آموزش علوم عرفانی,گر به خود آیی به خدایی رسی

آثار و برکات سوره توبه

0

آثار و برکات سوره توبه

تعداد آیات: ۱۲۹

مکی یا مدنی:مدنی

نام های دیگر سوره: برائت، توبه، فاضحه

«مفسران برای این سوره نام های زیادی که بالغ بر «ده» نام می شود، ذکر کرده اند، که از همه معروف تر «برائت»، «توبه» و «فاضحه» است، و هر یک از این نام ها دلیل روشنی دارد.

نام «برائت» به این جهت برای این سوره گذارده شده که آغاز آن برائت و بیزاری خداوند از مشرکان پیمان شکن است.

نام «توبه» به این جهت است که در آغاز این سوره سخن از «توبه» فراوان به میان آمده .

نام «فاضحه» به جهت ان است که ایات مختلفی از آن موجب رسوایی و فضاحت منافقان و پرده برداری از روی اعمالشان بوده است».

این سوره تنها سوره ای است که با «بسم الله» شروع نشده است.

چرا این سوره بسم الله ندارد؟

«پـاسخ این سوال را چگونگى شروع این سوره به ما مى دهد، زیرا این سوره در واقع بااعلان جنگ به دشمنان پیمان شکن ، و اظهار برائت و بیزارى و پیش گرفتن یک روش محکم و سخت در مقابل آنان آغاز شده است ، و روشنگر خشم خداوند نسبت به این گروه است و با «بسم الله الرحمن الرحیم» که نشانه صلح و دوستى و محبت و بیان کننده صفت رحمانیت و رحیمیت خدا است ، تناسب ندارد.»

 

آثار و برکات سوره توبه

۱) در امان ماندن از دزد و آتش سوزی

 

اگر کسی این سوره را بنویسد و در جوف عمامه و یا کلاه خود بگذارد از دزد ایمن شود و چنانچه راهزنی به او برخورد نماید از او منصرف شود و خانه حامل این سوره  از حریق محفوظ و درمان می باشد و هرچند تمام محله و کوی مجاور آن خانه دستخوش آتش سوزی گردد آتش به این خانه مادامی که این سوره در آن نوشته شده موجود باشد نزدیک نخواهد شد.

متن وترجمه البرهان فی تفسیر القرآن ج۶ ص۱۱۶

۲) در امان ماندن از درندگان

 لَقَدْ جَاءکُمْ رَسُولٌ مِّنْ أَنفُسِکُمْ عَزِیزٌ عَلَیْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِیصٌ عَلَیْکُم بِالْمُؤْمِنِینَ رَؤُوفٌ رَّحِیمٌ ﴿۱۲۸﴾ فَإِن تَوَلَّوْاْ فَقُلْ حَسْبِیَ اللّهُ لا إِلَهَ إِلاَّ هُوَ عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ وَهُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِیمِ ﴿۱۲۹﴾ »

«هر کس از حیوانات وحشی و درنده می ترسد [اگر آیات ۱۲۸-۱۲۹ سوره توبه را بخواند] از ناحیه آن حیوانات به او ضرری نمی رسد.»

من لایحضره الفقیه چ بیروت ج۴ ص۲۵۴ فی النوادر

 

۳) کفایت مهمّات

فَإِن تَوَلَّوْاْ فَقُلْ حَسْبِیَ اللّهُ لا إِلَهَ إِلاَّ هُوَ عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ وَهُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِیمِ ﴿۱۲۹﴾ .

از ابی ذر (ره) مذکور است: هر کس با ایمان این آیه را در هر روز ۷۰بار با نیت خالص و توجه به خدا و معنی آن بخواند خداوند متعال همه مهمات دینی و دنیایی او را کفایت کند و از غرق شدن و در آتش افتادن و از مردن در زیر دیوار و از کشته شدن به تیغ نگاه دارد.

خواص آیات قران کریم ص۸۷

 

۴) جهت عدم گرفتاری

بعضی ازبزرگان فرموده اند:  لَقَدْ جَاءکُمْ رَسُولٌ مِّنْ أَنفُسِکُمْ عَزِیزٌ عَلَیْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِیصٌ عَلَیْکُم بِالْمُؤْمِنِینَ رَؤُوفٌ رَّحِیمٌ ﴿۱۲۸﴾

 را بعد از نماز صبح، پیش از سخن گفتن ۱۰ بار با نیت خالص و توجه به خدا و معنی آن بخواند و بر کفهای دست خود بدمد و بر روی خود مالد و دستها را به تمام اعضای خود بمالد د ر آن روز به هیچ گرفتاری مبتلا نگردد.

خواص آیات قران کریم ص۸۷

 

ختومات مجرب

۱) «اگر کسی نزد بزرگی حاجتی داشته باشد ۱۱ بار با نیت خالص و توجه به خدا و معنی آن سوره مبارکه توبه را بخواند حاجت او روا شود.

۲) از حضرت امام جعفر صادق علیه السلام منقول است: به جهت طلب فتح و ظفر بر اعداء، هر کس با ایمان ۴۱ بار با نیت خالص و توجه به خدا و معنی آن  سوره مبارکه توبه را بخواند بر اعدا و دشمنان ظفر یابد و به روایتی ۲۱ بار بخواند.»

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

متن دوم