آموزش علوم عرفانی,گر به خود آیی به خدایی رسی

طرز تنفس یوگا,تنفس پرانا

0

طرز تنفس یوگا

مطابق شکل زیر بنشینید بدین ترتیب:

۱-    پای چپ در کشاله پایراست و پای راست در کشاله پای چپ، در این‌ حالت کف پاها رو به آسمان است.

۲-    سینه جلو، سر بالا، ستون فقرات کاملاً کشیده و مستقیم.

۳-    چشم‌های خود را ببندید، با انگشت سبابه دست راست سوراخ سمت راست بینی را مسدود کنید.

۴-از سوراخ سمت چپ بینی به ترتیب زیر شروع به نفس کشیدن کنید.

الف:‌ هوا را ذره ذره  و کم‌کم داخل ریه کنید به طوری که ۸ شماره طول بکشد، ریه باید با هوا کاملاً پر شده باشد.

ب: در حالی که مشغول نفس کشیدن هستید، جریان مسیر هوا را مجسم کنید که همراه خود «پرانا» را که نیروی سازنده و معالجه کننده است وارد ریه  و از انجا وارد پای چپتان می‌شود.

مجسم کنید که «پرانا» همراه هوا وارد ریزترین  سلول‌های انگشتان پای شما می‌شود و مانند توپی تمام فضای پای شما پر از هوای مخلوط با پرانا می‌شود.

ج: با انگشت شصت و سبابه هر دو سوراخ بینی را بگیرید و هوا را به مدت  دو برابر ۸ یعنی ۱۶ شماره در پای  چپ و ریه‌های خود حبس کنید و در این مدت ۱۶ ثانیه تجسم کنید که «پرانا» مشغول سازندگی سلول‌های شما است، تصور کنید که «پرانا» دارد شما را با هوش، با استعداد، با اراده، خوشبخت و با نشاط و سالم می‌نماید.

د: حالا سوراخ چپ بینی را مسدود کنید و هوا را از سوراخ سمت راست بینی خارج کنید، خارج کردن هوا بایستی  خیلی آرام و به مدت ۸ ثانیه طول بکشد. در حالی که هوا از سوراخ بینی راست شما خارج می‌شود مجسم کنید که «پرانا» همراه هوا خارج شده و ضعف و سستی و بیماری، غم(سایت هیپنوتیسم دات آی آر) و ناراحتی و بدبختی از وجود شما خارج می‌شود، هوا راکاملاً تخلیه کنید و سپس سی ثانیه استراحت نمایید.

عین همین اعمال بالا را یک مرتبه با پای راست و یک مرتبه با پای چپ، با دست چپ و با دست راست و یک مرتبه با شکم و تنه و یک مرتبه با قلب و قفسه سینه و یک مرتبه هم با سر انجام دهید که جمعاً هفت مرتبه می‌شود، و در ضمن به یاد داشته باشید که دفعه اول که هوا را از سوراخ چپ بینی داخل نمودید، این مرتبه از سوراخ راست بینی داخل نمایید و دفعه سوم از سوراخ چپ و دفعه چهارم از سوراخ راست  الی آخر.

وقتی هوا را وارد ریه می‌کنید، مجسم کنید که «پرانا» همراه هوا وارد تمام سلول‌های روده و معده و تمام اعضاب داخلی می‌شود، مجسم کنید درد و ناراحتی معده شما ازبین می‌رود، چربی‌های شکم آب می‌شود، شکم و کمر شما کوچک می‌شود.

وقتی نوبت به مغز می رسد مجسم کنید که ابتدا چروک‌های صورت شما باز می‌شود، پوست صورتتان تر و تازه می‌شود، مجسم کنید که «پرانا» همراه هوا وارد تمام سلول‌های مغز سر می‌شود. حافظه شما قوی، فکرتان نیرومند و تمرکزتان بیشتر می‌گردد. در هر قسمت از بدن هر نیاز و ضعفی که دارید تجسم کنید که «پرانا» آن ضعف و بیماری را از بین می‌برد.

پس با این ترتیب شما هفت مرتبه تنفس «یوگا» کرده‌اید؛ البته همین هفت مرتبه پس از پایان تمرینات «آسانا» کافی است و اگر وقت ندارید، فقط دو یا سه مرتبه تنفس کنید و هوا را وارد آن قسمت‌هایی بنمایید که دچار بیماری و  اختلال است.

به فرض که اگر شما وجود پرانا را هم قبول ندارید این طرز تنفس اثر تلقینی قوی در بر دارد.

مهم‌ترین نکته در این تمرین دو موضوع است.

نکته اول: حفظ  نسبت ۸-۱۶-۸ و یا نسبت ۱-۲-۱ می‌باشد، که بعدها می‌توانید این نسبت را به دلخواه زیاد کنید مثلاً ۱۰-۲۰-۱۰ نمایید. و یا می‌توانید ۶-۱۲-۶ بنمایید.

نکته دوم: تجسم و دخول جریان هوا و سازندگی «پرانا» می‌باشد که دقیقاً باید رعایت شود.

چندین نوع تنفس دیگر وجود دارد که اگر علاقه‌مند هستید می‌توانید با مراجعه  به کتب «یوگا» از آنها نیز  استفاده کنید.

بعد از اینکه چند بار این حرکت تنفس را انجام دادید و وقتی توانستید ریه ها را در مدت ۱۶ ثانیه حبس کنید. در مرحله دوم از روش دیگر حبس که بهترین و  اصولی ترین روش حبس تنفس پرانا می باشد.بدین صورت که شما باید طبق فرمول ۱-۴-۲  تنفس کنید

یعنی در عرض ۶ ثانیه نفس بگیرید(دم) و بعد چهار برابر آن را حبس کنید (یعنی ۶*۴=۲۴)

تا ۲۴ ثانیه هوا را در ریه ها حبس کنید و در اخر دوبرابر دم یعنی ۱۲ ثانیه  طول بکشد تا هوا را خارج کنید

پس حالت دم ۶ ثانیه

حالت حبس ۲۴ ثانیه

حالت بازدم ۱۲ ثانیه

یعنی فرمول ۱-۴-۲

این حالت تنفس طبق آزمایش بیش از ۵۰ دانشمندان اروپایی و امریکایی به دانشگاه  و اساتید ها ارائه شاده که طبق گزارش ها و نتایج بدست امده یکی از بهترین حالت های تنفسی می باشد.و از این حالت ۱۲ خصوصیات بارز گزارش شده که شما میتوانید برای مطالعه بیشتر از کتاب (موفقییت نامحدود در ۲۰ روز) نوشته آنتونی رابینز مراجعه فرمایید.

و اما عزیزانی که میتوانند حبس تنفس بیشتری داشته باشند برای بار اول از همان فرمول ۱-۴-۲ استفاده کنند.و بعد از چند روز میتوانید مقدار ثانیه ها را بیشتر کنید.

ادامه دارد…(بخش یوگا درمانی)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

متن دوم