آموزش علوم عرفانی,گر به خود آیی به خدایی رسی

آداب زندگی مسلمان درس ۵۳ اصلاح و پیرایش

0

آداب زندگی مسلمان درس ۵۳ اصلاح و پیرایش

آداب زندگی مسلمان درس ۵۳

اصلاح و پیرایش

رسول خدا (ص) آراسته بودن [ و نظافت ] را دوست می داشت و ژولیده بودن را نمی پسندید .

امام صادق (ع) می فرماید : بپوش و آراسته باش ، زیرا خدا زیباست و زیبایی را چنانچه از حلال باشد دوست دارد و نیز از آن گرامی درباره تفسیر ایه ( خُذُوا زِینَتَکُم عِندَ کُلِّ مَسجِدٍ ) پرسیده شد . آن حضرت فرمود : مراد از زینت در این آیه شانه زدن هنگام نماز واجب و مستحب است و همان گرامی به عبید بن زیاد فرمود : آشکار کردن نعمت نزد خدا از پوشاندن آن محبوب تر است ، پس خود را به بهریتن زینت های قومت بیارای .

رسول خدا (ص) می فرماید : موی خوب و زیبا از پوشش های خدا است ، پس آن را گرامی بدارید ؛ نیز فرمود : از ویژگی های مؤمن ، زیبایی و آراستگی در عین نداری است .

رسول خدا (ص) می فرماید : موی سفید نورانیت است ؛ آن را نکَنید .

راوی گوید : رسول خدا (ص) پیوسته موهایش را شانه می زد و آراسته می کرد و گاهی زنانش موهای او را شانه می زدند و مرتب و آراسته می کردند .

رسول خدا (ص) به آینه یا آب نگاه می کرد و موی سرش را آراسته و شانه می کرد .

پیامبر (ص) خود را افزون بر آنکه برای خانواده اش می آراست برای اصحابش نیز می آراست و می فرمود : خدا دوست دارد که هر گاه بنده اش نزد برادرانش می رود خود را آماده و آراسته کند .

رسول خدا (ص) به زنان می فرماید : برخی از ناخن هایتان را نگه دارید که برایتان زینت است .

رسول خدا (ص) می فرماید : هر کس موی سر نگه می دارد باید به خوبی با آن رفتار کند .

امام کاظم (ع) می فرماید : یکی از سنت ها درباره سر ، شانه کردن است .

امام صادق (ع) می فرماید : اصلاح مو و بوی خوش از اخلاق پیامبران است .

راوی می گوید : از امام صادق (ع) پرسیدم : آیا رسول خدا (ص) فرق باز می کرد ؟ نه ، هرگاه موهای آن حضرت بلند می شد تا نرمه گوشش می رسید (نه بیش از آن ).

پیامبر (ص) هنگام شانه کردن محاسن این دعا را می خواند : اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ أَلبِسنی جَمَالاً فِی خَلقِکَ وَزِینَهً فی عِبَادِکَ وَ حَسِّن شَعرِی وَ بَشَرِی وَ لا تَبتَلِیَنِّی بِالنِّفَاقِ وَ ارزُقنِی المَهَابَهَ بَینَ بَرِیَّتِکَ وَ الرَّحمَهَ مِن عِبادیکَ یَا أرحَمَ الرَّاحِمِینَ ؛ خدایا ! بر محمد و خاندانش درود فرست و در میان آفریدگانت ، زیبایی و در بین بندگانت ، زینت را پوشش من قرار بده و پوست و مویم را زیبا گردان و به نفاق گرفتارم نساز و هیبت در میان آارفیدگانت و رحمت از سوی بندگانت را روزی من فرما . ای مهربان ترین مهربانان !

راوی می گوید : از امام صادق (ع) پرسیدم : آیا زینت کردن و استعمال بوی خوش در روز جمعه و عید فطر و قربان برای زنان نیز همانند مردان لازم است ؟ فرمود : آری .

نکته : این رجحان به لحاظ اصل حکم است نه برای زمان عبور زنان در بین نامحرمان .

امام کاظم (ع) می فرماید : کوتاه کردن موی سر چشم را جلا می دهد و نورش را می افزاید .

امام صادق (ع) می فرماید : گرفتن موی بینی چهره را زیبا می کند .

رسول خدا (ص) می فرماید : تراشیدن ریش ، مُثله کردن است و نفرین خدا بر مُثله کننده باد .

امام صادق (ع) می فرماید : شانه کردن سر ، تب را می زداید و شانه کردن ریش دندان ها را محکم می کند .

گاهی تراشین موی سر برای فردی بر اساس شرایطی که دارد موجب زیبایی است ، از همین رو رسول خدا (ص) به مردی فرمود : سرت را بتراش که بر زیبایی تو بیفزاید .

هر چند این روایات به آرایش موهای سر توصیه دارند ؛ لیکن در برخی از روایات از افراط در آن منع شده است ؛ چنانکه پیامبر خدا (ص) از زیاده روی در شاداب کردن موی سر نهی فرموده است .

با دانلود مجموعه ۱۰۰ باب اسرار الوجود عضو ماه نامه تخصصی آموزش علوم غریبه این اپلای شوید و از آپدیت ماهانه رایگان یک ساله ما بهره مند گردید

0101011-185x185۱۰۰ باب اسرار الوجود اولین و تنها ترین ماه نامه تخصصی آموزش علوم غریبه با مسائل بسیار مهم و کاربردی با توضیحات ساده و روان که به صورت هر ماهه مطالب جدید و کاربردی از کتب خطی و قدیمی تفسیر شده و در آن به صورت به روز رسانی قرار می گیرد با تهیه این مجموعه کلیه آداب و قوائد و اصول علوم غریبه ادعیه و اذکار و همه چیز را در رابطه با علوم غریبه فرا می گیرید.

با وارد کردن کد inapply20 هنگام دانلود محصولات سایت از ۲۰ درصد تخفیف ویژه ما بهره مند گردید.


نظر دهید


ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

متن دوم