آموزش علوم عرفانی,گر به خود آیی به خدایی رسی

آداب زندگی مسلمان درس ۳۶ عوامل بیماری و مرگ دل

0

آداب زندگی مسلمان درس ۳۶ عوامل بیماری و مرگ دل

آداب زندگی مسلمان درس ۳۶

عوامل بیماری و مرگ دل

بیماری های دل عبارت اند از قساوت ، کوری ، رین (زنگاری) و … که برای آن ها عواملی را بر شمرده اند :

پیمان شکنی : خدای متعالی فرمود : پس به سبب اینکه پیمانشان را شکستند لعنتشان کردیم و دل هایشان را سخت و حق ناپذیر گردانیدیم .

زیاده گویی : رسول خدا (ص) فرمود : به راستی زیاده گویی در غیر یاد خدا دل را سخت می کند .

طولانی دانستن عمر : امیر مؤمنان (ع) فرمود : زمان ، را دراز نپندارید .

[ عمرتان را طولانی ندانید ] که موجب قساوت دلتان می گردد ، چنان که اگر کار بد ، دیرپا شده و دوام باید مایه قساوت می گردد .

لهو و لعب : رسول خدا (ص) فرمود : سه چیز موجب قساوت دل می شود . گوش سپردن به لهو ، در پی شکار [ تفریحی ] رفتن و رفت و آمد به دربار سلطان .

زیادی ثروت : امیر مؤمنان فرود : زیادی ثروت موجب تباهی دین و قساوت دل می شود .

نگاه به بخیل : امیر مؤمنان فرمود : نگه به بخیل قلب را سخت می کند .

گفت و گوی بی حاصل : امیر مؤمنان (ع) فرمود : از گفت و گوی بی حاصل و دشمنی بر حذر باشید که آن دو قلب ها را بیمار می کنند .

عشق غیر الهی : امیر مؤمنان (ع) فرمود: هر کس به چیزی عشق [ زمینی ] بورزد چشمش کور و دلش بیمار گردد .

تکرار گناه و همنشینی با ثروتمندان خوشگذران : رسول خدا (ص) فرمود : چهار چیز دل را می میراند : گناه روی گناه و زیادی گفت و گو با زنان و در افتادن با احمق ، بدین گونه که تو بگویی و او بگوید ، در حالی که به خیر تن ندهد و همنشینی با مردگان . پرسیدند : ای رسول خدا ! مردگان کیان اند ؟ فرمود : هر توانگر خوشگذران .

خلوت با زنان و همنشینی با گمراهان : رسول خدا (ص) فرمود : چهار چیز مایه تباهی دل هاست : خلوت با زنان [ نا محرم ] و گوش سپردن به آن ها و پذیرفتن رأی آن ها و همنشینی با مردگان . سؤال شد : ای رسول خدا ! مجالست با مردگان چگونه است ؟ فرمود : مجالست با هر گمراه رویگردان از احکام ( دستورهای ) الهی .

زیاد خندیدن : رسول خدا (ص) فرمود : از خنره فراوان بر حذر باش که دل را می میراند .

با دانلود مجموعه ۱۰۰ باب اسرار الوجود عضو ماه نامه تخصصی آموزش علوم غریبه این اپلای شوید و از آپدیت ماهانه رایگان یک ساله ما بهره مند گردید

0101011-185x185۱۰۰ باب اسرار الوجود اولین و تنها ترین ماه نامه تخصصی آموزش علوم غریبه با مسائل بسیار مهم و کاربردی با توضیحات ساده و روان که به صورت هر ماهه مطالب جدید و کاربردی از کتب خطی و قدیمی تفسیر شده و در آن به صورت به روز رسانی قرار می گیرد با تهیه این مجموعه کلیه آداب و قوائد و اصول علوم غریبه ادعیه و اذکار و همه چیز را در رابطه با علوم غریبه فرا می گیرید.

با وارد کردن کد inapply20 هنگام دانلود محصولات سایت از ۲۰ درصد تخفیف ویژه ما بهره مند گردید.


نظر دهید


ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

متن دوم