آموزش علوم عرفانی,گر به خود آیی به خدایی رسی

سازنده کلمه هیپنوتیزم

0

سازنده کلمه هیپنوتیزم

امروزه در ایران و در همه دنیا خواب مصنوعی را هیپنوتیزم می‌‌گویند. هیپنوتیزم یعنی خواب کردن و کلمه هیپنوز یک کلمه یونانی است و معنی خواب می‌دهد. نخستین بار در سال ۱۸۴۲ این کلمه را، جراح انگلیسی به نام «جیمز برید» در سخنرانی خود به کار برد بنابراین می‌توان گفت که تاریخ هیپنوتیزم از سال ۱۸۴۲ با جیمز برید شروع می‌شود.

دکتر مایرز می‌گوید در سال ۱۸۴۱ یکی از مانیه‌تیزورهای مشهور به نام «لافانتین» مشغول انجام نمایش مانیه‌تیزم بود.

جیمز برید در این نمایش در ردیف تماشاچیان نشسته بود، از آن روز به بعد به موضوع مانیه‌تیزم علاقه‌مند شد.

جیمز برید اعتقاد به مانیه‌تیسم نداشت، زیرا در عمل و هنگام خواب کردن دیده بود که شخص را می‌توان با وسایل فیزیکی هم خواب کرد.

جیمز برید می‌گفت آنچه شخص را خواب می کند مغناطیس حیوانی یا مانیه‌تیسم نیست، بلکه تلقین و وسایل فیزیکی است که اشخاص را به خواب می‌برد.

جیمز برید در یکی از بیمارستان‌های منچستر کار می‌کرد، در ابتدا به عقاید مسمر و مانیه‌تیسم با شک و تردید نگاه می‌کرد و مانیه‌تیسم را فریب و نیرنگ تصور می‌کرد، در صدد برآمد که از نزدیک عمل مانیه‌تیسم را ببیند، بنابراین وقتی جیمز برید از نزدیک عمل مانیه‌تیسم را مشاهده نمود و به قدرت اعجازانگیز آن در معالجات پی برد، مصمم شد مطالعات و آزمایشاتی شخصاً انجام دهد، لذا کلیه آثار و نوشته‌های مسمر و پویسکور و سایرین را مطالعه نمود و آزمایشاتی درباره مانیه‌تیسم انجام داد و عده زیادی را به روش پویسکور مانیه‌تیزم کرد.

بدین ترتیب که خواب شونده یا همان «معمول» را روی صندلی می‌نشاند و به چشمان وی خیره می‌شد و دست‌های خود را در مقابل صورت مدیوم حرکت می‌داد و به خواب شونده تلقین می‌کرد که بخوابد، و مدیوم یا خواب شونده کم‌کم به خواب می‌رفت.

98

جیمز برید ضمن مطالعات خود  به خاطر داشت که در سال ۱۸۱۸  میلادی یک مانیه‌تیزور آلمانی به نام «وین هولت» متوجه شده بود که وقتی لباس او دگمه‌های شفاف دارد زودتر می‌تواند شاگرد خود را بخواباند، «وین هولت» فکر کرده بود که شاید برق دگمه‌های او باعث خستگی چشم و حس باصره می‌شودو  مدیوم زودتر به خواب می‌رود، به همین دلیل خواب کردن به وسیله نگان و دست‌ها را کنار گذاشت، بلکه یک گلوله بلوری شبیه در بلوری تنگ بلور، به نام گلوله هیپنوتیک به دست مدیوم می‌داد و یا در دست خود در فاصله ۲۵ تا ۳۰ سانتی نگاه می‌داشت و به مدیوم می‌گفت که بدون پلک زدن و با چشم‌های باز و  ثابت به گلوله بلوری خیره شود و سپس با تلقینات شفاهی مدیوم را خواب می‌کرد.

به علاوه جیمز برید می‌دانست که مانیه‌تیزور دیگری به نام «برد» هنگام مانیه‌تیزم کردن، چشم‌های مدیوم را به وسیله اشیاء درخشان و براق خسته و سپس با تلقین شفاهی اشخاص را خواب می‌کرد.

در سال ۱۸۱۴ کشیشی به نام «آبه فاریا» که درباره مانیه‌تیزم مطالعات و تجربیات فراوان نموده بود اظهار داشته بود که خواب مغناطیسی جنبه ذهنی دارد، بدین معنی که آمادگی فکری و ذهنی شخص خواب شونده در به خواب رفتنش بسیار موثر است. به همین دلیل توجهی به اثر مغناطیس  چشم‌هاو دست‌های مانیه‌تیزم کننده نداشت و لذا هنگام مانیه‌تیز کردن، سوژه را روی صندلی روبه‌روی خود می‌نشاند و می‌گفت به هیچ چیز فکر نکن مگر به خوابیدن سپس مدت ده دقیقه به چشمان سوژه «خواب شونده» خیره می‌شد و بعد دست‌هایش را یک مرتبه پایین می‌آورد و می‌گفت حالا راحت بخوابید و بعد یک دست را روی پیشانی مدیوم می‌گذاشت و می‌گفت حالا خواب شما سنگین‌تر می‌شود، راحت و عمیق خواهید خوابید.

جیمز برید وسایل فیزیکی را به کرات مورد آزمایش قرار داد.

جیمز برید با توجه به روش کار دانشمندان مانیه‌تیزور گذشته، وسایل فیزیکی را به کرات مورد آزمایش قرار داد.

بدین ترتیب که شئ نورانی و یا شفاف را در فاصله ۲۵ تا ۴۵ سانتی‌متری خواب‌شونده قرار می‌داد و به سوژه می‌گفت که به طور ثابت و بدون پلک زدن به آن شئ نورانی یا شفاف نگاه کند، پس از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه که چشم‌های مدیوم خسته می‌شد به او تلقین می‌کرد که خواب‌آلود است، چشم‌هایش خسته است و هم اکنون به خواب خواهد رفت، بدین روش بیمارانو  سایرین را به خواب مصنوعی عمیقی فرو می‌برد.

جیمز برید، مدت‌ها تصور می‌کرد که عامل اصلی در هیپنوتیزم نگاه است، ولی پس از آزمایشات مکرر به نادرستی عقیده خود پی برد و متوجه شد که علت اصلی هیپنوتیزم جز تلقین شفاهی عامل «هیپنوتیزم کننده»  و جز تلقین‌پذیری «معمول» (هیپنوتیزم شونده) چیز دیگری نیست.

به این دلیل به کلی منکر مانیه‌تیسم شد و برای خواب مصنوعی کلمه «هیپنوتیزم» را به کار برد.

******************************

با عضو شدن در کانال تلگرام ما هر روز از مطالب علوم عرفانی و ادعیه اذکار و همچنین از مطالب روز روانشناسی هیپنوتیزم و یوگا و موفقیت در گوشی خود در اختیار داشته باشید و در گوشی خود مطالعه کنید.

برای عضویت وارد لینک زیر شوید

http://telegram.me/inapplyoriginal

بعد از کلیک پنجره ای باز میشود و روی دکمه ok کلیک کنید و سپس وارد کانال ما میشوید در این صفحه در پایین صفحه روی دکمه join کلیک کنید تا برای همیشه عضو کانال ما شوید.

سازنده کلمه هیپنوتیزم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

متن دوم