آموزش علوم عرفانی,گر به خود آیی به خدایی رسی

آداب زندگی مسلمان درس ۲۸,برخی از علوم مورد نیاز

0

آداب زندگی مسلمان درس ۲۸,برخی از علوم مورد نیاز

برخی از علوم مورد نیاز

آموزش علوم دینی : امام رضا (ع) می فرماید : خدا رحمت کند بنده ای را که امر را زنده بدارد . راوی پرسید : چگونه امر شما را زنده کند ؟ آن حضرت فرمود : علوم ما را فراگیرد و به مردم بیاموزد ، چرا که مردم اگر         زیبایی های کلام ما را بدانند از ما پیروی می کنند .

امام حسن عسکری (ع) به نقل از پیامبر اکرم (ص) می فرماید : هر کس از پیروان ما به علوم ما دانا باشد و جاهلی را هدایت و ارشاد کند و شریعت ما را به او بیاموزد ، در بهشت همراه ما خواهد بود .

آموزش عقاید : رسول خدا (ص) می فرماید : نخستین کلمه ای که به زیان کودکانتان می آورید کلمه لا اله اله الله [: توحید ] باشد .

آموزش قرآن : امام محمد باقر (ع) می فرماید : امیر مؤمنان (ع) به فرزندانش فرمان می داد تا قرآن بخوانند .

رسول خدا (ص) می فرماید : حق دختر بر پدر است که سوره نور را به او بیاموزد .

آموزش حدیث : امام باقر (ع) می فرماید : در یادگیری [ علوم دینی ] بر یکدیگر پیشی گیرید ؛ به خدا سوگند! هر آینه یک حدیث که در حلال و حرام از شخص راستگویی فرا گیرید از دنیا و طلا و نقره آن بهتر است و این همان سخن خداست که فرمود : آنچه را رسول خدا به شما دستور داد بجا آورید و از آنچه شما را بازداشت دست بردارید .

آموزش فقه و واجبات : رسول خدا (ص) درباره احکام ارث می فرماید : مسائل ارث را فرا بگیرید و آن را به مردم بیاموزد ، چرا که من از دنیا خواهم رفت … و فتنه ها تا جایی آشکار می شود که دو نفری که در موضوع ارث اختلاف دارند کسی را نمی یابند که میانشان فصل خصومت کند .

همان گرامی (ص) فرمود : مسایل ارث را بیاموزید و آن ها را به مردم یاد دهید ، زیرا آموزش آن نیمی از دانش است و [ اگر پی گیری نشود ] فراموش می گردد و آن نخستین چیزی است که [ تلاش می شود ] از امتم جدا شود .

مردی به امیر مؤمنان (ع) عرض کرد : می خواهم تجارت کنم . آن حضرت فرمود : آیا دانش دین ( فقه )       آموخته ای ؟ عرض کرد : بعد می آموزم . فرمود : وای بر تو ! نخست فقه بیاموز ، آن گاه تجارت کن ، زیرا کسی که خرید و فروش کند ولی از [ مسائل ] حلال و حرام نپرسد در گرداب ربا می افتد .

به فرموده امام صادق (ع) : مسلمانان را جز سه چیز اصلاح نکند : دین شناسی ، شکیبایی در گرفتاری ها و     برنامه ریزی نیکو در زندگی .

آموزش حرفه و صنعت : امیر مؤمنان (ع) می فرماید : اشتغال به حرفه ای همراه با عفت نفس از ثروت همراه با ناپاکی بهتر است .

نکته : روایات فراوانی فضیلت حرفه هایی مانند دامداری ، کشاورزی ، باغداری ، کشتیرانی ، صید ماهی ، شیلات و نیز سحرگاهان به دنبال کار رفتن را بیان می کنند و قهراً آموزش مربوط به آن ها نیز مورد تأکید است .

آموزش شعر دینی : اسلام به آموزش هنر متعهد و بهره مندی از زیبایی هنر در مسیر توحید و معارف دین توصیه کرده و امامان اهل بیت (ع) به آموزش اشعاری با مضامین دینی و اعتقادی سفارش کرده اند .

امام صادق (ع) می فرماید : امیر مؤمنان (ع) خوش داشت که شعر ابوطالب (س) روایت و تدوین شود و می فرمای: آن را فرا بگیرید و به فرزندانتان بیاموزید ، چرا که او [ ابوطالب ] بر دین خدا بود و در آن دانش بسیاری است .

اما صادق (ع) می فرماید : ای شیعیان ! به فرزندانتان شعر عبدی را بیاموزید ، چرا که او بر دین خداست .

آموزش مهارت : رسول خدا (ص) می فرماید : به فرزندانتان تیر اندازی بیاموزید . در حدیثی دیگر می فرماید : به فرزندانتان شنا بیاموزید .

(برگرفته از کتاب مفاتیح الحیات اثر آیت الله جوادی آملی)

 


نظر دهید


ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

متن دوم