آموزش علوم عرفانی,گر به خود آیی به خدایی رسی

تنفس یوگا,تنفس پرانا

0

تنفس «یوگا»

منظور مرتاضان هندی از تنفس «یوگا» سوای استنباطی است که ما از تنفس  عادی یا عمیق داریم. تنفس «یوگا» تنفس عادی نیست، تنفس عمیق هم نیست، تنفس «یوگا» بنابر عقاید مرتاضان هندی فلسفه‌ای وسیع و عمیق دارد.

تنفس پرانا

عرفای هندی معتقدند که در هوا ماده‌ای وجود دارد به نام «پرانا» و این پرانا غیراز عناصر متشکله هوا می‌باشد. این «پرانا» را روج و جوهر مخصوصی می‌دانند و حال اگر کسی توجه به این «پرانا»  داشته باشد می‌تواند آن را شکار  کند و  ذخیره بدنش نماید و اگر توجه نداشته باشد، این «پرانا» با هوا وارد بدن می‌شود و بلااستفاده خارج می‌گردد. به علاوه با استفاده از «پرانا» که به وسیله تنفس منظم و خاصی جذب می‌شود،‌مرتاض هندی می‌تواند  ساعت‌ها نفس نکشد و هفته‌ها در زیر خروارها خاک مدفون بشود و بعد با اراده زنده شود.

حالا ببینیم این «پرانا» چیست و چه خواصی دارد؟

پروفسور «مارکس ویلکه» در کتاب «هات‌ها یوگا» می نویسد: «مرتاضین و علمای روحی و علمای تناسخ از قدیم‌الایام بلا استثناء همه متفق‌القول می‌باشند که در هوا ماده‌ای یافت می‌شود که مبدأ تمام عملیات و نمو و فعالیت بدن است و بدن از آن سرچشمه می‌گیرد.

این ماده به لغت «سانسکریت» به اسن «پرانا» خوانده می‌شودو به معنی «قدرت کامله» تفسیر می‌گردد.

«پرانا» درزندگانی همه یافت می‌شود. «پرانا» در زندگانی تمام موجودات از موجودات ذره بینی تا انسان کامل، تا گیاهان  بزرگ و کوچک و  در زندگانی  تمام حیوانات وجود دارد.

«پرانا» در هوا هست، ولی هیچ‌کدام از اجزای هوا نمی‌باشد و معهذا انسان، حیوان و گیاه «پرانا» را با هوا تنفس می‌کنند.

این ماده خارق‌العاده با اکسیژن هوا تنفس می‌شود، اما اکسیژن نیست.

«پرانا» جوهر وجود و اساس زندگانی بشر ا ست.

«پرانا» سرچشمه فهم علما،‌اساس نبوغ نوابغ و پایه آثار فلاسفه و دانایان است.

«پرانا» همان چیزی است که آزادگان و روحانیون را به مقامات مافوق تصور برده است.

اشخاصی که از وجود «پرانا» بی اطلاعند آن را در دنیای زندگانی رها می‌کنند و کسی که از وجود آن مطلع است آن را در وجود خود متمرکز می‌کند و ذخیره روح و قوای خود می‌نماید.

«جیمس هویت» در کتاب «یوگا» می‌نویسد: ««پرانا» که به معنای تنفس حیاتی است در نظر جوکی معنایش  خیلی بیش از تنفس محض است.

«پرانا»در نظر جوکی عملاً به منزله قوایی است که در ماوراء تنفس قرار دارد مثلاً نیروی اتم هم «پرانا» است. تفکر هم پرانا است، نیروی حیاتی هر جانداری «پرانا» است. به عبارت دیگر «پرانا» یک نوع انرژی کیهانی است که در تمام جهان هستی سرایت دارد و همه جا را اشباع کرده است و در همه جا موجود است.

عقیده من درباره «پرانا»

آنچه در بالا گفته شد نقل قول از دانشمندان خارجی بود که آنها هم از قول مرتاضان هندی نقل کرده‌اند، ولی  ما همه می‌دانیم که در هوا غیر از اکسیژن و ازت و چند گاز دیگر ماده‌ای به نام «پرانا» وجود ندارد، و علم غیر از این چند عنصر، عنصر دیگری را در هوا کشف نکرده است. چیزی را هم که ما نمی‌توانیم(سایت هیپنوتیسم دات آی آر) وجودش را لمس کنیم به منزله عدم است عقیده مرتاضان هندی از قرن چهارم قبل از میلاد سرچشمه می‌گیرد، شاید نظر آنها همان اکسیژن هوا بوده است، ولی صریحاً اظهار می‌دارند که اکسیژن نیست.

شاید آنها چون می دیدند که انسان علاوه بر جسم درک و فهم هم دارد، لذا آن را روح می دانستند، در حالی که به عقیده «اپیکور» نسبت روح بر جسم مثل نسبت آهنگ به  چنگ است.

شاید منظور شکافته شدن اتم عناصر در ماشین بدن است که درباره این موضوع هم اطلاع درستی در دست نیست.

شاید درباره «پرانا» تحقیقات بیشتری شده ولی من اطلاع ندارم، زیرا تمام اطلاعات من درباره «پرانا» سه کتاب فارسی و سه کتاب انگلیسی است که مهم‌ترین آنها «سر اکبر» است که آن هم کتاب علمی جدیدی نمی‌باشد.

به هر حال اگر فعلاً و در حال حاضر «پرانا» برای ما قابل قبول و درک نیست معلوم نیست که واقعاً وجود ندارد، زیرا یا ما بی‌اطلاع هستیم و یا بالاخره در آینده ممکن است کشف بشود و اما توجه و عمل کردن به این عقاید جوکی‌های هندی نه تنها ضرری ندارد بلکه یک نوع تلقین به نفس قوی و موثر است، حالا به سر مطلب بر می‌گردیم.

پروفسور «مارکس ویلکه» می‌گوید: «همان‌طور که اکسیژن در خون انسان به واسطه فعل و انفعال خون از احتیاجات اولیه خون بشمار می‌رود همان‌طور هم «پرانا» در سلسله اعصاب بدن از احتیاجات اولیه آن بشمار رفته است. حالا که دانستیم «پرانا» را باید از هوا بگیریم اهمیت علم تنفس به خوبی درک می‌شود و به دانستن روش صحیح تنفس پی می‌بریم.»

ادامه دارد…(بخش یوگا درمانی)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

متن دوم