آموزش علوم عرفانی,گر به خود آیی به خدایی رسی

آداب زندگی مسلمان درس ۲۹,یادگیری علوم مورد نیاز

0

یادگیری علوم مورد نیاز

توجه جامعه اسلامی به علوم مورد نیاز و فراگیری آن ها ، از ضرورت ها و موجب حفظ عزت و قدرت مسلمانان است . از امیر مؤمنان (ع) در این خصوص چنین نقل شده است : علم و دانش قدرت است ، هر کس به آن       دست یابد ، غلبه می یابد و هر کس به آن دست نیابد زیر سلطه قرار می گیرد .

رسول خدا (ص) در حالی وارد مسجد شد که در آن دو مجلس برقرار بود :

یکی مجلس درس معارف دینی و دیگری مجلس دعا . آن حضرت فرمود : هر دو مجلس فرجامی نیک دارد ؛ در یکی خدا را می خوانند و در دیگری دانش و احکام دین می آموزند و به ناآگاهان یاد می دهند ، این مجلس [ دین آموزان ] برتری دارد ! من برای تعلیم فرستاده شده ام . سپس در کنار آنان نشست.

امام کاظم (ع) می فرماید : رسول خدا (ص) وارد مسجد شد و دید گروهی گرد مردی را گرفته اند . پرسید او کیست ؟ گفتند : علّامه است ای رسول خدا ! آن حضرت (ص) پرسید : در چه چیزی علّامه است ؟ گفتند :       نسب های عرب و تاریخ آن ها و ایام جاهلیت و شعر و ادبیات عربی را می داند . رسول خدا (ص) فرمود : این دانشی است که هر کس آن را نداند برای او زیانی ندارد و هر کس آن را بداند برای او سودی ندارد . کنایه از این که مسلمان و جامعه اسلامی باید برای فراگیری دانش ، اولویت بندی کند و به دانشی بپردازد که برای دنیا و آخرت او سودمند باشد یا زیانی را بزداید .

امیر مؤمنان (ع) می فرماید: بهترین آموختنی ها برای جوانان و نوجوانان چیزهایی است که در بزرگسالی به آن نیازمند می شوند ؛ نیز می فرماید : در کودکی دانش بیاموزید تا در بزرگی به آن شرف یابید .

همچنین می فرماید : دانش افزون تر از آن است که گردآوری شود ، پس از هر دانشی بهترینش را فرا گیرید و در خطبه همّام می فرماید : … [ پرهیزگاران ] گوش های خود را تنها به دانش سودمند سپرده اند .

امام باقر (ع) می فرماید : در یادگیری دانش بر یکدیگر پیشی گیرید . به خدا سوگند یک حدیث درباره حلال و حرام که از شخص راستگویی فرا گیرید از دنیا و طلا و نقره آن بهتر است .

(برگرفته از کتاب مفاتیح الحیات اثر آیت الله جوادی آملی)

 


نظر دهید


ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

متن دوم