمایید. مطمئن باشید که سرانجام قادر به انجام تمرینات خواهید شد. آماده تمرین بعدی شوید.

حالت رقص

۱۴- ایستاده و پاشنه­ ها را به هم بچسبانید.

کف دستها را نیز بالای سر به یکدیگر بچسبانید.

۱۵- حالا خیلی آرام با خم کردن زانوها بدن را پایین آورده و چمباتمه بزنید.

حال دست را همچنان حفظ نمایید. حال بدون مکث بدن را بالا ببرید.

۱۶- در این حالت قائم روی انگشتان پا بایستید.

به شکل تصویر شماره ۱۴ کف پا را زمین بگذارید.

چهار بار این حرکت را بدون مکث و آرام انجام دهید.

کمی استراحت نموده و آماده تمرین بعدی شوید.

توجه نمایید تمرین کنید، چنانچه برای حفظ تعادل دچار اشکال شوید، چند بار تمرین کنید.

حالات ریشی

۱۷، ۱۸- دوبار هر دو حرکتی را که قبلاً آموخته­ اید به تناوب، اول چپ و سپس راست انجام داده و در هر خم شدن پانزده ثانیه متوقف شوید.

حال به استراحت بپردازید.

چنانچه  وقت دارید، حرکاتی را که در انجام آن احساس دشواری می­کنید  تمرین نمایید.

مطالب یادداشتی روز هجدهم

تغذیه

همان طور که قبلاً بحث کردیم، چگونگی تغذیه برای انسان بخصوص برای «یوگی»ها در سلامت روح و زیبایی جسم بسیار مهم است، امروز نیز این بحث را پی می­گیریم و به چند نکته اساسی اشاره می­نماییم.

چه آگاهی است که می­تواند راه­گشای ما در تغذیه صحیح گردد. گفتیم همواره باید غذایی را انتخاب کنیم که برای بدن مفید و مقوی باشد و عین حال، کم­خوری نماییم تا احساس آرامش خیال و سبکی بنماییم.

زیرا غذای کامل و مفید هنگامی اثر نیکو برجای می­گذارد که در حد متعادل باشد و باعث ناراحتی نگردد. توجه (سایت هیپنوتیسم دات آی آر)نمایید اگر چنین احساسی را داشتید، بدانید که حتماً از غذایی استفاده نموده­ اید که پرحجم و سنگین و قوی  بوده است. همان­طور که گفتیم مواد غذایی هنگامی که شکل طبیعی خود را از دست داده و به اشکال غیرطبیعی عرضه گردد، خاصیت اولیه خود را نیز از دست می­دهد، به عبارت دیگر و روشن­تر، خصوصیات خود را از دست می­دهد و به این ترتیب جز مصرف انرپی در هضم آن خاصیت دیگری ندارد.

باید دانست که تغییر شکل دادن به مواد غذایی از طریق کنسرو کردن، تخمیر، دود دادن، ضدعفونی، معطر کردن و حتی پختن باعث (بی جان) شدن و در نتیجه بی­خاصیت کردن مواد غذایی طبیعی می­گردد.

از طرفی قهوه، مشروبات الکلی مواد غذایی پروتئین نیز که موجب تحریک می­شوند، نیروی جسم را کاهش داده و به عبارت دیگر درون انسان را تهی می­کنند.

باید توجه داشت که مصرف غیر متعادل و معقولانه گوشت سرخ و سفید نی فایده­بخش نیست، چه عقیده «یوگی­ها» این است که این مواد متشکل از پروتئین غیرمرغوب است که در جذب آن انرژی بیش از حد معمول صرف می­گردد.

با این حال توصیه می­کنیم همواره از تنوع غذاها بکاهید و توجه داشته باشید که هر چه غذا ساده­تر و از عناصر کمتری تشکیل شده باشد، هشم و جذب آن آسان صورت می­گیرد و نتیجه­ای بسیار عالی برجای می­نهد که انعکاس آن مستقیماً در روح و جسم دیده خواهد شد.

ادامه دارد…(بخش آموزش یوگا در ۳۱ روز)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفا جهت امنیت , جواب سوال زیر را در کادر وارد کنید *