آموزش علوم عرفانی,گر به خود آیی به خدایی رسی

نظریه آکادمی علوم فرانسه راجع به مانیه‌تیسم

0

نظریه آکادمی علوم فرانسه راجع به مانیه‌تیسم

اعضاء کمیته با دقت و حوصله شروع به کار کرد، پس از چند ماه نظر خود را بدون جانبداری، صریح و روشن بیان کرد. نخست گفتند که مانیه‌تیسم نمی‌تواند بعضی از امراض را معالجه کند، که خود مسمر هم همین را می‌گفت و امروز هم که هیپنوتیزم جای مانیه‌تیسم را گرفته است نمی‌تواند همه امراض را معالجه کند، مگر برخی از امراض عصبی و روانی.

قسمتی از آنچه که کمیته مانیه‌تیسم نوشته و  تا امروز باقی است به قرار ذیل می‌باشد:

بعضی از بیماران  آرام و یاکت هستند، ممثل این‌ است که دارای نشئه مخصوصی  شده‌اند، بعضی دیگر سرفه می‌کنند و آب دهان بیرون می‌ریزند و احساس می‌کنند که قدری درد دارند و نیز بعضی از نقاط بدن آنها گرم می‌شود و از بدنشان عرق فراوان می‌ریزد و یک دسته دیگر گرفتار ارتعاش می‌شوند و شدن این لرزه و طول مدت حرکات شدید و لرزش باعث حیرت می‌شود و همین‌که یکیاز بیماران گرفتار لرز و این حرکات شدند، سایر بیماران هم بدان مبتلا می‌گردند و حتی ما دیدیم که ارتعاش و حرکات لرزش  مدت سه ساعت طول کشید.

بعضی از بیماران استفراغ می‌کردند و از دهانشان خون جاری می‌شد و معلوم بود که جریان خون، به واسطه فشار سختی است که هنگام استفراغ بر آنها وارد می‌آید.

تشنج و ارتعاش بیماران عبارت از حرکات بلاارادهای است که از اعضای  بدن سر می‌زند و بدواً در یک موضع نمایان می‌شود و به تدریج تمام بدن را فرا می‌گیرد و آن وقت جسم بیماران از حرکت می‌افتد و نگاه ثابت می‌شود و به نقطه مخصوصی متوجه می‌گردد و بعضی از آنها فریادهای سخت می‌زدند و یاقاه‌قاه می‌خندیدند و یا های‌های گریه می‌کردند و در پایان این بحران، ضعف شدیدی بر آنها مستولی می‌گردید و می‌بایست استراحت نمایند، لیکن باز هم یک صدای خفیف ممکن بود آنها را به ارتعاش در آود.

در موقع بحران، تغییر آهنگ‌های موسیقی در بیماران خیلی موثر می‌شود و موجب تشدید و یا تخفیف بحران می‌گردد.

به طور کلی مشاهده منظره بحران خیلی عجیب است و تا انسان ندیده نمی‌تواند باور کند، زیرا یکدسته از بیماران دچار هیجان  سخت و حرکات شدید می‌شوند، در صورتی که دسته دیگر آرام هستند و احیاناً با نشاط و متبسم به نظر می‌رسند. و بین بیماران گاهی از اوقات محبت و علاقه زیادی پیدا می‌شود و متقابلاً سعی می‌نمایند که بحران خود را تسکین دهند و بالاخره این موضوع محرز است که مسمر در این بیماران نفوذ زیادی دارد و حرکات و صحبت‌های او خیلی در انها اثر می‌کند و ظاهر است که مطیع و اراده او می‌باشند و مثل این است که از وی قوه مرموزی ساطع می‌گردد که در بیماران تأثیر زیادی می‌گذارد.

انچه از نوشته‌های بالا استنباط می‌شود سه نکته است:

نکته اول: مربوط به تعریف بحران است که قبلاً  نیز بدان اشاره کرده‌ایم.

نکته دوم: مربوط به تأثیر اراده مسمر روی بیماران است که اعضا کمیته معتقد بودند که حرکات و صحبت‌های مسمر در بیماران اثر می‌کند، و امروزه ثابت شده که حرکات و صحبت‌های هیپنوتیزم کننده جنبه تلفیقی دارد.

نکته سوم: عبارات قسمت اخیر که اشاره به قوه مرموز مسمر می‌نماید، امروز هم از نظر علمی ثابت شده که علت هیپنوتیزم مربوط به قوه مرموز هیپنوتیزم نیست، دانشمندان آکادمی فرانسه  هم، در این نوشته قوه مرموز را کاملاً قبول نکرده‌اند، زیرا نوشته‌اند «… مثل این‌که از وی قوه مرموز ساطع می‌شود … » و در آزمایشات  بعدی به کلی منکر قوه مرموز مسمر می‌شوند.

اشتباه بزرگ کمیته مانیه‌تیسم این بود که نخواست علت دیگری برای مانیه‌تیسم پیدا کند، زیرا کمیته مأموریت داشت که:

اولاً ثابت کند که مانیه‌تیسم وجود دارد یا نه؟

ثانیاً اگر وجود دارد مفید است  یا مضر؟

******************************

با عضو شدن در کانال تلگرام ما هر روز از مطالب علوم عرفانی و ادعیه اذکار و همچنین از مطالب روز روانشناسی هیپنوتیزم و یوگا و موفقیت در گوشی خود در اختیار داشته باشید و در گوشی خود مطالعه کنید.

برای عضویت وارد لینک زیر شوید

http://telegram.me/inapplyoriginal

بعد از کلیک پنجره ای باز میشود و روی دکمه ok کلیک کنید و سپس وارد کانال ما میشوید در این صفحه در پایین صفحه روی دکمه join کلیک کنید تا برای همیشه عضو کانال ما شوید.

نظریه آکادمی علوم فرانسه راجع به مانیه‌تیسم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

متن دوم